سوالات پزشکی، پرسش و پاسخ متخصص ارتوپدی

پیچ خوردگی پا

پیچ خوردگی مچ پا، آسیب شایعی است که در بین افراد در هر سنی ممکن است رخ می‌دهد. این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که رباط های قوی که مچ پا را حمایت می‌کنند فراتر از حد خود کشیده می‌شوند. شدت پیچ خوردگی بسته به تعداد رباط های درگیر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بیشتر پیچ خوردگی ها با درمان هایی مانند کمپرس سرد، بالا نگه داشتن پا، پمادهای بدون نسخه مثل پیروکسیکام یا رهامین درمان می‌شوند. با این حال، اگر با انجام این درمان های خانگی، مچ پا چندین هفته متورم یا دردناک باقی بماند، نیاز است که یک پزشک متخصص ارتوپدی بررسی کند که شخص دچار پیچ خوردگی شدید، پارگی رباط ها یا شکستگی مچ پا نشده باشد.

یکی از کاربران مدافون، از دکتر رامین سرگزی، متخصص ارتوپدی در خصوص پیچ خوردگی پای خود این پرسش ها را پرسیده است. می‌توانید سوال و جواب های انجام شده را در زیر مشاهده کنید:

آقای دکتر حدود 10 روز پیش پای من ضرب دید، الان یک مقدار خیلی کم درد و کبودی دارد. دکتر اورژانس گفت که دو هفته مراقبت کنم و قوزک بند آتل دار بستم و کمتر روی آن راه رفتم. الان تقریبا ورمش خوب شده. می خواستم بدانم که آیا باید همچنان برای راه رفتن مراقبت کنم؟

در پیچ خوردگی های مچ پا شایع‌ترین مشکل کشیدگی تاندون ها هست و معاینه دقیق مهم هست و اینکه ببینیم شکستگی وجود نداشته باشه. .اگر همکاران دیدند و گفته اند شکستگی ندارد احتمال خیلی زیاد همینطور هست و شکسته نیست. پیچ خوردگی مچ پا باید 3 هفته آتل یا گچ داشته باشید و بعد از آن مچ بند ببندید تا ترمیم کامل بشود. قوزک بند هم خوب هست و فعلا وزن گذاری نداشته باشید.

آقای دکتر با توجه به اینکه درد زیادی ندارم، آیا لازم است که همچنان قوزک بند را ببندم؟

بله تا ۳ هفته از زمان آسیب بسته باشد.

همان‌طور که گفتم بعد از پیچ خوردن پایم، خیلی درد ندارم آیا می‌توانم پیاده‌روی و خرید روزمره و.. را بروم؟

.خیر وزن گذاری نداشته باشید و راه رفتن طولانی نداشته باشید

آقای دکتر با توجه به اینکه متخصص ارتوپدی من را ویزیت نکرده، آیا لازم هست که برای معاینه مراجعه کنم؟

.خیر با توجه به شرایطی که توضیح دادید نیازی نیست

بعد از پیچ خوردگی پا، دکتر گفت که کمپرس سرد بکنم، آیا نیاز است همچنان ادامه بدهم؟

کمپرس گرم استفاده کنید و با پماد رهامین پای خود را ماساژ بدهید. بعد از ماساژ پماد، به مدت نیم ساعت کمپرس گرم و در طی روز ۳ نوبت این کار را انجام دهید.

آقای دکتر، در اورژانس به من گفتند که چون پایم ضرب دیده آن را بالا قرار بدهم. آیا لازم است که همچنان این کار را انجام دهم؟

.بله بعد از راه رفتن ، به خاطر کمتر شدن تورم این کار را انجام دهید

پیچ خوردگی مچ پا

اگر شما هم دچار پیچ خوردگی مچ پا هستید، می‌توانید از پزشکان متخصص ارتوپدی آنلاین در مدافون سوال خود را بپرسید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *