سوالات رایج درباره بارداری

دوران بارداری دوران شیرین و البته پراسترسی است. سوالات پزشکی زیادی پیش از بارداری و در حین آن برای مادران پیش می‌آید. در این مقاله پزشکان متخصص زنان و زایمان مدافون به برخی از این سوالات پاسخ داده اند. در صورتی که شما هم در دوران حاملگی، نیاز به مشاوره با پزشک دارید، در مدافون می‌توانید در هر کجای کشور و هر ساعتی از شبانه روز، از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان مشاوره پزشکی دریافت کنید.

این مقاله توسط دکتر نگار اسماعیلی بررسی و تایید ‌شده‌است.

سوال و جواب پزشکی بارداری
اگر در دوران بارداری قلب تشکیل نشد چه باید بکنیم؟

اگر اندازه جنین در سونوگرافی بیش از 10 میلی متر باشد ولی قلب تشکیل نشده باشد و مدت 14 روز که باشد که چند سونوگرافی انجام شده باشد، این شرایطی است که قلب دیگر تشکیل نخواهد شد.  معمولا این جنین بعد از 15 روز تا یک ماه، خود به خود سقط می‌شود اما این شرایط باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

من خانم 38 ساله ای هستم که یک سال است که اقدام به بارداری کرده ام اما در سونوگرافی مشخص ‌شده‌است که در رحم فیبروم دارم. آیا باید فیبروم ها را دربیاورم و بعد اقدام به بارداری کنم؟

این موضوع بستگی به این دارد که فیبروم شما ‌‌چه‌قدر بزرگ باشد و درکجای رحم قرار گرفته باشد. اگر این فیبروم موجب خونریزی بشود و یا اینکه با توجه به سن و مدت زمانی که اقدام به بارداری کردید باعث عدم موفقیت شما شده باشد، بهتر است که اقدام به خارج کردن فیبروم کنید. اما اگر جایی که فیبروم قرار دارد جایی است که دقیقا در داخل حفره رحم نیست و یا مشکلی ایجاد نمی‌کند با صلاحدید پزشک خود می‌توانید آن را خارج نکنید. اگر در بارداری دچار سقط شدید، خوب است که فیبروم ها را خارج کنید که برای بارداری های بعدی دچار مشکل نشوید.

خانم دکتر من باردار هستم و متوجه فیبروم شدم، چه اقدامی باید انجام بدم؟

اگر شما باردار هستید و فیبروم دارید، در اکثر مواقع لازم نیست کار خاصی انجام دهید. در بارداری چون سطح هورمون‌های بدن خیلی بالا می رود، فیبروم ها بزرگ تر می‌شوند. وقتی این فیبروم ها در بارداری دردسر ساز هستند که جفت روی فیبروم قرار بگیرد و بخواهد آنجا لانه گزینی کند. به یاد داشته باشید که از پزشک خود نخواهید که در عمل سزارین، فیبروم را خارج کند چون این کار باعث خونریزی و مشکلات بعدی می‌شود.

من 28 ساله هستم و در بارداری قبلی جنین سندرم دندی واکر داشت که سقط شد. اگر بخواهم دوباره برای بارداری اقدام کنم، چه کار باید بکنم؟

اگر در بارداری قبلی جنین یا کودک شما دچار اختلالات ژنتیکی است، بهترین کار این است که تا زمانی که نوزاد یا جنین زنده و در دسترس است، از او آزمایش ژنتیک گرفته شود. اگر آزمایش ژنتیک گرفته شود، می‌توان قبل از تولد  جنین دیگر، تشخیص ژنتیکی مناسب داشت. اما اگر از جنین آزمایش ژنتیک در دسترس نیست، حتما لازم است که یک مشاوره ژنتیک انجام شود. مدارک پزشکی تان توسط پزشک ارزیابی شود . گاهی بدون آزمایش ژنتیک هم می‌توان تشخیص صحیح را انجام داد. اما اگر این کار هم نشد، جای نگرانی نیست و از هفته های 12-13 بارداری می‌توان، سونوگرافی های تشخیصی انجام داد که هر چه سن بارداری بالاتر برود، تشخیص دقیق تر می‌شود.

من در هفته 22 بارداری هستم آیا لازم است که اسیدفولیک همچنان استفاده کنم؟

خانم‌های باردار معمولا تا هفته 16 ام اسیدفولیک به همراه ید را دریافت می‌کنند. از هفته 16 تا 18 می‌توانند اسید فولیک را همراه مولتی ویتامین دریافت کنند. یعنی در مولتی ویتامینی که در این دوران می خورند باید اسید فولیک هم وجود داشته باشد. در این دوران دیگر نیازی به مصرف جداگانه اسید فولیک نیست.

من در ماه هشتم بارداری هستم، دندان عقلم بسیار درد می‌کند. آیا می‌توانم کارهای دندانپزشکی انجام دهم؟

از آنجایی که هر التهابی در بدن می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود، لازم است که حتما با پزشک خود مشورت کنید. در دوران بارداری هر نوع خدمات دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، پر کردن، عصب کشی و … مشکلی ندارد. حتی اگر نیاز به تصویر برداری از دندان باشد، می‌توان با قرار دادن یک شیلد بر روی شکم، این کار را انجام داد. حتما به دندانپزشک مراجعه کنید که در معرض خطر قرار نگیرید.

خانم 31 ساله هستم در هفته 31 بارداری، آمپول بتامتازون زدم، آیا با تزریق این آمپول می‌توانم زایمان طبیعی کنم یا حتما باید سزارین بشوم؟

آمپول بتامتازون در شرایطی برای مادر باردار تجویز می‌شود که وی در خطر زایمان زودرس قرار داشته باشد. در این شرایط، پزشک تزریق بتامتازون را برای تکمیل ریه تجویز می‌کند. این آمپول صرفا برای بلوغ ریه جنین است و ربطی به زایمان طبیعی یا سزارین ندارد.

دکتر زنان

اگر شما هم نیاز به مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان دارید، کافی است وارد لینک زیر شوید و به صورت شبانه روزی از بهترین پزشکان متخصص زنان در کشور مشاوره پزشکی دریافت کنید.

لیست پزشکان آنلاین زنان و زایمان در مدافون

خانم 31 ساله هستم در هفته 31 بارداری، آمپول بتامتازون زدم، آیا با تزریق این آمپول می‌توانم زایمان طبیعی کنم یا حتما باید سزارین بشوم؟

آمپول بتامتازون در شرایطی برای مادر باردار تجویز می‌شود که وی در خطر زایمان زودرس قرار داشته باشد. در این شرایط، پزشک تزریق بتامتازون را برای تکمیل ریه تجویز می‌کند. این آمپول صرفا برای بلوغ ریه جنین است و ربطی به زایمان طبیعی یا سزارین ندارد.

من در هفته 37 بارداری هستم و پاهایم ورم زیادی دارد،. لطفا من را راهنمایی کنید.

ورم پا در دوران حاملگی طبیعی است البته به شرطی که ورم پشت چشم و یا ورم شدید صورت، احساس تنگی نفس، تاری دید، سردرد و درد سر دل با آن همراه نباشد و فشار خون طبیعی داشته و احساس خستگی مفرط نداشته باشید. از آنجایی که در اواخر حاملگی رحم بزرگ می‌شود و به وریدها فشار می‌آورد و خون رسانی آنها را مختل و موجب ورم در دست یا پاها می‌شود. اما ورم پشت چشم یا ورم بسیار شدید باید حتما توسط پزشک از نظر مسمومیت بارداری بررسی شوند. گاهی ممکن است که اکوی قلب یا آزمایشات کلیه انجام شود. اما این مشکل از مشکلات شایع بارداری است.

پیشنهاد مطالعه| سحر فرشادی ماما، درباره فشار خون بالا در بارداری توضیح داده است.

خانم دکتر من ماه‌های آخر بارداری هستم و پوست بدنم خشک و دچار خارش ‌شده‌است. چه کار باید انجام بدم؟

اگر آنزیم های کبدی شما مشکلی نداشته باشد و سونوگرافی هایتان هم طبیعی باشد، می‌توانید تحت نظر پزشک متخصص زنان خود، از قرص‌های ضدخارش استفاده کنید. کمی هم نیاز است که این مشکل را تحمل کنید تا دوران بارداری پایان بیابد.

خانم دکتر برای من در غربالگری سه ماهه اول دکتر توصیه کرده است که آزمایش سل فری انجام بدهم. این آزمایش بهتر است یا آمنیوسنتز و چه فرقی با هم دارند؟

هر کدام از آزمایشات ژنتیک، مزایا و معایب خودش را دارد. ممکن است که نتایج مثبت یا منفی کاذب داشته باشد که همه اینها باید توسط پزشک برای بیمار مشخص شود. آزمایش cell free DNA یا همان NIPT  از روش های غربالگری است که 98 تا 99 درصد، می‌تواند بعضی از بیماری‌ها مانند سندرم دان را تشخیص دهد. اگر برای جنین خطر سندرم دان تشخیص داده ‌شده‌است، آزمایش سل فری می‌تواند آن را مشخص کند. اما تشخیص قطعی توسط آمنیوسنتز انجام می‌شود.نتایج آمنیوسنتز، از طریق آزمایش ژنتیکی جنین به دست می‌آید و در آزمایشگاه، آزمایشات لازم بر روی آن انجام می‌شود. این ارزیابی از نظر سندرم دان یا سایر سندرم ها، تالاسمی و…انجام می‌شود. اما همه این موارد نیاز به مشاوره با پزشک دارد.       

خانم 29 ساله ای هستم که در بارداری قبلی جنینم به سندرم دان مبتلا بود. آیا باز هم امکان دارد که در این بارداری هم به سندرم دان مبتلا باشد؟ بعد از چند وقت می‌توانم مجددا برای حاملگی اقدام کنم؟

اگر شما زایمان کرده باشید، معمولا پس از یک سال می‌توانید مجددا برای بارداری اقدام کنند. اگر مادری جنین یا کودک مبتلا به سندرم دان دارد، در معرض خطر ابتلای مجدد به این سندرم است. در این زمینه باید با پزشک خود مشورت کرده و از روش دقیقی مثل آمنیوسنتز یا سل فری برای بررسی سلامت جنین در دوران بارداری استفاده کنید.

خانم 33 ساله ای هستم که مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستم. آیا می‌توانم برای بارداری اقدام کنم یا باید ابتدا سنگ کیسه صفرا را جراحی کنم؟

معمولا سنگ هایی که تا قبل از بارداری وجود داشته، بزرگ نبوده اند و علامت نداشته اند و اندیکاسیون نداشته باشند که جراحی شود، معمولا در بارداری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. اما  اگر در بارداری ایجاد التهاب یا انسداد کیسه صفرا شد، بسته به شدت بیماری و علائم می‌توان جراحی های کم خطر مانند لاپاروسکوپی انجام داد. اگر در حال حاضر برای شما اندیکاسیون جراحی نگذاشته اند، به صرف اینکه می‌خواهید باردار شوید، لزومی ندارد که جراحی انجام دهید.

آیا در دوران حاملگی می‌توانیم رژیم بگیریم؟ من در ماه هفتم هستم و 28 کیلو اضافه وزن دارم.

قاعدتا خانم‌هایی که چاق هستند افزایش وزن شان در دوران بارداری کمتر از خانم‌هایی هست که لاغر هستند و باردار می‌شوند. خانم‌هایی که چاق هستند حداکثر باید 7 تا 11 کیلو اضافه وزن داشته باشند. 28 کیلو، اضافه وزن زیادی هست که ممکن است بعد از زایمان روی مادر باقی بماند اما ما در بارداری رژیم کاهش وزن را توصیه نمی کنیم چون ممکن است که برای جنین ضرر داشته باشد. در واقع باید به نوعی غذا بخورید که افزایش وزنتان در محدوده طبیعی باشد.

متخصص تغذیه آنلاین

اگر برای داشتن یک رژیم غذایی سالم نیاز به مشاوره با متخصص تغذیه دارید، مدافون بهترین انتخاب است. با مدافون، بدون نیاز به مراجعه حضوری به مطب، از بهترین متخصصان تغذیه کشور، رژیم غذایی مناسب بارداری را دریافت کنید.

مراجعه به لیست کارشناسان آنلاین تغذیه

آیا ویتامین دی را به صورت مکمل جداگانه در بارداری استفاده کنیم یا خیر؟

با توجه به اینکه خیلی از خانم‌های حامله دچار کمبود ویتامین دی هستند، می‌توانید سطح ویتامین دی را از طریق آزمایش خون چک کنید و طبق نظر پزشک مکمل ویتامین دی را به صورت جداگانه مصرف کنید و به‌طور کل اگر این ویتامین را مصرف کنید بهتر هست.

چه میزان اضافه وزن در بارداری طبیعی است؟

از نظر علم تغذیه اضافه وزن مناسب برای خانمی که با وزن طبیعی وارد دوران بارداری می‌شود، بین 11 تا 16 کیلوگرم است. این میزان برای خانم‌هایی که چاق هستند و با شاخص توده بدنی BMI بالا باردار می‌شوند، حدود 6 تا 7 کیلوگرم است. خانم‌هایی هم که با BMI پایین باردار می‌شوند می‌توانند تا 18 کیلوگرم هم وزن اضافه کنند. اگر مادری بیش از نیازش وزن اضافه کند ممکن است در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار بگیرد. همچنین احتمال تولد نوزاد با وزن بالا افزایش پیدا می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه | در این مقاله با میوه های مناسب و نامناسب برای حاملگی بیشتر آشنا شوید.

مدافون اپلیکیشن مشاوره پزشکی آنلاین، در هر ساعتی از شبانه روز و هر کجای کشور همراه شماست.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.2 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2542

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

4 دیدگاه دربارهٔ «سوالات رایج درباره بارداری»

  1. سلام من ۲۱ سالمه ۱۳ ابان پریود شدم و از پریودیم که گذشت بی بی چک زدم مثبت شد ۳ بار زدم تو ۳ روز مثبت بود بعد سرما خورده شدم رفتم دکتر دارو داد و امپول و گه زدم اومدم بی بی چک زدم منفی شد و رفتم ازمایش خون دادم منفی شد بعد ی ماه دوباره بی بی چک زدم مثبت شد دو روز زدم مثبت شد و دوباره که زدم منفی شد من تا دو روز پیش فقط صبح ها حالت تهوع داشتم ولی الان دو روزه که شب ها هم حالت تهوع دارم و امروز خیلی حالم بعد بود احساس ضعف میکردم و سر معدم ی جوریه و زیر شکمم ی خورده درد میکنه
    میشه راهنماییم کنین باردار هستم یا نه

  2. سلام خانم دکتر من سونو ۱۸هفتگی‌رفتم گفت یکی از کلیه جنین ی ورم کوچیکی‌داره خیلی مهم نیست ولی من نگرانم چکار کنم ؟؟ گفتن ورمش به مرور زمان رفع میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *