بهترین زمان ورزش کردن

انتخاب زمان مناسب برای ورزش کردن به عوامل زیادی از جمله هدف شما از ورزش، برنامه روزانه، وضعیت تغذیه، ساعات خواب و بیداری و … بستگی دارد. واقعیت این است که ورزش کردن همیشه خوب و سودمند است اما اگر می‌خواهید درباره مزایای ورزش کردن در زمان‌های مختلف روز بیشتر بدانید تا انتها مقاله همراه ما باشید.

ورزش در صبح زود

برخی افراد از ورزش بین 7 تا 9 صبح را ترجیح می‌دهند. ورزش صبحگاهی می‌تواند سطح انرژی را بالا برده و خلق و خوی فرد را بهبود دهد.

ورزش صبحگاهی خصوصا با معده خالی، بهترین راه برای سوزاندن چربی‌های ذخیره شده و کاهش وزن است. برخی تحقیقات نشان داده است که وضعیت هورمونی بدن در صبح به گونه ای است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

در واقع در ساعات اولیه صبح، وضعیت هورمون‌های بدن به گونه ای است که بدن را مستعد سوزاندن بهتر چربی می‌کند. به‌طور طبیعی سطح کورتیزول و هورمون رشد در صبح افزایش می‌یابد و همین امر سبب شده که بدن انرژی خود را بیشتر از ذخایر چربی دریافت کند.

ورزش در صبح علاوه بر اثری که در کاهش وزن دارد، می‌تواند موجب خواب بهتر در شب، کاهش استرس و سلامت روان شود

ورزش در هنگام ظهر و بعداز ظهر

بعضی تحقیقات نشان داده است که ورزش در زمان ناهار هم گزینه خوبی است خصوصا برای یک برنامه ورزشی طولانی مدت و سنگین تر. چرا که در هنگام ظهر و بعد از ظهر، یک یا دو وعده غذایی خورده اید و سطح قند خون افزایش پیدا کرده است که موجب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. ورزش در بین ساعات 1 تا 4 بعدازظهر می‌تواند کسلی روز را از بین برده و موجب شادابی شود. برخی تحقیقات نشان داده است که بدن به‌طور طبیعی در اواخر بعد از ظهر حدود 10٪ کالری بیشتری در مقایسه با صبح زود و اواخر شب می سوزاند.

ورزش در عصر و شب

بعضی افراد به دلیل نوع کار خود ممکن است که بین ساعت 7 عصر تا 10 شب فرصت داشته باشند که ورزش کنند. برخی اعتقاد دارند که ورزش شبانه موجب اختلال در خواب می‌شود اما برخی تحقیقات نشان داده است که این اعتقاد اثبات شده نیست.

در حالی که کاهش وزن با ورزش صبحگاهی اثبات ‌شده‌است برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در هنگام عصر و شب هم می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد انتخاب بهترین زمان برای ورزش به عوامل زیاد بستگی دارد. اما به هر حال ورزش از هر نوع و هر زمان آن مفید است. اما اگر می‌خواهید برای کاهش وزن اقدام کنید، ورزش صبحگاهی گزینه بهتری است. جالب است بدانید که تنها زمان ورزش کردن در میزان اثربخشی آن نقش ندارد. برخی تحقیقات نشان داده است ورزش کردن در ساعات مشخص و ثابتی از روز اثر بیشتری بر کاهش وزن دارد.

کاهش وزن بیشتر با ورزش در ساعات مشخص و ثابت روز

مطالعات جدید نشان می‌دهد استمرار ورزش و تکرار آن هر روز در ساعت مشخصی، تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد.

 مطالعات جدید نشان می‌دهد آنچه در ورزش و کاهش وزن مؤثر است، استمرار و نظم در فعالیت‌های بدنی است و بهتر است برای مثال فعالیت روزانه در زمان مشخصی صورت گیرد، چه این زمان صبح، بعد از ظهر یا اوایل شب باشد. ورزش با افزایش سوخت و ساز بدن در کاهش وزن مؤثر است و بهتر است ورزش هر روز در ساعت مشخصی انجام شود.
در این مطالعه به انجام ورزش‌های سنگین تاکید ن‌شده‌است و حتی ورزش‌های سبک نیز در صورت استمرار نقش مهمی در کاهش شاخص توده بدنی دارد.

کاهش وزن با ورزش در ساعت‌های مشخص

شاخص توده بدنی یا BMI

شاخص توده بدنی (BMI) مهم‌ترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می‌آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان‌دهنده کم‌وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد به‌دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگ‌تر و مساوی ۲۵، نشان‌دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان‌دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم‌بندی می‌شود.
چاقی خطر مرگ زودرس را در زنان سه درصد و در مردان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان بر این باورند که بدن مردان چاق مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارد و میزان چربی کبد و دیابت، چاقی را برای آنان کشنده‌تر می‌کند.
اکنون حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.

اگر به دنبال کاهش وزن هستی، با یک دکتر تغذیه در این خصوص مشورت کن و به وزن ‌ایده‌آلت برس!

منبع: تایم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 3.9 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 854

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *