سوال و جواب پزشکی تست پاپ اسمیر

در این مقاله از مدافون، سحر فرشادی، ماما به برخی از سوالات رایج شما درباره تست پاپ اسمیر پاسخ داده است. تا انتها همراه ما باشید.

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست یا آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. در این آزمایش، سلول‌ هایی برای بررسی وجود سلول ‌های سرطانی و پیش‌ سرطانی، از دهانه‌ ی رحم به ‌آرامی برداشته می ‌شوند و از نظر عادی یا غیرعادی بودن رشد بررسی می ‌شوند.

چند وقت یک بار باید تست پاپ اسمیر انجام دهیم؟

انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که: افراد ۲۱ تا ۲۹ ساله باید هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. افراد ۳۰ تا ۶۵ ساله باید هر پنج سال یک بار تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV انجام دهند. انجام همزمان هر دو آزمایش «آزمایش همزمان» نامیده می ‌شود. افرادی که به ویروس HIV مبتلا هستند یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید تست پاپ اسمیر را بیشتر از سایر افراد انجام دهند.

از چه سنی انجام تست پاپ اسمیر لازم نخواهد بود؟

از 65 الی 70 سالگی به بعد در صورتی که حداقل از 10 سال گذشته، هیچگونه سابقه آنرمالی از نتایج آزمایش پاپ اسمیر موجود نبوده باشد و به شرط آنکه بیمار جزو افراد در معرض خطر نباشد، با توجه به نظر پزشک زنان ، انجام تست لازم نخواهد بود.

سوالات رایج درباره تست پاپ اسمیر

شما می‌توانید در اپلیکیشن مدافون، خیلی راحت و سریع، با بهترین متخصصان زنان کشور، مشاوره پزشکی آنلاین داشته باشید.

بهترین زمان گرفتن نمونه با توجه به LMP چه موقع است ؟

بهترین زمان بین 10 تا 20 روز پس از شروع اولین روز قاعدگی می‌باشد.

فرآیند پاپ اسمیر معمولا چقدر طول می‌ کشد؟

قرار دادن اسپکولوم و گرفتن نمونه سلول از سرویکس معمولاً کمتر از یک دقیقه زمان می ‌برد.

پیشنهاد مطالعه | بیشتر بدانید درباره:  ویروس HPV

آیا خونریزی پس از تست پاپ اسمیر طبیعی است؟

بله. اگرچه این موضوع برای همه اتفاق نمی ‌افتد، اما خونریزی پس از آزمایش پاپ اسمیر غیرمعمول نیست. این خونریزی اغلب به دلیل تراش یا خراش کوچک روی سرویکس یا واژن ایجاد می‌ شود. خونریزی معمولاً کم است و بایستی طی یک روز برطرف شود. اگر خونریزی شدیدتر شد یا بیش از سه روز طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا تست پاپ اسمیر در دوران حاملگی قابل انجام است؟

منعی در این رابطه وجود ندارد و به صورت ایمن (Safe) این تست قابل انجام است.

دلایل انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر به منظور تشخیص سلول‌های غیر طبیعی سرویکس شما انجام می‌گیرد. در صورتی که سلول‌های غیر طبیعی شما شناسایی شوند، پزشک برای تعیین سرطانی بودن آن ها ممکن است آزمایشات تکمیلی را برایتان تجویز نماید.

آیا در دوران قاعدگی نیز می‌توان از تست پاپ اسمیر استفاده نمود؟

اگر میزان خونریزی شما بسیار خفیف یا به صورت لکه بینی است، می‌توانید از تست پاپ اسمیر استفاده نمایید. اما در بسیاری از موارد پزشک توصیه می‌کند که انجام آزمایش پاپ اسمیر را به بعد از پایان دوره قاعدگی موکول کنید. چرا که اجرای آزمایش پاپ اسمیر در دوران قاعدگی، از میزان دقت و نتیجه نهایی می کاهد. وجود خون در نمونه آزمایش می‌تواند نتیجه نهایی آزمایش را با مشکل مواجه کرده و یک نتیجه غیر طبیعی کاذب به شما تحویل دهد.

نتیجه تست پاپ اسمیر چه زمانی مشخص می‌شود؟

دریافت نتایج در عرض یک هفته پس از آزمایش معمول است، اما OBGYN شما به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی نتایج در دسترس شما قرار می‌گیرد.

هدف از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر بهترین ابزاری است که در اختیار ما برای تشخیص سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم است. با گرفتن زودهنگام این سلول‌ها، می‌توانیم آنها را قبل از تبدیل شدن به سرطان دهانه رحم از بین ببریم.

پیشنهاد مطالعه | سرطان دهانه رحم چیست؟

برس سرویکس چیست و به چه منظور از آن درتست پاپ اسمیر استفاده می‌شود؟

از این برس برای نمونه برداری از بافت درونی رحم و سلول‌های پوشاننده ی آن استفاده می‌شود. ابتدا بافت رحم به کمک دستگاه مخصوص کنار زده شده و این برس بر روی پوشش درونی دهانه ی رحم با زاویه ی سیصد و شصت درجه چرخانده می‌شود تا مقداری از این سلول‌ها گرفته شده تا بتوان مطالعه بر روی آن ها را آغاز کرد.

اسپکولوم چه کاربردی در تست پاپ اسمیر دارد؟

اسپکولوم وسیله ای برای معاینه است که به کمک آن می‌توان بافت‌ها را کنار زده و به معاینه پرداخت ممکن است این وسیله از آهن یا پلاستیک ساخته شده باشد.

تست اچ پی وی چیست و چه تفاوتی با تست پاپ اسمیر دارد؟

تست اچ پی وی در درجه ی بالاتری انجام می‌شود و در آن می‌توان نوع سلول را نیز شناسایی کرد، در حالی که در تست پاپ اسمیر یک وضعیت کلی از سلامت دهانه ی رحم به دست می‌آید.

منبع: www.forwomenhealthcare.com

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 6356

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «سوال و جواب پزشکی تست پاپ اسمیر»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *