پرسش و پاسخ شب ادراری در کودکان

در این مقاله دکتر میلاد دودانگه به پرسش های کاربران درباره شب ادراری در کودکان پاسخ داده است.

شب ادراری کودک 4 ساله

دخترم 4 ساله است. صبح که از خواب بیدار شد متوجه شدم که رختخوابش خیس است. خیلی نگران هستم. لطفا من را راهنمایی کنید.

ما شب ادراری در کودکان را از سن 5 سالگی کامل در نظر میگیریم. بنابراین با توجه به اینکه سن کودک شما کمتر است، کمی به او مهلت بدهید تا تکامل عصبی عضلانی لازم را به دست بیاورد و بتواند کنترل ادرار در روز و شب را داشته باشد. 

پرسش و پاسخ شب ادراری کودک

شب ادراری کودک 5 ساله

پسرم 5 سال و سه ماه دارد و شب ها جایش را خیس می‌کند. چه کار باید بکنیم؟

برایتان یک سونوگرافی برای بررسی اختلالات سیستم ادراری و کلیوی و آزمایش ادرار و خون نوشتم. در این مدت، از ساعت 6-7 بعدازظهر به کودکتان آب، چای و مایعات کمتری بدهید. شب هایی که فرزندتان دچار شب ادراری نمی‌شود، با دادن استیکر و برچسب تشویقش کنید. به هیچ عنوان کودک خود را تنبیه و مسخره نکنید و اگر فرزند دیگری هم دارید، مواظب باشید او هم چنین کاری انجام ندهد. اگر در سونوگرافی مشکلی مشاهده نشود و با این تغییرات سبک زندگی مشکل رفع نشود، داروهایی برای درمان این مشکل وجود دارد.

اگر نیاز به مشاوره با پزشک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری دارید، بهترین پزشکان نفرولوژی آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی هستند.

شب ادراری کودک 11 ساله

پسر 11 ساله ای دارم که شب ادراری دارد و تقریبا اکثر شب ها جایش را خیس می‌کند. از کودکی هم این مشکل را داشته است. در سونوگرافی هم مشکلی مشاهده نشده. لطفا من را راهنمایی کنید.

با توجه به سن فرزندتان، حتما او را موظف کنید که قبل از خواب به دستشویی برود. از چند ساعت قبل از خواب مصرف آب، چای و مایعات را کم کنید. در این سن او باید بتواند ادرار خودش را کنترل کند. اگر با تغییرات سبک زندگی، مصرف نکردن مایعات از عصر به بعد، مشکل رفع نشد، برای بررسی استرس و اضطراب در وی از یک روانشناس نوجوان کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه | در این مقاله دکتر میلاد دودانگه درباره علل مختلف شب ادراری و درمان آنها توضیح داده است.

عدم کنترل ادرار در کودک 3 ساله 

دختر 3 ساله ای دارم که مشغول گرفتن او از پوشک هستم. اما متاسفانه شب ها خودش را خیس می‌کند. آیا شب ادراری دارد؟

توجه داشته باشید که کودکان ابتدا کنترل ادرار در روز را یاد می گیرند و سپس در شب. از طرفی از سن 5 سال کامل به بعد، اگر کودک موقع خواب نتواند ادرار خود را کنترل کند، می گوییم دچار شب ادراری ‌شده‌است. بنابراین جای نگرانی نیست. سعی کنید از روش ها تشویقی استفاده کنید مثلا هر بار که به دستشویی میرود استیکر به او بدهید و نزدیک زمان خواب مصرف شیر، مایعات، آب، سوپ و میوه های آبدار را قطع کنید.

عدم کنترل ادرار گاه گاه در کودک 8 ساله

کودک 8 ساله من شب ادراری ندارد اما هنگامی که قاه قاه بخندد نمی‌تواند ادرار خود را کنترل کند. علت چیست؟

نام این اختلال بی اختیاری ادراری هنگام خنده یا قلقلک است. این مشکل ناشی از ضعف عصب عضله است و در این موارد فیزیوتراپی می‌تواند موثر باشد.

نشت چند قطره ادرار در شب

شب ادراری به عدم کنترل حجم زیادی از ادرار گفته می‌شود یا  چند قطره ادرار خارج شدن هم شب ادراری است؟

چند قطره خروج ادرار در هنگام خواب در کودکی که 5 سال به بالا باشد، حداقل دو نوبت در هفته باز هم شب ادراری است.

اگر می‌خواهید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید، در اپلیکیشن مدافون، بهترین پزشکان اطفال آنلاین پاسخگوی سوالات شما هستند

درمان شب ادراری در کودک 8 ساله

پسر 8 ساله ای دارم که گاهی شب ها دچار شب ادراری می‌شود. در طی روز هم گاهی تا خودش را به دستشویی برساند چند قطره از ادرارش در شلوارش می‌ریزد. چه باید بکنم؟

برایتان یک سونوگرافی، آزمایش خون و ادرار نوشتم که هر زمان انجام شد نتیجه را ارسال کنید. همچنین در این شرایط باید به کودک آموزش دهید که وقتی احساس دستشویی دارد، باید بتواند برای چند دقیقه خودش را کنترل کند. برای مثال به او یاد دهید که آرام بنشیند و ریلکس باشد چرا که استرس، احساس نیاز به دستشویی رفتن را در او بیشتر می‌کند. وقتی در طی روز بتوانید این آموزش را به او دهید در هنگام شب هم کم کم می‌تواند خودش را به دستشویی برساند. در کنار این موضوع حتما شب ها از ساعت 6-7 عصر، مصرف مایعات را کم یا قطع کنید.

اگر شما هم در خصوص شب ادراری تجربه ای دارید، خوشحال می شویم که در بخش نظرات، دیدگاه خود را بنویسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 0 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 0

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *