صافی کف پا در بزرگسالان

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد در کف پا هستند. بنابراین این افراد وقتی می ایستند هیچ یا قوس کف پای کمی، دیده می‌شود. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد.

صافی کف پا

صافی کف پا از چه سنی قابل تشخیص است؟

همه نوزادان در بدو تولد کف پای صاف دارند. قوس کف پا معمولا از 6 سالگی ایجاد می‌شود و از هر 10 کودک، 2 نفر در بزرگسالی کف پای صاف دارند.

آیا صافی کف پا خطرناک است؟

بیشتر بیماری‌های پا و مچ پا از جمله کف پای صاف با خطرات جانی همراه نیستند اما همگی بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارند.

علائم صافی کف پا در بزرگسالان :

  • درد در طرف داخلی قوزک و مچ پا که می‌تواند با تورم داخلی قوزک همراه باشد.
  • دردی که با ورزش و فعالیت کردن بدتر میشود. بعضی از بیماران برای ایستادن و راه رفتن طولانی مدت دچار مشکل میشوند.
  • احساس درد در طرف بیرونی قوزک پا.
  • درد در پا، عضله ی ساق پا، مفصل ران، پشت و کمر ،کف پا در قسمت قوسی شکل و یا زانودرد.
  • خشکی هر دو یا یکی از پاها
  • ساییدگی عجیبن و متفاوت کفش ها

عوارض صافی کف پا در بزرگسالان

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی و ایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا شود. از آنجایی که صافی کف پا بر روی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود.

تشخیص صافی کف پا

پزشک با بررسی علائم و ارزیابی نحوه ظاهر قوس‌های پ هنگام ایستادن، نشستن و راه رفتن، می‌تواند این اختلال را تشخیص دهد. گاهی از عکس برداری با اشعه ایکس هم برای تشخیص استفاده می‌شود.

درمان صافی کف پا

در صورتی که این اختلال، علائمی نداشته باشد، درمان خاصی نیاز نیست. در غیر این صورت این راه‌ها برای کنترل صافی کف پا وجود دارد:

  • مصرف مسکن‌ها: مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، کتوپروفن، کتورولاک، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، پیروکسیکام و سالیسیلات
  • استراحت
  • کمپرس با یخ برای کاهش التهاب و درد.
  • درمان های فیزیکی برای کشش و تقویت تاندون ها و عضلات سفت
  • بهبود انعطاف پذیری و تحرک.
  • دستگاه های حمایتی مانند ارتز پا، بریس های پا یا ساق پا و کفش های سفارشی.

چه طور از صافی کف پا پیشگیری کنیم؟

متاسفانه راه خاصی که بتوان به کمک آن از این اختلال پیشگیری کرد، وجود ندارد.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

اصلاح صافی کف پا در سنین پایین تر موثرتر است زیرا استخوان های پا انعطاف پذیری بالایی دارند. افراد 16 ساله و بالاتر به دلیل سفت شدن استخوان پا ممکن است به درمان گسترده تری نیاز داشته باشند.

آیا کف پای صاف ارثی است؟

دلایل زیادی برای صافی کف پا وجود دارد. بعضی افراد به صورت ارثی به آن مبتلا می‌شوند. برخی افراد هم به دلیل یک بیماری ژنتیکی دیگر دچار صافی کف پا می‌شوند.

نشانه‌ها و علائم کف پای صاف در کودکان

صافی کف پا در اکثر کودکان با علائمی همراه نیست و اغلب والدین متوجه آن می‌شوند. البته بعضی از کودکان ممکن است علائمی داشته باشند مانند :

  • حساسیت به کوچکترین لمس مانند زمانی که جوراب می پوشند و یا درد، گرفتگی در مچ یا پاها هنگام پوشیدن کفش و نهایتا کج شدن پاشنه ها رو به بیرون .
  • تغییر در راه رفتن آنها و ناراحتی یا درد در هنگام راه رفتن .
  • خودداری از انجام ‌‌ورزش‌ها یا فعالیتها که می‌تواند باعث درد در مچ یا پاهایشان شود (بهترین نشانه) .
  • گرفتگی عضلات پا.
  • درد یا خستگی در پا یا ساق پا.
  • درد در قوس، مچ پا، پاشنه یا خارج از پا.
  • بیرون زدگی قسمت جلوی پا و انگشتان پا.

تفاوت خار پاشنه با کف پای صاف چیست؟

پلانتار فاشیا تیس یا التهاب فاشیای کف پا یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه است. فاشیای کف پا نسجی است که از استخوان پاشنه شروع می‌شود و تا نوک انگشتان ادامه دارد. این بافت به علل مختلف مثل کفش های نامناسب، بیماری‌های روماتیسمی، اضافه وزن، ایستادن ها یا راه رفتن های طولانی و… می‌تواند در محل اتصال به استخوان پاشنه دچار ورم، درد و التهاب شود.
درد ناشی از آن صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب یا در چند قدم اول بعد از مدتی نشستن و استراحت، بیشتر است اما بعد از کمی راه رفتن معمولا کاهش می‌یابد. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند علت درد پاشنه پا، وجود یک برجستگی استخوانی در ناحیه پاشنه است. مطالعات نشان داده اند خیلی از افراد دچار التهاب فاشیای کف پا ، این برجستگی را ندارند. از طرف دیگر، بسیاری از افرادی که دارای این برجستگی استخوانی در ناحیه پاشنه هستند، التهاب فاشیا ندارند و هیچ دردی احساس نمی‌کنند. بنابراین به کار بردن اصطلاح خار پاشنه برای التهاب فاشیای کف پا نادرست است.
این بیماری را می‌توان با روش های غیر جراحی، حرکت های کششی، کفش مناسب ، استفاده از کفی، فیزیوتراپی، تزریق کورتون و در صورت لزوم جراحی تحت درمان قرار داد.

برای صافی کف پا، با ارتوپد آنلاین مشورت کن!

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.1 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 635

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *