علت های مختلف درد قفسه سینه، از آنژین تا مشکلات گوارشی

درد قفسه سینه یکی از دلایل رایج مراجعه به پزشک، مراکز بهداشتی و بیمارستان هاست. در این مقاله از مدافون، به دلایل و علل درد قفسه سینه می پردازیم. برای درد قفسه سینه دلایل زیادی وجود دارد. هرچند که در بسیاری از موارد، این درد مربوط به قلب است. اما این درد ممکن است به دلیل مشکلاتی در ریه‌ها، مری، ماهیچه ها، دنده ها یا اعصاب نیز باشد.

به یاد داشته باشید، این مقاله جنبه اطلاع رسانی داشته و برای درمان درد قفسه سینه لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

علت درد قفسه سینه

دلایل درد قفسه سینه

برای درد در قفسه سینه بیش از 50  دلیل مختلف می‌تواند وجود داشته باشد. بسیاری از افراد، هنگام درد در قفسه سینه و یا پشت نگران حمله قلبی هستند اما خوب است بدانید که این درد می‌تواند بر اثر بیماری‌هایی دراعضای دیگر بدن نیز باشد.

درد در قفسه سینه می‌تواند ناشی از بیماری در قسمت‌های مختلف بدن باشد مانند:

  • قلب
  • مری
  • معده
  • ریه‌ها
  • جدار عضلانی قلب
  • جدار قفسه سینه
  • پرده های کنار قلب
  • دنده ها
  • عروق قلب مثل آئورت

درد قفسه سینه همچنین می‌تواند ناشی از این بیماری‌ها باشد:

آنژین

بیماری عروق کرونر یک انسداد در رگ‌های خونی قلب است که باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به عضله قلب می‌شود. این انسداد می‌تواند باعث دردی شود که به آنژین معروف است. آنژین یکی از علائم بیماری قلبی است اما به‌طور معمول باعث آسیب دائمی به قلب نمی‌شود. با این حال، آنژین نشانه این است که شخص در معرض خطر حمله قلبی در آینده قرار دارد.

حمله قلبی

در سکته قلبی یا آنفارکتوس، کاهش جریان خون از طریق رگ‌های خونی قلب، باعث مرگ سلول‌های ماهیچه قلب می‌شود. حمله قلبی اگرچه شبیه درد قفسه سینه آنژینی است، اما معمولاً یک درد شدیدتر و له کننده معمولاً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است و با استراحت بهبود پیدا نمی‌کند. حمله قلبی، ممکن است با عرق کردن، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید، همراه باشد.

اگر نگران حمله قلبی هستید همین الان با یک متخصص آنلاین قلب و عروق مشورت کنید

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی، بیماری است که بر اثر خوردن غذای آلوده پیش می‌آید. مسمومیت غذایی معمولا چندان جدی نیست و در اکثر افراد در عرض چند روز بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابد. این نوع مسمومیت بسیار رایج است و در سال حدود ۲۰ درصد افراد دچار آن می‌شوند.

ریفلاکس معده (GERD)

رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و سایر محتویات درون معده از دریچه‌ پایینی مری به مری باز می‌گردند. دریچه پایین مری دریچه‌ای عضلانی به‌شکل حلقه است که در انتهای مری و ابتدای معده قرار دارد. با باز شدن این دریچه، غذای بلعیده‌شده از انتهای مری وارد معده می‌شود. پس از ورود غذا به معده، این دریچه بسته می‌شود تا از بازگشت غذا به درون مری جلوگیری کند. زمانی‌ که این دریچه ضعیف شده یا آسیب دیده باشد ممکن است به‌ درستی عمل نکند. همین موضوع باعث رفلاکس معده می‌شود.

آسیب یا ضربه به قفسه سینه

آسیب یا ضربه به قفسه سینه ناشی از تصادفات، ورزش، انجام حرکات بدنی و… می‌تواند موجب درد در قفسه سینه شود.

اسپاسم های گوارشی

اسپاسم یا گرفتگی عضلات از بیماری‌های رایج است. منظور از اسپاسم معده، گرفتگی و کشیدگی عضلات معده است که سبب ایجاد درد می‌شود. برخی از علائم اسپاسم معده به‌ صورت گذرا بروز می‌کند، اما گاهی ممکن است فرد به مدت طولانی و مکرر اسپاسم معده شدید را تجربه کند.

مشکلات گوارشی

بیماری‌هایی مانند ریفلاکس معده، اسپاسم در مری، پارگی یا سوراخ شدن مری از جمله مشکلات گوارشی است که می‌تواند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شود.

مشکلات استخوانی، عضلانی یا عصبی

گاهی اوقات درد قفسه سینه ممکن است در اثر آسیب به ناحیه قفسه سینه در اثر سقوط یا تصادف ایجاد شود.

ویروس ها

ویروس هایی مانند ویروس کووید 19 یا همان کرونا، می‌تواند موجب درد در قفسه سینه شود.

ذات الریه یا آبسه ریه

این عفونت‌های ریه می‌توانند باعث درد عمیق قفسه سینه شوند. ذات الریه اغلب به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود و باعث تب، لرز، سرفه و چرک می‌شود.

آمبولی ریه

آمبولی ریه هنگامی رخ می‌دهد که لخته خون وارد ریه می‌شود و می‌تواند موجب مشکل در تنفس و ضربان قلب سریع شود. آمبولی ریه ممکن است باعث تب و شوک شود. این بیماری به دنبال ترومبوز ورید عمقی یا پس از چند روز بی حرکتی پس از جراحی یا به عنوان یکی از عوارض سرطان ممکن است رخ دهد.

اختلالات انقباض مری

اسپاسم مری یک اختلال حرکتی مری است که در آن انقباض های ناهماهنگ و هم زمان مری هم به صورت خود به خود و هم در هنگام بلع روی می‌دهد. این اختلال حرکتی مری غالباً با درد متناوب قفسه سینه همراه است. اسپاسم مری اختلال نادری است.

زخم معده

هنگامی که اسید معده لایه‌ی مخاطی و محافظ دستگاه گوارش را از بین ببرد، ممکن است زخم‌هایی بر روی معده ایجاد گردد که به آن زخم معده یا پپتیک اولسر(peptic ulcer disease) گفته می‌شود. این بیماری دردناک است.

فتق

بیماری فتق هنگامی رخ می‌دهد که یکی از اندام‌ها، از داخل دریچه نگهدارنده بافت یا عضله در جای خود، فشاری را به سایر اندام‌های جانبی وارد نماید. برای مثال، این امکان وجود دارد که روده از ناحیه ضعیف شده در دیواره شکم، به سمت بیرون منحرف شود.

پانکراتیت

التهاب لوزه المعده (پانکراس) را پانکراتیت می نامند.

مشکلات کیسه صفرا یکی از علل درد قفسه سینه

بیماری‌های کیسه صفرا شامل التهاب کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا، سنگ مجرای صفراوی اصلی، آبسه کیسه صفرا، انسداد روده با سنگ کیسه صفرا و … می‌شود.

شکستگی دنده

دنده ها از 12 جفت استخوان تشکیل شده اند که از جلو به استخوان جناق و از پشت به ستون مهره ها متصل هستند. شکستگی دنده در اثر ضربات سنگین مانند تصادف به وجود می‌آید. زمانیکه شکستگی دنده بر اثر آسیب های خارجی نباشد و در اثر برخی بیماری‌ها مانند سرفه شدید به وجود آید به آن ها شکستگی از نوع فشاری گفته می‌شود.

فشار عضلانی

مواردی مانند سرفه‌های واقعاً شدید می‌تواند موجب فشار عضلانی شود.

زونا

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می‌شود. اگرچه زونا می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما اغلب به صورت نواری از تاول در اطراف سمت چپ یا راست تنه بیمار ایجاد می‌شود. زونا توسط همان ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود، به وجود می‌آید. زونا در افرادی رخ می‌دهد که قبلا دچار آبله مرغان شده‌اند. این افراد اگر در معرض این ویروس قرار بگیرند، ممکن است به زونا مبتلا شوند.

اضطراب و حملات پانیک

اگر کلیه موارد پزشکی و بیماری‌های مربوط به مشکلات جسمی رد ‌شده‌است، درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد. در صورت نیاز برای حل مشکلات استرس و اضطراب از مشاوره روانشناسی آنلاین در مدافون بهره مند شوید.

همان‌طور که می بینید درد قفسه سینه طیف گسترده ای از بیماری‌ها و مشکلات، از استرس و اضطراب گرفته تا مشکلات و حمله های قلبی را شامل می‌شود. اما تشخیص علت واقعی این درد، تنها توسط پزشک امکان پذیر است.

درد قفسه سینه

کدام درد قفسه سینه نشان دهنده مشکلات قلبی است؟

یکی از راه‌های تعیین کننده برای تشخیص مشکلات قلبی در دردهای قفسه سینه، آشنایی با ویژگی‌های دردها و علائم آنژین و حمله قلبی می‌باشد. دردهای آنژین یا حمله قلبی:

  • معمولا از ناف تا فک تحتانی می‌توانند وجود داشته باشند. در بسیاری از موارد، دردهای قلبی با درد شکم یا دست درد آغاز می‌شود. این دردها می‌تواند به دست چپ، شانه ها، پشت و حتی بعضی اوقات دست راست سرایت کند.
  • نقطه ای نیست. ماهیت این درد، یک درد منتشر ‌شده‌است که مانند یک دست باز یک ناحیه را درگیر کرده است.
  • معمولا با فعالیت، بیشتر و با استراحت، بهتر می‌شود.
  • معمولا با قرص‌های زیرزبانی بهتر می‌شود. هر چند که بعضی از اسپاسم های گوارشی نیز ممکن است با قرص‌های زیرزبانی بهبود یابند.
  • معمولا بیش از 30 ثانیه و کمتر از 20 دقیقه به طول می انجامد مگر درشرایطی مانند سکته های قلبی
  • علائمی در کنار خود به همراه دارند مانند تعریق، لرز، بی حالی، رنگ پریدگی، تهوع، تب، استفراغ و…

در این مقاله درباره درد بیشتر بخوانید.

عوامل خطر در درد قفسه سینه

در صورتی که دارای شرایط زیر هستید، لازم است که با وقوع دردهای قفسه سینه سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • دارا بودن دردهایی بین 30 ثانیه و کمتر از 20 دقیقه و یا دردهایی که با قرص زیرزبانی بهبود می‌یابد و یا دردهایی که شدت آن به فعالیت فیزیکی و استراحت مرتبط است.       
  • شروع درد در ناحیه قفسه سینه در بیماران قلبی ای که بیماری آنها شناخته ‌شده‌است
  • بیماران با بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت، افراد معتاد و سالخوردگان
  • افراد سیگاری، الکلی، دارای فشار خون، چربی بالا، فعالیت فیزیکی کم
  • دارای سابقه بیماری‌های قلبی در خانواده

پیشنهاد مطالعه | اقدامات لازم هنگام بروز درد قفسه سینه

سوالات رایج درد قفسه سینه

درد قفسه سینه نشانه چیست؟

برای درد قفسه سینه بیش از 50 دلیل مختلف وجود دارد. مشکلات قلبی، ریفلاکس معده، آمبولی ریه، اسپاسم های گوارشی و حتی اضطراب و استرس می‌تواند از دلایل درد قفسه سینه باشد. تشخیص دقیق علت درد توسط پزشک صورت می‌گیرد.

چه موقع درد قفسه سینه نشان دهنده مشکلات، بیماری و یا حمله قلبی است؟

دردهایی که بیش از 30 ثانیه و کمتر از 20 دقیقه به طول انجامد، با قرص‌های زیرزبانی بهبود یابد و یا دردهایی که با حرکت و فعالیت بدنی بیشتر و با استراحت کمتر می‌شود نیاز به رسیدگی توسط متخصص قلب و عروق دارد. همچنین اگر همراه با درد قفسه سینه علائمی مانند تعریق، تهوع، تنگی نفس، تب و لرز و یا ضعف شدید وجود دارد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای درد قفسه سینه به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از بیماری در قلب، ریه، مری، معده، اعصاب و عضلات باشد. برای رفع تردید در خصوص مشکلات قلبی می‌توانید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

گردآوری از سایت webmd

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.8 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 6545

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «علت های مختلف درد قفسه سینه، از آنژین تا مشکلات گوارشی»

  1. سلام وقتتون بخیر من خانم تقریبا ۵۰ساله هستم حدودا چهار پنج سال میشه سمت چپ زیر سینه وپشتم درد می‌کنه گاهی درد کمتره گاهی بیشتره سمت چپ بدنم از زیر سینه تا پایین وارد پشت همیشه درد دارم میشه علتشو بپرسم بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *