پرسش و پاسخ پزشکی بیماری های تنفسی

در این مقاله از مدافون به برخی از سوالات رایج درباره بیماری‌های تنفسی پاسخ داده ایم. تا انتها همراه مدافون باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

سولات رایج بیماری تنفسی
سلام آیا قرار گرفتن در هوای سرد باعث تشدید آسم می‌ شود؟

بله، هوای سرد، آب سرد، ورزش، انواع داروها، عفونت ویروسی و عوامل روحی و روانی از تحریک کننده ‌های اصلی افراد مبتلا به بیماری آسم و آلرژی هستند.

آیا استفاده از لوازم آرایش موجب تشدید علائم آسم می‌شود؟

اگر لوازم آرایشی بودار و مرتبط با صورت باشند، مانند: اسپری مو، رنگ مو، استفاده از اسپری فیکس صورت و … می‌تواند علائم آسم را در افراد بیشتر کند.

آیا سرفه های صبحگاهی می‌توانند از علائم آسم باشند؟

درست است که سرفه ‌ی طولانی مدت یکی از علائم آسم است، اما سرفه ی صبحگاهی نمی‌تواند از علائم آسم باشد. زیرا سرفه ‌های صبحگاهی به علت ویروس‌ های ماده موجود در هوا، مشکلات ریوی، قلبی و انواع آلاینده‌ به وجود می آیند و هیچ ارتباطی با آسم ندارند.

آیا در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

آنتی بیوتیک هیچ کمکی به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی نمی‌کند. آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین می برند در حالی که عامل ایجاد آنفولانزا ویروس است و آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری روی ویروس ندارند. جهت درمان بیماری ویروسی باید علامت درمانی و درمان های حمایتی صورت بگیرد.  در برخی موارد آنفولانزا با تضعیف سیستم ایمنی بدن در را به روی عفونت‌های باکتریایی باز می‌کند. اگر بیماری شما شروع به بهبود کرده ولی ناگهان مجددا عود کند احتمالا دچار عفونت باکتریایی شده اید. در این هنگام باید با مراجعه به پزشک در صورت نیاز برای درمان عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک مصرف کنید.

سوالات رایج تنفسی

پیشنهاد مطالعه | با شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی آشنا شوید.

آیا با قرار گرفتن در معرض سرما، دچار سرماخوردگی می شویم؟

خیر. زیرا تنها راه ابتلا به سرماخوردگی تماس با ویروس سرماخوردگی است. برودت و سردی هوا باعث ایجاد سرماخوردگی نمی‌شوند. تنها آثاری که ممکن است سردی هوا بر سیستم تنفسی بگذارد، ایجاد تنگی نفس و تضعیف سیستم ایمنی بدن است که در نهایت بدن را برای ابتلا به سرما خوردگی(در صورت تماس با ویروس) مستعد می‌کند. دلیل اصلی این که در فصل زمستان سرما خوردگی شیوع پیدا می‌کند نیز همین امر است.

سرماخوردگی و آنفولانزا چگونه منتقل می‌شوند؟

سرماخوردگی و آنفلوآنزا از راه‌های مشابهی منتقل و پخش می‌شوند. اگر فرد مریض بر صورت فرد سالم سرفه یا عطسه نماید، ویروس ها به فرد سالم منتقل شده و او نیز بیمار می‌گردد. همچنین ممکن است با عطسه یا سرفه فرد بیمار، قطره های ریز مملو از ویروس بر روی سطوح اشیا اطراف و در هوا پراکنده شوند و افراد با لمس این اشیا، و سپس دست زدن به دهان و بینی و چشم خود، به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شوند.

تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی وآنفولانزا هر دو بیماری‌های مربوط سیستم تنفسی می‌باشند اما توسط ویروس های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفولانزا به دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفولانزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه می‌باشد. اما ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلو می‌باشد. آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی باعث ایجاد حالات بسیار شدید تر بیماری می‌شود. آنفولانزا باعث ایجاد علائمی نظیر تب بالا، بدن درد، خستگی و علائمی است که به ندرت در سرماخوردگی مشاهده می‌شود.
همچنین آنفلوآنزا می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:
·         سینوزیت
·         عفونت گوش
·         پنومونی (ذات‌الریه)
·         سپسیس

علت اصلی بروز ذات الریه چیست؟

ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها همگی می‌توانند باعث ذات الریه شوند. در ایالات متحده، علل شایع پنومونی، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و SARS-CoV2 (ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود) است. یکی از علل شایع پنومونی باکتریایی استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) است.

پیشنهاد مطالعه | ذات الریه چیست؟

آیا ذات الریه به خودی خود بهبود می‌یابد؟

بله، ذات الریه می‌تواند خود به خود از بین برود، اما تنها زمانی که خفیف باشد. پنومونی پیاده‌روی به یک مورد ذات الریه اشاره دارد که آنقدر خفیف است می‌توانید در طول دوره بیماری به فعالیت های روزمره بپردازید.

چه کسانی در معرض خطر ذات الریه هستند؟

هر کسی ممکن است به ذات الریه مبتلا شود، اما برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند: این خطر برای کودکان زیر 2 سال و بزرگسالان 65 سال و بالاتر بیشتر است. قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی، آلاینده ها یا دودهای سمی. عادات سبک زندگی مانند: سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و سوءتغذیه. بستری شدن در بیمارستان، به‌خصوصICU و استفاده از دستگاه تنفس،. داشتن بیماری‌های ریوی. داشتن سیستم ایمنی ضعیف.

پنومونی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گاهی اوقات تشخیص ذات الریه ممکن است سخت باشد. این به این دلیل است که می‌تواند برخی از علائم مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا را ایجاد کند. اما پزشکان شما ممکن است از ابزارهای زیادی برای تشخیص این بیماری استفاده کند: بررسی سابقه پزشکی. یک معاینه فیزیکی، از جمله گوش دادن به ریه‌ها با گوشی پزشکی. تست های مختلف مانند:عکس قفسه سینه.، آزمایشات خون مانند: آزمایش شمارش کامل خون (CBC) برای بررسی اینکه آیا سیستم ایمنی بدن شما فعالانه با عفونت مبارزه می‌کند یا خیر. کشت خون، برای بررسی اینکه آیا عفونت باکتریایی دارید که به جریان خون شما سرایت کرده است یا خیر. آزمایش خلط، که وجود باکتری را در نمونه‌ای از خلط (تف) یا خلط (ماده لزج از عمق ریه‌ها) بررسی می‌کند. سی تی اسکن قفسه سینه، برای اینکه ببینید چه مقدار از ریه‌های شما تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین ممکن است نشان دهد که آیا شما عوارضی مانند آبسه ریه یا پلورال افیوژن دارید یا خیر. کشت مایع جنب، که باکتری‌ها را در نمونه مایعی که از فضای جنب گرفته ‌شده‌است بررسی می‌کند. پالس اکسیمتری یا آزمایش سطح اکسیژن خون، برای بررسی میزان اکسیژن در خون شما. برونکوسکوپی، روشی که برای بررسی داخل راه‌های هوایی ریه‌ها استفاده می‌شود.

اگر آسم در بارداری کنترل نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نتوانید آسم را در دوران بارداری، تحت کنترل داشته باشید، ممکن است اکسیژن کمتری وارد خونتان شود و این برای جنین خوب نیست. زیرا جنین در حال رشد، اکسیژن مورد نیاز خود را از خون مادر می‌گیرد. اگر بتوانید آسم را به خوبی در بارداری کنترل کنید، می‌توانید از بروز بسیاری از پیچیدگی‌های این دوران مانند: تولد نوزاد کم ‌وزن یا نارس پیشگیری کنید.

تفاوت آنفلوآنزا با کووید-۱۹ و آلرژی در چیست؟

علائم کووید-۱۹ (بیماری کرونا)، آنفلوآنزا و آلرژی بسیار شبیه هم هستند. با این حال، تفاوت­‌هایی هم بین آن­‌ها وجود دارد. علائم اصلی کووید-۱۹ عبارت‌اند از:
·         خستگی
·         تب
·         سرفه
·         بدن درد
·         تنگی نفس
·         از دست دادن حس بویایی یا چشایی
در کووید-۱۹ عطسه کردن چندان شایع نیست. آنفلوآنزا هم مثل کووید-۱۹ با تب و بدن درد همراه است، اما معمولا روی حس بویایی یا چشایی تاثیر ندارد. علائم آلرژی معمولا مزمن‌تر هستند و شامل عطسه، سرفه، خارش بینی، چشم‌ها، دهان یا گوش و آبریزش بینی می‌شوند.

چگونه از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا دریافت واکسن است. اما از آنجا که واکسن ۱۰۰ درصد موثر نیست، باید با اقدامات زیر از انتشار ویروس جلوگیری کنید:
·         دست‌های خود را بشویید. شستشوی منظم دست از گسترش بسیاری از عفونت‌های شایع جلوگیری می‌کند. در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، از ضد عفونی‌کننده‌های دست استفاده کنید.
·         هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را بپوشانید. برای جلوگیری از آلوده شدن دست‌ها، در دستمال کاغذی یا بخش داخلی آرنج خود سرفه یا عطسه کنید.
·     تا حد امکان، از مکان‌های شلوغ دوری کنید. آنفولانزا در مناطق شلوغ (مراکز مراقبت از کودکان، مدارس، ساختمان‌های اداری، سیستم حمل و نقل عمومی و…) به راحتی انتشار می‌یابد. اگر بیمار هستید، حداقل ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب در خانه بمانید تا احتمال مبتلا کردن دیگران را کاهش دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 8857

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *