پرسش و پاسخ آسیب رباط صلیبی زانو و عمل جراحی آن

در این مقاله دکتر میلاد دودانگه به پرسش های کاربران در خصوص عمل جراحی رباط صلیبی زانو پاسخ داده است.

سوالات پارگی رباط صلیبی زانو در ورزشکاران حرفه ای

من ورزش حرفه ای انجام میدهم، یک ماه است که جراحی برای پارگی رباط صلیبی انجام داده ام. آیا می‌توانم ورزش را شروع کنم؟

خیر، کسانی که این جراحی را انجام می‌دهند تا 6 ماه نباید ورزش حرفه ای داشته باشند.

من رباط صلیبی ام را عمل کرده ام. دیگر هیچ وقت می‌توانم ورزش کنم؟

بله، 6 ماه بعد از انجام این عمل، به صلاحدید پزشک در آن زمان می‌توانید حتی ورزش حرفه ای داشته باشید. 

چه ‌‌ورزش‌هایی برای پارگی رباط صلیبی مناسب است؟

پس از تایید پزشک، فرد دارای پارگی رباط صلیبی می‌تواند برخی از ‌‌ورزش‌ها را شروع کند. این ‌‌ورزش‌ها بیشتر به جهت تقویت عضلات جلوی ران و تقویت همسترینگ هستند. لازم به ذکر است اگر هر ورزشی باعث درد شما شده یا احساس ناپایداری در زانوی شما ایجاد کند، باید فوراً ورزش متوقف گردد.

پیشنهاد مطالعه | درباره مراحل ترمیم استخوان بخوانید!

پرسش های مربوط به ورزش و عمل رباط صلیبی

آقای دکتر تازه ورزش را شروع کرده ام. داشتم ورزش می‌کردم یک دفعه زمین خوردم و درد بسیار بسیار شدیدی در زانو دارم که نمی‌توانم از حالت خمیده آن را صاف کنم. لطفا راهنمایی کنید که آیا خطرناک است. بدترین حالتی که ممکن است اتفاق افتاده باشد چیست؟

بی حرکت کردن زانو، بهترین کار برای تسکین درد مفاصل است. از کمپرس یخ بر روی زانو استفاده کنید. در این حالت سعی کنید که زانو را در همان موقعیت که هست نگه دارید و آن را خم یا راست نکنید. بدترین حالت این است که رباط صلیبی پاره شده و نیاز به جراحی باشد. برایتان آزمایش‌های لازم را نوشتم، پس از انجام آنها، نتیجه را در اپلیکیشن مدافون ارسال کنید.

آیا وسایل ورزشی داخل پارک ها استاندارد هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد؟

نکته مهم در استفاده از این وسایل این است که افراد باید حرکات ورزشی را به‌طور صحیح بر روی آنها انجام دهند و از طرفی این ‌‌ورزش‌ها برای گروه سنی سالمندان نیست.

جوان 27 ساله ای هستم که وزن من 110 کیلو است. میخواهم ورزش فوتبال را شروع کنم. لطفا راهنمایی کنید.

با توجه به وزن شما، ورزش فوتبال شما را در معرض خطر پارگی رباط صلیبی قرار می‌دهد و توصیه نمی‌شود.

سوالات به تعویق انداختن عمل پارگی رباط

من متاسفانه باید عمل جراحی پارگی رباط صلیبی انجام دهم اما دانشجو هستم و الان فصل امتحانات است. چه کار کنم؟ آیا اگر عمل را به عقب بیاندازم، اشکالی دارد؟

با توجه به شرایطی که دارید، حتما سریع تر بازتوانی و فیزیوتراپی را شروع کنید تا عضلاتتان حفظ شده و تحلیل نرود و سپس در شرایط مناسب این عمل را انجام دهید.

سوال و جواب پارگی رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی قبل از عمل پارگی رباط صلیبی

دکتر برای من تشخیص داده که رباط صلیبی ام پاره شده و باید عمل کنم اما گفته که باید اول فیزیوتراپی انجام دهم، علت چیست؟

این عمل جراحی هنگامی انجام می‌شود که دامنه حرکت زانو برگردد یعنی شما بتوانید زانوی خود را حرکت دهید. بنابراین باید ابتدا فیزیوتراپی برای برگرداندن دامنه حرکت زانو انجام دهید و سپس عمل جراحی انجام شود.

آیا می‌توان با رباط صلیبی پاره راه رفت؟

بله،‌ برخی افراد می‌توانند با پارگی رباط راه بروند؛ اما این کار باعث درد فراوان در ناحیه زانو می‌گردد که ادامه ی حرکت برای بیمار سخت و دشوار میشود. در صورتی که حین حرکت کردن با درد مواجه شدید، بهتر است خود را مجبور به ادامه ی حرکت نکنید زیرا فشار آوردن به یک پارگی کوچک می‌تواند آن را بدتر کند.

سوالات رایج عمل جراحی مینیسک

پدرم که 65 ساله است در گذشته دچار پارگی مینیسک شده و طی عمل جراحی آن را برداشته اند. من هم متاسفانه دچار همین مشکل شده ام اما دکتر من، این روش را تایید نمی‌کند، علت چیست؟

علم پزشکی علم در حال پیشرفت و تغییری است. در گذشته، هنگام پارگی مینیسک جراحی باز انجام داده و مینیسک را خارج می‌کردند اما بعدها مشخص شد که همین جراحی باعث ضعف زانو می‌شود. امروزه دیگر این کار منسوخ ‌شده‌است. بلکه از روش جراحی آرتروسکوپی استفاده می‌شود که حتی در کلینیک هم می‌تواند انجام شود. در این روش در افراد جوان و میانسال سعی می‌شود که به جای برداشتن مینیسک، با ترمیم آن را حفظ کنیم. چرا که حفظ مینیسک زانو در پیشگیری از آرتروز زودرس موثر است.

مادر 64 ساله ام دچار پارگی مینیسک زانو ‌شده‌است. آیا باید عمل شود؟

در سنین بالا، معمولا عمل جراحی مینیسک اگر زانو قفل نشده باشد، انجام نمی‌شود و سعی می‌شود با فیزیوتراپی، دارو و استراحت آن را مدیریت کنیم. همچنین اگر بیمار آرتروز شدیدی داشته باشد که ‌سال‌های آینده به عمل جراحی تعویض مفصل نیاز پیدا کند، بهتر است که عمل جراحی صورت نگیرد.

پیشنهاد مطالعه | دکتر نگار اسماعیلی در این مقاله درباره عمل جراحی تعویض مفصل اطلاعات مفیدی ارائه کرده است. 

جوان 25 ساله ای هستم که دچار پارگی مینیسک شدم. چه درمانی وجود دارد؟

عمل جراحی آرتروسکوپی برای شما توصیه می‌شود. در گذشته در چنین شرایطی مینیسک برداشته می شد. اما در این روش جراحی که بیشتر در افراد جوان و میانسال استفاده می‌شود، سعی میشود که با ترمیم مینیسک زانو، آن را حفظ کنیم.

سوال و جواب درباره عمل جراحی پارگی رباط صلیبی زانو

دوره نقاهت عمل جراحی رباط صلیبی ‌‌چه‌قدر است؟

به مدت دو هفته بیمار نباید پای خود را روی زمین بگذارد. البته او می‌تواند راه برود اما نباید پایش را روی زمین بگذارد. 

در عمل جراحی رباط صلیبی چه کاری انجام می‌شود؟

در این حالت رباط صلیبی بازسازی می‌شود. به این معنی که مثلا یک رباط (از عضلات خلف ساق،رباط همسترینگ، رباط اهدایی یا رباط عضله چهارسر) برداشته می‌شود و با ایجاد ضخامت لازم در آن، جای رباط صلیبی قرار می‌گیرد.

من 52 ساله دچار مشکل پارگی رباط صلیبی هستم، آیا باید زانویم را عمل کنم؟

اگر این پارگی با علائمی مانند قفل کردن، گیر کردن، خالی کردن و درد مداوم همراه باشد حتما عمل انجام میشود. 

اگر نیاز به مشاوره با پزشک ارتوپد دارید، بهترین ارتوپدهای آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

آیا قرص یا دارویی برای ترمیم رباط صلیبی وجود دارد؟

امکان درمان خود به خودی پارگی به کمک قرص و دارو وجود ندارد. قرص‌ها و داروهای موجود در بازار به ترمیم کمک میکنند اما راه حل نهایی ترمیم و بهبود پارگی رباط صلیبی نیستند. بنابراین لازم است که این عارضه به ویژه در جوانان فعال و ورزشکاران با عمل جراحی درمان شود.

تفاوت پارگی و کشیدگی رباط صلیبی چیست؟

معیار تعیین کننده کشیدگی و یا پارگی رباط،‌ شدت ضربه و آسیب وارد شده به محل مفصل زانو است. در صورتی که ضربه شدت کمتری داشته باشد و تنها بافت رباط دچار آسیب شده و ساختار اصلی آن حفظ شود کشیدگی اتفاق افتاده است. پارگی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که شدت آسیب بالا باشد و رباط ساختار خودش را از دست بدهد.

صدا دادن زانو

مادر من 65 ساله وقتی راه میرود، زانویش صدا می‌دهد، آیا مربوط به رباط صلیبی یا مینیسک است؟

اگر سروصدا بدون درد، ضربه و تغییر دامنه حرکت باشد، موضوع مهمی نیست و دلایل مختلفی مانند انعطاف پذیری بیشتر رباط های صلیبی، ژنتیک و… می‌تواند عامل آن باشد. برایتان یک آزمایش بررسی ویتامین دی و کلسیم هم ثبت کردم که میزان آن بررسی شود. اگر ضربه یا حادثه ای باعث این صدا شده باشد، حتما باید بررسی شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *