چهطور خوش بین باشیم؟

تحقیقات نشان داده است که نگرش خوش بینانه به ما کمک می‌کند مثبت اندیش تر، شادتر، موفق تر و سالم تر باشیم. خوش بینی می‌تواند از افسردگی جلوگیری و انسان را در برابر استرس مقاوم تر کند.

‌‌مهم‌ترین نکته درباره خوش بینی این است که خوش بینی یاد گرفتنی است.

این مقاله توسط پریسا سبزواری، کارشناس ارشد روانشناسی، بررسی و تایید ‌شده‌است.

خوش بینی و بدبینی در واقع ذهنیت ها یا روش های فکر کردن و دیدن چیزهای اطراف ماست. خوش بین ها جنبه مثبت چیزها را می بینند. آنها انتظار دارند همه چیز خوب پیش برود. آنها بر این باورند که مهارت و توانایی انجام کارهای خوب را دارند.

اما بدبین ها عیوب هر چیزی را می بینند. یک بدبین بیشتر انتظار دارد که اوضاع بد پیش برود یا روی چیزهایی تمرکز کند که خوب پیش نرفت.

ما انسان‌ها کاملا خوشبین یا کاملا بدبین نیستیم، اما هر کدام از ما گرایش بیشتری به یکی از الگوهای فکری داریم. خبر خوب این است که اگر تمایل به بدبین داشته باشیم، قرار نیست همیشه اینطور فکر کنیم. همه ما می‌توانیم با تعدیل نگاهمان به چیزها، خوش‌بین‌تر شویم.

10 راهکار برای خوش بینی

با خودتان جملات و پیام های مثبت را تکرار کنید.

ممکن است تصور کنید که شادی یا غم، بر اساس چیزهای بیرونی است. بسیاری از ما روزهای خود را با پیام‌های منفی خراب می‌کنیم که حتی ممکن است از آن‌ها آگاه نباشیم. ما خود را متقاعد می کنیم که «به اندازه کافی خوب نیستیم»، «به اندازه کافی باهوش نیستیم» یا «به اندازه کافی جذاب نیستیم». برای شروع مثبت اندیشی، باید این پیام ها را تغییر دهید. سعی کنید به فکر افکار منفی باشید که به ذهن شما خطور می‌کنند و آنها را با پیام های مثبت جایگزین کنید.

خوشبینی، راز طول عمر بیشتر

بر موفقیت خود تمرکز کنید

بسیاری از ما برای موفقیت ها و دستاوردهای دیگران ارزش زیادی قائل هستیم. با این حال، وقتی نوبت به خودمان می‌رسد، اغلب آنها را کم اهمیت جلوه می‌دهیم یا به‌طور کامل آنها را نادیده می‌گیریم. برای شروع به مثبت فکر کردن در مورد خود، باید به‌طور منظم آنچه را که دارید و می‌توانید به دست آورید، به خود یادآوری کنید. از گوش دادن به انتقادات درونی خود دست بردارید، در مورد دستاوردهای گذشته خود فکر کنید و شروع به قدردانی از موفقیت و آنچه دارید باشید.

از افراد مثبت نگر الگوبرداری کنید

اگر می‌خواهید خوش‌بین شوید، می‌توانید برای خود یک الگوی مثبت پیدا کنید. خواه یک همکار، دوست صمیمی و یا حتی یک سلبریتی باشد، به بی‌نقص‌ترین و شادترین فردی که می‌توانید فکر کنید. برای چند هفته، سعی کنید با کفش آنها قدم بزنید. هر زمان که منفی گرایی شروع به خزیدن کرد یا در موقعیت سختی قرار گرفتید، فکر کنید: (آن شخص خوش بین) چه می‌کند؟ صادقانه پاسخ دهید، سپس سعی کنید از آن پیروی کنید.

در مقاله زیر، چند راهکار مفید برای غلبه بر ناامیدی ارائه کرده‌ایم. مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم غلبه بر ناامیدی

روی نکات مثبت تمرکز کنید

به یاد داشته باشید که این خود رویدادها نیستند که ما را ناراضی می‌کنند، این تفسیر و واکنش ما نسبت به آنهاست، و در حالی که همیشه نمی‌توانیم رویدادها را تغییر دهیم، می‌توانیم واکنش خود را تغییر دهیم. وقتی موقعیت‌های منفی رخ می‌دهند، سعی کنید با تمرکز بر نکات مثبت یا چیزهایی که می‌توانید از آن موقعیت بیاموزید، آنها را بپذیرید. تمام تلاش خود را بکنید تا به جای چیزهایی که از دست داده اید، روی چیزهایی که آموخته اید و تجربیاتی که کسب کرده‌اید، تمرکز کنید.

سعی نکنید آینده را پیش بینی کنید

وقتی همه چیز در زندگی درست پیش نمی‌رود، خوش‌بین‌ها تمایل دارند هر حادثه‌ای را به‌عنوان یک رویداد جداگانه ببینند، در حالی که بدبین‌ها اغلب به دنبال الگوهای بدشانسی هستند و فکر می‌کنند «اگر یک بار اتفاق بیفتد، دوباره تکرار خواهد شد». بنابر این آینده را بر اساس آنچه قبلا اتفاق افتاده است پیش بینی نکنید.

دوستان مثبت نگر برای خود انتخاب کنید

گذراندن وقت با افراد منفی گرا که به‌طور مداوم در هر موقعیتی بدی ها را می بینند، باعث ادامه پیدا کردن احساسات منفی می‌شود. برای بیشتر شدن احساس خوش بینی، باید اطراف خود را با افراد مثبتی پر کنید که به شما کمک می‌کنند تا از خوبی‌هایتان قدردانی کنید و به دنیا با عینک خوش بینی و واقع بینی منصفانه نگاه کنید.

افکار منفی را به چالش بکشید

اغلب افکار منفی ما فقط بر اساس ترس ها، تردیدها و اعتماد به نفس پایین ما هستند. برای کمک به غلبه بر آنها، باید دائماً افکار منفی خود را به چالش بکشید. دفعه بعد که شروع به منفی کردن کردید، احساسات خود را بنویسید، سپس استدلال های خود را به نفع و مخالف این افکار بنویسید. از خود بپرسید این افکار ‌‌چه‌قدر درست هستند.حتی می‌توانید سعی کنید عمداً برخلاف احساس خود عمل کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. ممکن است متوجه شوید که پیش‌بینی‌های منفی شما در نهایت محقق نمی‌شوند.

به جای مشکل بر روی راه حل تمرکز کنید

بدبین ها روی مشکلات تمرکز می‌کنند در حالی که خوش بین ها به دنبال راه حل هستند. ما بیشتر تمایل داریم روی مشکلات یا ناامیدی های خود تمرکز کنیم. اما این تمرکز، وضعیت ما را تغییر نمی‌دهد. شرایط ممکن است خوب و منصفانه نباشد، اما آنچه اتفاق افتاده است، خواه ناخواه اتفاق افتاده است. به‌جای تأمل در مورد آنچه می‌توانست باشد، پشیمانی و افکار منفی را رها کنید، فعال باشید و برنامه‌ریزی کنید که از اینجا به کجا می‌توانید بروید.

وانمود کنید اتفاق خوبی افتاده است

خوش بینی چیزی نیست که به‌طور طبیعی برای همه ما اتفاق بیفتد، و ممکن است متوجه شوید که تغییر طرز فکرتان به زمان نیاز دارد. در این میان، سعی کنید عمل را مقدم بر احساس قرار دهید و دیدگاه مثبت تری را بسازید. مطالعات نشان داده اند که می‌توان با انجام حرکات فیزیکی خود را فریب داد تا احساس شادی بیشتر شود. بنابراین، به جای تن دادن به خواسته غریزه طبیعی خود، سعی کنید بیشتر بخندید و با لحن مثبت تری صحبت کنید.

آیا در هنگام سختی ها و مشکلات شما تاب و تحمل کافی دارید؟ در این مقاله، دکتر فروغ معیری راد، روانشناس، درباره تاب آوری در سختی ها توضیح داده است: تاب آوری

گذشته، گذشته است

آنچه از بین رفته، از بین رفته است و نحوه برخورد شما با عواقب بعدی ‌‌مهم‌ترین چیز است. سرزنش کردن خود و دیگران، فایده ای ندارد. شما این قدرت را دارید که یک موقعیت را تغییر و ادامه دهید. گفتن «من باید کارها را طور دیگری انجام می دادم» بسیار آسان است. با این حال، اگر اتفاقات بدی رخ داده است، به فردا نگاه کنید که دقیقاً همان چیزی است که وجود دارد. فردا یک روز جدید است که در آن اتفاقات خوب می‌تواند رخ دهد، اگر به آنها اجازه دهید.

اگر نیاز به مشاوره با یک روانشناس آنلاین در خصوص خوش بینی و بدبینی را دارید، در اپلیکیشن مدافون، می‌توانید از بهترین مشاوران، مشاوره تلفنی و آنلاین دریافت کنید.

مزایای خوش بینی

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که نیمه پر لیوان را می‌بینند، بیشتر عمر می‌کنند.به گزارش «گاردین»، نتایج مطالعات محققان نشان داد که شانس رسیدن به سن ۸۵ سالگی یا بالاتر در افراد خوشبین بیشتر است.

این نخستین بار نیست که به فواید خوشبینی برای سلامتی اشاره می‌شود. یافته‌های مطالعات پیشین نشان داده بود که نرخ بروز بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس در افراد مثبت‌ اندیش پایین‌تر است. حال پژوهشگران می‌گویند که چنین رویکردی در زندگی باعث افزایش طول عمر افراد نیز می‌شود.  

نتایج مطالعات اخیر آن‌ها نشان داد که زنان و مردان خوشبین به ترتیب به‌طور متوسط  ۱۵ و ۱۱ درصد بیش‌تر از همجنسان منفی‌گرای خود عمر می‌کنند.  

محققان معتقدند که با پرورش ارزش‌های اجتماعی – روانی چون خوشبینی می‌توان زندگی سالم همراه با طول عمر را ارتقاء داد.  

آیا شما شخص خوش بینی هستید یا بدبین؟ در بخش نظرات نظر خود را بنویسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «چهطور خوش بین باشیم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *