مشکلات و ناراحتی های قلبی در بارداری

مشکلات و ‌‌ناراحتی‌های قلبی در دوران بارداری یکی از ‌‌مهم‌ترین مسائل مربوط به این دوران است. در این مقاله دکتر محمدحسین نجفی، متخصص قلب و عروق به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا در حین بارداری قلب مادر دچار مشکل و بیماری می‌شود؟

علل بیماری قلبی در دوران بارداری

زنان باردار در برابر انواع بیماری‌هایی که می‌تواند جان آن ها و فرزندانشان را تهدید کند، آسیب‌پذیر هستند. بارداری می‌تواند سیستم قلبی و گردش خون مادر را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است خطرات جدی برای زایمان و عوارض طولانی مدت جدی برای مادر ایجاد کند.

قلب یک زن باردار باید دو برابر تلاش کند تا خون را در بدن خود و هم چنین جنین به گردش درآورد. حتی مادران سالم نیز ممکن است  در دوران بارداری مشکلات قلبی را تجربه کنند.

چرا در حین بارداری ، مشکلات قلبی ایجاد می‌شود؟

زایمان نیز می‌تواند فشار جدی بر روی قلب ایجاد کند ، زیرا فشار خون و جریان خون در بدن به شدت تغییر می‌کند و باعث فشار خون حاملگی می‌شود. پس از تولد نوزاد نیز با کاهش جریان خون و کاهش فشار خون، عضلات قلب تحت فشار قرار خواهند گرفت.

زنانی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی بوده اند نیز ممکن است در دوران بارداری و زایمان عوارض و علائم شدید تری را نسبت به مادران سالم تجربه کنند.

نیاز به ویزیت و مشاوره با دکتر قلب و عروق دارید؟ در اپلیکیشن مدافون به راحتی می‌توانید سوال خود را از پزشک متخصص قلب و عروق به صورت آنلاین بپرسید. برو به لیست پزشکان آنلاین قلب و عروق در مدافون

مشکلات قلبی شایع در بارداری

برخی مشکلات قلبی شایع که زنان باردار تجربه می‌کنند شامل موارد زیر است:

ناهنجاری های ضربان قلب

این ناهنجاری بین زنان باردار بسیار متداول است. به دلیل بی نظمی در پمپاژ قلبی ، این امر طبیعی است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

پیشنهاد مطالعه: آریتمی قلبی اختلال در ریتم ضربان قلب به وجود می‌آید. اگر می‌خواهید درباره این بیماری قلبی بیشتر بدانید این مقاله را بخوانید: آریتمی قلبی

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی احتقانی قلب نسبتاً نادر است ، اما اگر مادر مستعد این بیماری باشد، بسیار جدی است. در نارسایی احتقانی قلب، تغییر در حجم خون و فشار می‌تواند باعث ضعف قلب شود. اگر این اتفاق رخ دهد، خون در بدن آهسته تر گردش می‌کند و قادر به تامین مواد مغذی و اکسیژن کافی به اندام‌ها نخواهد بود.

عضلات قلب کشیده ، ضخیم یا سفت می‌شوند و دیگر قادر به پمپاژ مؤثر خون نخواهند بود. نارسایی احتقانی قلب می‌تواند باعث حفظ بیشتر مایعات و نمک در بدن زن باردار شود که باعث تجمع مایع در ریه‌ها، بازوها، مچ پا و ساق پا می‌شود.

تشدید نقایص مادرزادی قلبی

به دلیل افزایش فشار خون و جریان خون در بدن یک زن باردار. زنان متولد شده با مشکلات قلبی می‌توانند نوزادانی با نقص قلبی مشابه به دنیا بیاورند. تولد زودرس نیز یک خطر محسوب می‌شود.

نقص دریچه های قلب

نقص در دریچه های قلبی ، خطر ابتلا به اندوکاردیت ، عفونت دریچه های قلبی و اندوکارد ، را افزایش می‌دهد .

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یا ضعف ماهیچه های قلب، پس از زایمان یک مشکل قلبی نادر است ، اما ممکن است درست بعد از زایمان  بروز کند. قلب بیمار قادر به مقابله با افزایش جریان خون و فشار در بدن نخواهد بود و باعث ضعف ماهیچه های قلب می‌شود. این عضلات با گذشت زمان بزرگ می‌شوند تا بتوانند کار اضافی قلب را جبران کنند.

توجه : بارداری برای افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی جدی دارند اصلاً توصیه نمی‌شود. حتی فشار خون بالا نیز می‌تواند بر روی بطن راست قلب و شریان های ریه تأثیر بگذارد.

توجه : بارداری برای افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی جدی دارند اصلاً توصیه نمی‌شود. حتی فشار خون بالا نیز می‌تواند بر روی بطن راست قلب و شریان های ریه تأثیر بگذارد.

افزایش حجم خون در بارداری

مشکلات قلبی در بارداری

در دوران بارداری، حجم خون مادر به‌طور معمول سی تا پنجاه درصد افزایش می‌یابد، تا تغذیه جنین در حال رشد را تامین کند. با این حال، با افزایش حجم خون ، میزان کار قلب نیز افزایش می‌یابد.

بدن یک زن باردار برای اطمینان از ایمنی ، راحتی و تغذیه جنین، دستخوش تغییراتی می‌شود. سیستم قلبی و عروقی یکی از سیستم هایی است که دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. این امر به نوبه خود می‌تواند بر روی سلامت قلب و عروق و سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد.

تغییر در سیستم گردش خون و قلب و عروق زن در سه ماهه اول بارداری وی شروع می‌شود، به‌طور معمول سه ماهه دوم اوج می‌گیرد، در سه ماهه سوم  و یا پس از زایمان برطرف می‌گردد.

ضربان قلب زن باردار

با افزایش حجم خون تا پنجاه درصد برای تأمین اکسیژن و تغذیه جنین ، قلب زن باردار باید ضربان و فشار خود را افزایش دهد. ضربان قلب یک زن باردار به‌طور معمول ده تا پانزده بار در دقیقه بیشتر می تپد. این تقاضای اضافی برای عملکرد قلب می‌تواند با گذشت زمان عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.

فشار خون مادر باردار

موقعیت جنین در داخل رحم نیز می‌تواند بر روی سیستم گردش خون و قلب و عروق مادر تأثیر بگذارد. جنین می‌تواند مانع از کارآیی رگ‌های خونی در گردش خون شود. فشار خون مادر در زمان‌های مختلف بارداری متفاوت است ، که می‌تواند مشکلات قلبی عروقی دیگری را ایجاد کند.

هم چنین زایمان می‌تواند مشکلات قلبی را برای مادر به وجود آورد. تغییرات در ضربان قلب ، برون ده قلبی ، حجم خون و فشار خون به‌طور معمول به سرعت اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد فشار بر روی  قلب و رگ‌های خونی می‌شود.

علت بیماری‌های قلبی در بارداری

علت ایجاد بیماری قلبی در زن باردار موارد زیر را شامل می‌شود:

  • چاق بودن
  • داشتن سابقه بیماری‌های قلبی در خود فرد یا خانواده ، به ویژه میوکاردیت یا التهاب ماهیچه های قلبی
  • تغذیه نامناسب قبل و در دوران بارداری
  • مصرف زیاد الکل
  • بارداری های متعدد
  • سن بالای سی در طول دوران بارداری

علائم بیماری قلبی در بارداری

بیماری‌های قلبی در دوران بارداری می‌توانند علائم و نشانه‌های زیر را ایجاد کنند:

  • تپش قلب
  • ضربان قلب بالا
  • احساس خستگی دایمی
  • ورم پا ، دست ، مچ پا و بازوها ، به دلیل افزایش احتباس مایعات و نمک
  • تکرر ادرار در شب
  • تنگی نفس ، حتی بدون انجام فعالیت های شدید

درمان بیماری قلبی در بارداری

تجویز دارو در دوران بارداری بسیار مهم و جدی می‌باشد  چرا که ممکن است بر روی نوزاد نیز تأثیر بگذارد. پس باید از تجویز داروهای رفع مشکلات قلبی در دوران بارداری که سبب بدتر شدن مادر و جنین می‌شوند پرهیز کرد.

در بیشتر موارد ، پزشک داروهای قلبی را در دوران بارداری تجویز نمی‌کند. ممکن است بیمار برای نظارت دقیق و درمان اضطراری در بیمارستان بستری شود.

مراجعه به متخصص قلب در بارداری

در بیماران عادی ، که به تازگی زایمان کرده‌اند ، برون ده قلبی ، حجم خون و فشار خون دو تا شش هفته بعد زایمان به حالت عادی باز می‌گردد.

در مواردی که زن باردار در دوران بارداری دچار بیماری قلبی شود ، برای تشخیص و درمان باید به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

منبع:مقاله دکتر محمدحسین نجفی؛مشکلات قلبی حین بارداری

سوالات پزشکی بیماری قلبی در بارداری

آقای دکتر با خانمی آشنا شده ام که بیماری قلبی دارد. آیا بیماران قلبی می‌توانند ازدواج کنند و بچه دار شوند؟

باید نوع بیماری قلبی ایشان مشخص شود. اگر خانمی بیماری قلبی عروقی جدی داشته باشد، حاملگی اصلا توصیه نمی‌شود. حتی فشار خون بالا نیز می‌تواند بر روی بطن راست قلب و شریان های ریه تأثیر بگذارد.

خانم دکتر من باردار هستم و دچار تپش قلب شده‌ام. لطفا راهنمایی کنید.

در دوران بارداری، مقدار خون در بدن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. قلب سخت تر کار می‌کند تا خون اضافی را در سراسر بدن و جنین پمپاژ کند. این کار اضافی می‌تواند منجر به تپش قلب شود. اگرچه ممکن است هشدار دهنده باشد، اما بیشتر تپش قلب بارداری خطرناک نیست. اما لازم است که برای اطمینان به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید

اگر نیاز به مشاوره با پزشک متخصص قلب و عروق به صورت آنلاین دارید، بهترین پزشکان در مدافون آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

تاریخ نگارش:

شما اینجا هستید:

خانه » مجله پزشکی و روانشناسی » مقالات پزشکان » مشکلات و ناراحتی های قلبی در بارداری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *