پرسش و پاسخ بیماریهای پوستی بارداری

در این مقاله می خوانید نمایش

در این مقاله دکتر میلاد دودانگه، به پرسش های کاربران در خصوص مشکلات و بیماری‌های پوست و مو در دوران بارداری پاسخ داده است.

در هفته 20 ام بارداری چند لک در صورتم ایجاد شده. علت چیست؟

بعضی از پوست ها به صورت ژنتیکی مستعد ایجاد لک در زمینه مصرف داروهای هورمونی یا هورمون ترشح شده از جفت هستند. این لک ها در معرض آفتاب تولید می‌شوند. استفاده از ضدآفتاب و پرهیز از نور یکی از راه‌های مهم پیشگیری از ایجاد لک های بیشتر روی پوست صورت است. بعد از پایان بارداری بخشی از لک های سطحی با کمک کرم های ضدلک از بین می روند اما متاسفانه هنوز درمان قطعی برای لک های عمیق تر بارداری وجود ندارد. البته برخی برخی درمان های تخصصی بر اساس نوع پوست و عمق لک مانند مزوتراپی پوست، لیزرهای مخصوص، روش های درمانی مانند PRP ، داروهای خوراکی و کپسول های درمانی به کار برده می‌شود که می‌تواند 50 تا 60 درصد در این زمینه موثر باشد.

در دوران بارداری از چه ضد آفتابی می‌توان استفاده کرد؟

در دوران حاملگی باید از ضدآفتاب های فیزیکال یا مینرال استفاده کرد. این ضد آفتاب ها فیلتر شیمیایی ندارند. 

سوالات پوستی حاملگی

از ابتدای بارداری تا الان کل بدنم دانه زده و خیلی خارش دارد. چه کار باید بکنم؟

اگر از قبل از بارداری هم خارش پوستی یا آسم، آلرژی، خشکی پوست و حساسیت های فصلی را داشته اید می‌تواند آلرژی پوستی باشد. برای بعضی مادران این خارش‌های اگزمایی در بارداری شروع می‌شود و برای برخی نیز از قبل وجود داشته است. ‌‌مهم‌ترین علت این خارش‌ها، خشک شدن پوست است. از خشکی پوست در بارداری جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه | در این مقاله دکتر میلاد دودانگه درباره انواع بیماری‌ها و مشکلات پوستی در حاملگی توضیح داده است.

5 ماه از زایمانم گذشته و یک دفعه قسمت پایین سینه سمت چپم، قرمز شده و می سوزد. .

بعد از زایمان، به دلیل بزرگ شدن سایز سینه به دلیل شیردهی، برخی مادران به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند. به دلیل تعریق در ناحیه چین ها و سایش پوست این نوع عفونت‌ها معمولا رخ می‌دهد. برای حل این مشکل در ناحیه قرمزی یک گاز قرار دهید که سایش پوست اتفاق نیفتد. ناحیه مورد نظر را خشک نگه دارید و داروهایی که برایتان نوشته ام را هم برای درمان عرق سوز شدن مصرف نمایید.

آیا راه حلی برای ترک های پوستی بعد از زایمان وجود دارد؟

چرب کردن پوست در طول دوران بارداری کمک می‌کند که ترک های کمتر و با عمق کمتری اتفاق بیفتد. چرا که پوست خشک بروز این ترک ها را بیشتر می‌کند. واقعیت این است که برای درمان ترک های پوستی بارداری، درمان قطعی و صد در صدی وجود ندارد. درمان های موجود بر اساس نوع پوست، عمق ترک ها، سن مادر متفاوت است و شامل انواع لیزرها، روش های نیدلینگ و روش های کلاژن ساز دیگری هم وجود دارد که می‌تواند وضعیت و عمق این ترک ها را کمتر کند. این ضایعات حدود 50 تا 60 درصد می‌تواند توسط این درمان تغییر رنگ و عرض کمتری پیدا کنند.

منظور از ضدآفتاب فیزیکال که در بارداری باید استفاده شود چیست؟

این ضد آفتاب ها فیلتر شیمیایی ندارند و پایه آنها، زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید است. این ضدآفتاب ها باید دارای SPF=30 به بالا باشند. ضدآفتاب های شیمیایی نور را جذب و فیلتر میکنند اما نوع فیزیکی آن نور را باز می تابانند.

آیا در دوران بارداری می‌توان از زینک اکساید استفاده کرد؟

بله، زینک اکساید می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب فیزیکی استفاده شود.

در اپلیکیشن مدافون می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به پزشک متخصص پوست و مو دسترسی داشته باشید.

من به بیماری پسوریازیس مبتلا هستم. اگر اقدام به بارداری کنم و بیماری عود کند، درمانی وجود دارد؟

بیماری پسوریازیس یا التهاب مزمن پوست بیماری نسبتا شایعی است که به صورت ضایعات قرمز رنگ پوسته دار با وسعت کم یا زیاد، ظاهر می‌شود. این احتمال وجود دارد که این بیماری در طی دوران بارداری عود کند. بسته به شدت، نوع، وسعت و محل درگیری ضایعات در دوران بارداری درمانهایی وجود دارد. در مواردی هم بارداری، مشکلی برای این بیماری‌ایجاد نمی‌کند و با بعضی درمان های ملایم و رفع خشکی بیماری قابل کنترل است.

من دو زایمان داشته ام. صورتم خیلی چربی درآورده. با اینکه یکسال از زایمانم گذشته، هنوز خوب نشده‌ام. لطفا من را راهنمایی کنید.

در دوران بارداری، غدد چربی می‌توانند به دلیل فعالیت های هورمونی خیلی فعال شوند. معمولا این حالت بعد از زایمان از بین می رود اما برای شما با توجه به عکسی که ارسال کردین، می‌توانید از داروهایی که برایتان ثبت کرده ام استفاده کنید.

من در دوران بارداری و شیردهی مشکل پوستی صدف داشتم که برطرف شد. اما حالا بعد از گذشت این دوران، دوباره این مشکل برگشته است. لطفا راهنمایی کنید.

با توجه به عکسی که از محل ضایعه بیماری صدف یا همان پسوریازیس ارسال کرده‌اید و گستردگی که دارد، می‌توانید از داروهایی که برایتان ثبت کرده‌ایم استفاده کنید.

همین الان می‌توانید با پزشک متخصص زنان به صورت آنلاین گفتگو کنید.

آیا همه افراد می‌توانند از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده کنند؟ آیا ضدآفتاب های شیمیایی ضرر دارند؟

افرادی غیر باردار هم می‌توانند از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنند. این به این معنی نیست که ضدآفتاب های شیمیایی خطری دارند. در زنان باردار، کودکان زیر 4 سال، بیماران مبتلا به لوپوس و افرادی که بیماری‌های پوستی خاص دارند نباید از ضدآفتاب های شیمیایی استفاده کرد. ضد آفتاب های فیزیکی پوشش بهتری دارند اما مشکل آنها رنگ سفید آنهاست که ظاهر خوبی ندارد.

هفته 33 بارداری هستم. پوستم خشک و تیره تر ‌شده‌است. آیا به حالت قبل برمی‌گردد؟

تیرگی ها بعد از زایمان بهتر می‌شود. برای خشکی هم حداقل روزی سه بار با کرم های چرب کننده مناسب، پوست خود را چرب کنید.

در هفته 34 بارداری هستم. پوستم به شدت میخارد اما جوش یا قرمزی روی آن نیست. حس میکنم یک مقدار پوستم زرد ‌شده‌است.لطفا راهنمایی کنید.

یکی از دلایل شایع خارش پوست در حاملگی تغییراتی است که در کیسه صفرا و کبد مادر باردار به وجود می‌آید. این خارش‌ها معمولا همراه با علامت نیست. با توجه به اینکه می گویید رنگ پوستتان زرد ‌شده‌است، لازم است که آزمایش‌های آنزیم های کبدی که برایتان نوشته ام را انجام دهید تا درمان را سریع تر شروع کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 0

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *