نوشیدنی های انرژی زا مفید یا مضر؟

بهترین نوشیدنی چیست؟

شکی نیست که آب، بهترین نوشیدنی آبرسان برای اکثر مردم است، اما ممکن است کسانی که ورزش می‌کنند یا به انرژی بیشتری نیاز دارند، از نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده کنند.

آیا نوشیدنی انرژی زا همان نوشیدنی ورزشی است؟

اگرچه گاهی اوقات نوشیدنی انرژی زا با نوشیدنی‌های ورزشی اشتباه گرفته می‌شود، اما نوشیدنی‌های انرژی زا محصولی کاملا متفاوت هستند. آنها برای افزایش سطح هوشیاری و انرژی به بازار عرضه می‌شوند و حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین و به همان میزان یا بیشتر قند موجود در نوشابه هستند.

میزان کافئین نوشیدنی انرژی زا ‌‌چه‌قدر است؟

بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی زا حدود 200 میلی گرم کافئین دارند که این مقدار در دو فنجان قهوه دم کرده است. ممکن است مواد دیگری مانند ویتامین های گروه B و گیاهانی مانند جینسینگ و گوارانا به عنوان افزایش انرژی اضافه شود.

نوشیدنی انرژی زا از چه موادی تشکیل ‌شده‌است؟

بعد از آب، شکر جزء اصلی نوشیدنی‌های انرژی زا است. جدول تغذیه ای نشان می‌دهد که یک نوشیدنی کولا 350 میلی لیتری حاوی حدود 39 گرم قند، 41 گرم قند در یک نوشیدنی انرژی زا است. تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا از هر نوعی می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و نقرس شود.

به دلیل مقدار شکر و مواد محرک، این نگرانی وجود دارد که این نوشیدنی‌ها ممکن است برای نوجوانان و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند مفید نباشد و حتی بدتر از آن مضر باشد.

اثر مخرب نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر سلامت قلب

عوارض مصرف نوشیدنی انرژی زا برای مردان، زنان، کودکان و نوجوانان چیست؟

نوشیدن نوشیدنی‌ای که انرژی سریع می‌دهد ممکن است برای افرادی که احساس خستگی می‌کنند یا معتقدند که کافئین می‌تواند در هنگام ورزش، جذاب باشد. اگرچه بیانیه‌های وب‌سایت‌های نوشیدنی‌های انرژی‌زا هشدار می‌دهند که این نوشیدنی‌ها ممکن است برای کودکان مناسب نباشند، جوانان از بزرگترین مصرف‌کنندگان آن‌ها هستند.

یک نوشیدنی انرژی زا ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می مانند، یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود. برخی کارآزمایی‌ها نشان داده است که نوشیدنی انرژی زا می‌تواند موجب بهبود موقت هوشیاری، از بین رفتن خستگی و افزایش عملکرد فیزیکی در ورزشکاران جوان شود. در مقابل، اکثر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف نوشیدنی انرژی زا، با اثرات منفی بر سلامتی ارتباط دارد. این موارد منفی شامل افزایش استرس، رفتارهای تهاجمی مانند دعوا، سوء مصرف الکل/سیگار، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2، کیفیت پایین خواب و تحریک معده است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف حجم بالایی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین، تغییرات خطرناکی را در ضربان قلب افراد ایجاد می‌کند.

اکثر ما درباره مضرات سیگار، الکل، قلیان شنیده ایم اما درباره مضرات این نوشیدنی‌ها کمتر شنیده ایم. محققین می گویند که میزان بالای کافئین در نوشیدنی‌های انرژی زا برای سلامت مضر است. این نوشیدنی‌ها عوارضی همچون عصبانیت، تپش قلب، افزایش ضربان قلب و مشکل در خواب ایجاد می‌کنند. این عوارض در بزرگسالان و نوجوانان مشترک است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 3.6 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 58

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *