چه غذاهایی برای بیماران سرطانی بهتر است؟

سرطان ، بیماری‌ای است که با شنیدن اسمش ما یاد درد های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می افتیم. بیماری خطرناکی که با کم توجهی و درمان دیرهنگام می‌تواند به راحتی جان فرد بیمار را بگیرد . متاسفانه این بیماری امروزه به صورت بسیار گسترده در سطح جهان و به‌خصوص ایران دیده می‌شود و تاکنون تلاش های زیادی برای یافتن راهی برای درمان سرطان صورت گرفته است .

بیماران سرطانی و اطرافیان آنها باید از یک رژیم غذایی برای بیماران سرطانی مطلع باشند زیرا این افراد با انجام هر دوره شیمی درمانی دچار تغییرات در سیستم بدن می‌شوند.

تاثیر رژیم غذایی بر درمان سرطان

برای بیماران سرطانی میوه بهتر از آبمیوه است

اکثر بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند به لحاظ استرسی که به آنها وارد می‌شود گلیکوژن کبدشان افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه دارو هایی برای کاهش تهوع بیمار استفاده می‌شود باعث افزایش گلوکز بیمار می‌شود. در شیمی درمانی‌ها باید به قند بیمار توجه شود. بنابراین توصیه می‌شود در رژیم غذایی بیمار مصرف مواد غذایی مانند بیسکویت‌ها شکر، تافی، سوهان و گز و حتی مصرف آبمیوه هم باید کمتر باشد. اغلب موارد می گوییم میوه را مصرف کنند بهتر از آب میوه است .

تغذیه مناسب بیماران سرطانی

هنگامی بیمار سرطانی در حال درمان است، تغذیه نقش مهمی در زندگی او دارد. خوردن غذاهای سالم قبل، در طول و بعد از درمان می‌تواند به او کمک کند حال بهتری داشته باشد و قوی تر بماند. اما سرطان و درمان آن گاهی اوقات مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود غذا خوردن سخت شود. همه افراد مبتلا به سرطان دارای عوارض جانبی مرتبط با تغذیه نیستند.

نیازهای تغذیه ای افراد مبتلا به سرطان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خوب غذا خوردن در زمانی که بیمار تحت درمان سرطان است کمک می‌کند که بیمار

  • احساس بهتری داشته باشد.
  • قدرت و انرژی خود را حفظ کند.
  • وزن و ذخایر مواد مغذی بدن خود را حفظ کند.
  • عوارض جانبی مرتبط با درمان را بهتر تحمل کند.
  • خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.
  • بهبودی و بهبودی سریعتر داشته باشد

خوب غذا خوردن به معنای خوردن انواع غذاها برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن برای مبارزه با سرطان است. این مواد مغذی شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات ها، آب، ویتامین ها و مواد معدنی است.

پروتئین‌ها

ما برای رشد، ترمیم بافت بدن و حفظ سلامت سیستم ایمنی به پروتئین نیاز داریم. هنگامی که بدن پروتئین کافی دریافت نمی‌کند، ممکن است ماهیچه ها را برای سوخت مورد نیاز خود تجزیه کند. این باعث می‌شود بهبودی از بیماری بیشتر طول بکشد و می‌تواند مقاومت در برابر عفونت را کاهش دهد. افراد مبتلا به سرطان اغلب بیش از حد معمول به پروتئین نیاز دارند. پس از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی، معمولاً پروتئین اضافی برای بهبود بافت‌ها و کمک به مبارزه با عفونت مورد نیاز است.

منابع خوب پروتئین عبارتند از ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، آجیل ، حبوباتی مانند لوبیا ، نخود و عدس، و غذاهای سویا.

چربی‌ها

چربی‌ها نقش مهمی در تغذیه دارند. چربی‌ها و روغن ها منبع غنی انرژی برای بدن هستند. بدن چربی‌ها را تجزیه می‌کند و از آنها برای ذخیره انرژی و انتقال برخی از انواع ویتامین ها از طریق خون استفاده می‌کند.

چربی‌هایی که بدن قادر به ساخت آنها نیست مثل اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶ از مواردی هستند که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. این چربی‌ها در انواع ماهی ها، روغن ماهی، روغن کلزا، گردو و… وجود دارد و نسبت این دو چربی در بدن ما مهم است. نسبت مصرف اسید چرب امگا ۶ به امگا ۳ ، بهتر است سه به یک یا دو به یک باشد.

هر چند که اسیدهای چرب امگا ۶ فرآیند التهابی را در بدن زیاد می‌کنند اما برای بعضی مکانیزم ها در بدن ضروری هستند. امگا ۶ در روغن های هسته انگور، آفتابگردان، ذرت، گردو، پنبه، دانه سویا، تخم خرفه، روغن سویا و روغن کنجد وجود دارد. مهم است که نسبت امگا ۳ و ۶ در بدن ما حفظ شود تا از ایجاد بیماری‌های عفونی جلوگیری شود.

منابع امگا ٣، دانه چیا، دانه کتان، روغن کانولا، ماهی خال مخالی، ماهی سالمون می‌باشند. اسیدهای چرب امگا٣ اثر ضد التهابی قوی در بدن ایفا می‌کنند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. کربوهیدرات ها سوخت مورد نیاز بدن را برای فعالیت بدنی و عملکرد مناسب اندام‌ها فراهم می‌کنند. بهترین منابع کربوهیدرات ها – میوه ها، سبزیجات و غلات کامل – هستند.

فیبر بخشی از غذاهای گیاهی است که بدن قادر به هضم آن نیست. 2 نوع فیبر وجود دارد. فیبر نامحلول به خروج سریع مواد زائد غذا از بدن کمک می‌کند و فیبر محلول با آب که به نرم نگه داشتن مدفوع کمک کند.

سایر منابع کربوهیدرات شامل نان، سیب زمینی، برنج، اسپاگتی، پاستا، غلات، ذرت، نخود و لوبیا است. شیرینی ها (دسرها، آب نبات ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر) می‌توانند کربوهیدرات ها را تامین کنند.

آب

آب و مایعات برای سلامتی حیاتی هستند. تمام سلول‌های بدن به آب نیاز دارند. اگر مایعات کافی مصرف نکنید یا اگر آب بدن را به دلیل استفراغ یا اسهال از دست بدهید، ممکن است دچار کم آبی شوید. یک فرد باید هر روز حدود 8 تا 10 لیوان مایعات مصرف کند تا مطمئن شود که تمام سلول‌های بدن، آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. اگر استفراغ می‌کنید، اسهال دارید یا حتی اگر اشتهای خود را برای غذا از دست داده اید، ممکن است به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که تمام مایعات (سوپ، شیر، حتی بستنی و ژلاتین) جز مایعات به حساب می آیند.

نکته دیگری که باید توجه کنید این است که در تمام طول روز از مایعات به میزان کافی استفاده کنید، نه اینکه مثلا فقط صبح‌ها.

ویتامین ها و مواد معدنی

بدن برای کمک به عملکرد صحیح و استفاده از انرژی (کالری) غذا به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. بیشتر این ویتامین ها به‌طور طبیعی در غذاها وجود دارد، اما به عنوان قرص و مکمل های مایع نیز فروخته می‌شوند.

اگر یک رژیم غذایی متعادل با کالری و پروتئین کافی بخورید، معمولاً ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دریافت خواهید کرد. اما زمانی که تحت درمان سرطان هستید، رژیم غذایی متعادل می‌تواند سخت باشد، به‌خصوص اگر عوارض جانبی درمان داشته باشید. اگر عوارض جانبی دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه در خصوص مصرف مکمل ها مشورت کنید.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های A ، C و E هستند. سلنیوم و روی , … هستند.

اگر می‌خواهید آنتی اکسیدان های بیشتری مصرف کنید، کارشناسان تغذیه، مصرف انواع میوه ها و سبزیجات را توصیه می‌کنند که منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. مصرف دوزهای زیاد مکمل های آنتی اکسیدانی یا مواد غذایی یا مایعات غنی شده با ویتامین معمولاً در حین انجام شیمی درمانی یا پرتودرمانی توصیه نمی‌شود. .

فیتونوترینت ها

فیتونوترینت ها یا فیتوکمیکال ها ترکیبات گیاهی مانند کاروتنوئیدها، لیکوپن، رسوراترول و فیتواسترول ها هستند که تصور می‌شود دارای ویژگی‌های محافظت کننده از سلامت هستند. آنها در گیاهانی مانند میوه ها و سبزیجات یا چیزهایی که از گیاهان ساخته شده اند مانند توفو یا چای یافت می‌شوند. فیتوکمیکال ها بهتر است با خوردن غذاهای حاوی آنها به جای مصرف مکمل ها یا قرص‌ها جذب شوند.

باید باور داشت که تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش عوارض شیمی درمانی کمک کند. بسیاری از پزشکان و آنکولوژیست‌ها معمولا بیمارانشان را به متخصص تغذیه ارجاع نمی‌دهند، در حالی که در ابتدای شیمی درمانی این موضوع بسیار مهم است.

اگر نیاز به مشاوره با یک متخصص تغذیه در خصوص رژیم غذایی مناسب بیمار سرطانی دارید، همین الان به صورت آنلاین در مدافون می‌توانید مشاوره دریافت کنید

متیونین و ابتلا به سرطان

متیونین یکی از اسیدهای آمینه مهم در جیره غذایی دام، طیور و شیلات است. محققان با استفاده از مدل‌های مختلف سرطان نحوه اثرگذاری میزان متیونین را بر رشد تومور بررسی کردند و دریافتند رشد تومورهای سرطانی در بدن موش‌هایی که مقادیر کمتری متیونین در رژیم غذایی آن‌ها وجود دارد، در مقایسه با سایرین، کمتر است. با بررسی جزئیات متابولیک مشخص شد کاهش متیونین از طریق توقف متابولیسم تک کربنی موجب کاهش رشد تومور سرطانی می‌شود.

سپس محققان رژیم غذایی با متیونین کاهش یافته را همزمان با مقدار کمی داروی ضدسرطان که برای کاهش اندازه تومور کافی نبود، مورد استفاده قرار دادند و توانستند رشد آن را متوقف کنند.

با وجود این که پزشکان از میزان اثرگذاری رژیم غذایی بر سلامت آگاهی دارند و بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون را تنها از طریق رژیم غذایی مناسب درمان می‌کنند، هنوز اثر رژیم غذایی بر درمان سرطان به درستی مشخص نیست. سرطان از بسیاری جهات با بیماری‌های دیگر متفاوت است. این بیماری دارای اشکال مختلف بوده و معمولا در سطح مولکولی تعریف می‌شود. بنابر این محققان هنوز در ابتدای راه شناسایی آثار رژیم غذایی بر درمان این بیماری هستند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با مصرف ماست

مطالعات جدید محققان دانشگاه لنکستر انگلستان نشان می‌دهد که مصرف ماست طبیعی با پیشگیری از التهاب باکتریایی، خطر ابتلا به سرطان سینه را در بانوان کاهش می‌دهد.  

محققان می‌گویند یکی از دلایل بروز سرطان پستان می‌تواند التهاب ناشی از باکتری‌های مضر باشد؛ بنابراین مصرف روزانه ماست طبیعی که باکتری‌های مضر را با باکتری‌های مفید جایگزین می‌کند، می‌تواند راهی ساده و ارزان برای جلوگیری از بروز این سرطان در بانوان باشد.

ماست حاوی باکتری‌های مفید مخمر لاکتوز است که معمولاً در شیر یافت می‌شوند و مشابه باکتری‌ها یا -فلورمیکروبی (microflora)- موجود در سینه مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، هستند.

محققان بر این باورند که از آن‌جایی که هر سال از شیردهی خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۴.۳ درصد کاهش می‌دهد، این باکتری‌های مخمر لاکتوز در سینه نقش محافظتی دارند.

مصرف ماست خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.1 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 852

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *