سوالات رایج درباره حاملگی خارج از رحم

در این مقاله از مدافون، سحر فرشادی مامای آنلاین مدافون، به برخی از سوالات رایج شما درباره حاملگی خارج از رحم پاسخ داده اند. تا انتها همراه مدافون باشید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

سوالات رایج درباره بارداری خارج از رحم

بیشتر بدانید درباره: بارداری خارج از رحمی

بارداری خارج از رحم چیست؟

هنگامی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود، حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهد. بارداری خارج رحمی غالبا در لوله رحمی اتفاق می‌افتد که تخمک ها را از تخمدان ها به لوله رحم منتقل می‌کند. به این نوع از حاملگی خارج رحمی، حاملگی لوله ای گفته می‌شود.

آیا حاملگی خارج از رحم منجر به سقط جنین می‌شود؟

حاملگی خارج از رحم به علت عوارض خطرناکی که برای مادر به همراه دارد، باید سریعا تشخیص داده شده و درمان شود. در چنین شرایطی بسته به تشخیص پزشک، به کمک دارو یا روش های دیگر مثل جراحی، ختم بارداری صورت می‌گیرد.

احتمال ایجاد حاملگی خارج از رحم چقدر است؟

طبق آمار به دست آمده، احتمال بارداری خارج از رحم حدود 2 درصد گزارش ‌شده‌است.

آیا راه‌هایی برای جلوگیری از حاملگی خارج از رحم وجود دارد؟

بله. برای جلوگیری از ایجاد حاملگی خارج از رحم، توصیه می‌شود پیش از اقدام برای بارداری، مراقبت های قبل از بارداری را توسط متخصص زنان انجام دهید و نکات لازمه را رعایت فرمایید. برای مثال مصرف سیگار را ترک نمایید. از مصرف مکرر قرص‌های جلوگیری خودداری کنید. در صورت عفونت واژینال درمان لازم را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه | آزمایش‌های لازم پیش از بارداری

آیا استرس می‌تواند باعث بارداری خارج از رحم شود؟

حاملگی خارج از رحم به دلیل سبک زندگی مدرن، عفونت‌ها و استرس زیاد در زنان شهری در ۱۵ سال گذشته ۱۵٪ افزایش یافته است.

چه علتی باعث ایجاد حاملگی خارج از رحم می‌شود؟

عللی مانند: مصرف سیگار، مصرف مکرر قرص‌های اورژانسی و قرص‌های جلوگیری از بارداری، عفونت‌های مزمن رحم و خارج رحم، مبتلا شدن به آندومتریوز، بارداری در سنین بالای ۳۵ سال، سابقه بارداری خارج از رحم در گذشته و… موجب ایجاد بارداری خارج از رحم می‌شوند.

آیا بارداری خارج رحم موجب نازایی می‌شود؟

در صورت تشخیص و درمان سریع بارداری خارج رحمی، در صورتی که لوله ها آسیبی ندیده باشند، احتمال ایجاد نازایی در افراد وجود ندارد.

آیا امکان تولد نوزاد در بارداری خارج از رحم وجود دارد؟

در حاملگی خارج از رحم، جنین نمی‌تواند زنده بماند. هنگامی که حاملگی خارج رحمی اتفاق بیافتد، زنان اغلب درد شکمی و خونریزی واژینال دارند که در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. از این رو این جنین ها باید خارج شوند و هیچ امکانی برای زنده ماندن آن ها وجود ندارد.

عوارض بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم می‌تواند کشنده باشد مگر اینکه فورا تشخیص داده و به آن رسیدگی شود. اگر این مساله تشخیص داده نشود، باعث پارگی لوله رحم و خونریزی شدید در شکم می‌شود. بارداری های خارج از رحم که در جاهای دیگر همچون گردن رحم یا تخمدان شکل می گیرند نیز می‌توانند به رگ‌های خونی اطراف خود حمله کنند و موجب خونریزی بسیار زیاد شوند.

همین حالا با دکتر زنان آنلاین مدافون مشاوره کن و پاسخ سوالات خود را دریافت کن.

آیا با آزمایش بارداری می‌توان بارداری خارج از رحم را تشخیص داد؟

بله. با اینکه بسیاری از علائم بارداری خارج رحم و بارداری طبیعی یکسان هستند اما میزان هورمون hCG تا حدودی می‌تواند نشان دهنده حاملگی خارج رحم باشد. در یک بارداری طبیعی مقدار گنادوتروپین جفتی انسانی hCGبه سرعت افزایش می‌یابد (طی 48 ساعت دو برابر می‌شود، یعنی اگر در بار اول عدد hCG 200 باشد بعد از 48 ساعت باید به بیشتر از 400 برسد) و اگر سطح hCG آن طور که انتظار می رود افزایش نیابد (کمتر از 66% طی 48 ساعت) و همینطور مدت زمان دو برابر شدن هورمون hCG به 10 روز می‌رسد، به وجود نوعی بارداری غیر طبیعی مشکوک می شویم. در صورت وجود بارداری خارج رحمی، ممکن است سطح hCG افزایش یابد ولی در سونوگرافی، هیچ نشانه ای مبنی بر بارداری درون رحم دیده نمی‌شود.

آیا بعد از یک بارداری خارج رحمی می‌توان یک بارداری طبیعی و سالم را تجربه کرد؟

بله. هر چه زودتر بارداری خارج رحمی تشخیص داده و درمان شود صدمات کمتری به لوله های رحم وارد شده و شانس یک حاملگی عادی را در آینده افزایش می‌دهد. حتی اگر خانمی یکی از لوله هایش را از دست بدهد باز هم می‌تواند مادامی که یک لوله رحم سالم دارد به‌طور عادی باردار شود. با این حال در آینده به محض آگاهی از بارداری باید به پزشک خود اطلاع دهد تا سونوگرافی زودهنگام و بررسی های لازم انجام شود. با تشخیص‌ زود هنگام‌ و انجام‌ عمل‌ جراحی‌، احتمال‌ بهبود کامل‌ زیاد است‌. در 50 تا 85 درصد از بیماران‌، حاملگی ‌های‌ بعدی‌ طبیعی‌ هستند.

اگر شما هم درگیر موضوع بارداری خارج از رحمی هستید، می‌توانید همین الان از بهترین پزشکان متخصص زنان سوال خود را در ای زمینه بپرسید.

برو به لیست متخصص آنلاین زنان و زایمان

این مقاله به تایید سحر فرشادی، ماما رسیده است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 3702

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *