تغذیه و رژیم غذایی مناسب سالمندان

سالمندی یکی از حساس ترین دوران زندگی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. برنامه غذایی مناسب برای سالمندان نسبت به جنبه های دیگر این دوران اهمیت داشته و باید به‌طور خاص به آن رسیدگی شود.

با بالا رفتن سن، غذاها و نوشیدنی‌هایی که برای شخص مناسب است تغییر می‌کند. اندازه و مقدار غذاها هم در سنین بالای 65 سالگی تا قبل از آن فرق دارد. حتی سالمندان زن و مرد هم نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند اما برخی نکات تغذیه ای وجود دارد که برای همه سنین مفید و موثر است. در ادامه چند نکته تغذیه ای برای سالمندان ارائه کرده‌ایم.

این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

اگر برای داشتن یک رژیم غذایی سالم برای دوران پیری و سالمندی نیاز به مشاوره تغذیه دارید، بهترین متخصصان تغذیه در اپلیکیشن مدافون ، آماده ارائه مشاوره آنلاین تغذیه هستند.

نکات تغذیه ای برای سالمندان

مصرف غذاهای متنوع از 5 گروه غذایی

مقدار زیادی سبزیجات با رنگ های مختلف، حبوبات، میوه، غلات کامل و انواع فیبر بالا، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دانه‌ها، شیر، ماست، پنیر استفاه کنید.

تغذیه سالمندان

نوشیدن آب کافی

روزانه 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات دیگر را فراموش نکنید.

محدود کردن مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع

این غذاها عبارتند از بیسکویت، کیک، شیرینی، پای، گوشت های فرآوری شده، همبرگرهای تجاری، پیتزا، غذاهای سرخ شده، چیپس و سایر تنقلات خوش طعم

کم کردن مصرف نمک

سعی کنید کمتر از نمک استفاده کرده و به غذاها نمک اضافه نکنید.

محدود کردن مصرف شیرینجات

مصرف شیرینی‌جات، نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب‌های ویتامینی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و ورزشی را محدود کنید.

کم کردن مصرف الکل

با بالا رفتن سن سعی کنید که الکل کمتری مصرف کنید.

داشتن ورزش و تحرک

هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط مانند پیاده‌روی داشته باشید.

استفاده از مکمل ها

با بالا رفتن سن ممکن است که نیاز به استفاده از مکمل ها باشد، برای اطمینان از نیاز خود به مکمل ها، با پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی سالمندان

کلسیم و ویتامین D مانند پروتئین در برنامه غذایی افراد بزرگ سال حائز اهمیت است. استخوان های سالمندان با سه وعده غذای لبنی کم چرب در روز سالم می ماند. حذف این غذا به هر دلیلی باعث شکنندگی شدن بدن افراد سالمند می‌شود و باید جایگزینی برای آنها در نظر گرفت. اما لازم است بدانید هیچ تغذیه ای به اندازه لبنیات به استحکام استخوان های بدن سالمندان کمک نمی‌کند.

چربی‌های اشباع شده و چربی‌های حیوانی را تا حد امکان از رژیم سالمندان حذف کنید. این چربی‌ها باعث افزایش سطح کلسترول شده و منجر به بیماری‌های قلبی میشود. این چربی‌ها در غذاهای متنوعی نظیر کره، شیرینی جات، خامه، سس های چرب و خامه ای، چربی روی گوشت و مرغ، سوسیس، دسرها و فست فودها یافت میشود.

نمک و شکر دو ماده غذایی هستند که به نوبه خود آسیب های جبران ناپذیری را برای سالمندان ایجاد می‌کنند. بیماری‌های سرطانی از شکر و بیماری‌های قلبی و فشار از نمک تغذیه می‌کنند و این دو مواد باید از رژیم سالمندان حذف شده یا به حداقل ممکن برسد.

بیسکویت و کیک یا میان وعده‌های شور مانند بادام زمینی باید محدود شوند. دقت داشته باشید، این غذاها سرشار از چربی، قند و نمک هستند. بهتر است به‌طور محدود و خیلی کم در دستور غذایی سالمندان جای بگیرند. توصیه ما این است که از شیرینی یا کیک های کم شکر که برای دیابتی ها ساخته میشود، بهره ببرید.

هشت وعده آب را در دستور غذایی سالمندان قرار دهید. در سنین بالا، یبوست امری رایج و باعث اختلال در متابولیسم بدن میشود. حتما روزی 8 لیوان آب مصرف کنید. یا یک بطری آب کنارتان داشته باشید تا فراموش نکنید.

آخرین نکته مهم که در کنار برنامه غذایی در سنین بالا کمک می‌کند، تحرک است. ترکیب برنامه غذایی سالم به همراه روزی 30 دقیقه فعالیت جسمانی به طول عمر کمک می‌کند. ایرادی ندارد اگر این 30 دقیقه را در روز تقسیم کنید و با فاصله 10 دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی، باغبانی، بالا رفتن از پله ها یا رقصیدن را انجام دهید. اما در مورد فعالیت بدنی باید با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید تا مانعی برای سلامت عضلات و استخوان ها نباشد.

رژیم غذایی مناسب سالمندان

پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای تنها برای یکسال با افزایش باکتری‌های خوب روده تاثیرات قابل توجهی بر سلامت افراد سالمند دارد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که یک رژیم ضعیف غذایی که تنها حاوی انواع محدودی از خوراکی‌ها است با کاهش دامنه باکتری‌های روده، باعث تسریع ایجاد ضعف جسمانی در افراد سالمند می‌شود. این موضوع به ویژه در مورد سالمندانی صادق است که در خانه های سالمندان اقامت دارند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی است اما مقدار کمی گوشت قرمز و چربی‌های اشباع نیز دارد. 

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، این رژیم غذایی موجب کاهش از بین رفتن تنوع باکتری‌های روده و افزایش باکتری‌هایی شد که دارای خصیصه‌های بالینی ایجاد ضعف جسمانی کمتر در بزرگسالان هستند. این خصیصه ها شامل افزایش سرعت پیاده‌روی، افزایش قدرت در دست گرفتن و نیز عملکرد بهتر مغز از جمله حافظه است.

بررسی دقیق تر نشان می‌دهد که این تغییرات با شمار بالاتر باکتری‌های خوب روده، باکترهایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند ارتباط دارند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در تقویت سلامت نقش دارند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *