تست استرس اکو یا تست ورزش چیست؟

معمولا متخصص قلب برای تشخیص صحیح مشکلات قلبی با منشا عروق کرونر قلب یا حمله قلبی، تست استرس اکو را تجویز می‌کند. تست استرس اکو همچنین می‌تواند در تعیین میزان مناسب ورزش انجام شده توسط بیماران قلبی مفید باشد. این مقاله توسط دکتر محمدحسین نجفی، متخصص قلب و عروق تهیه ‌شده‌است.

این تست یکی از انواع تست اکو است که نشان می‌دهد قلب ‌‌چه‌قدر خوب کار می‌کند. در این تست از امواج صوتی (اولتراسوند) برای تولید تصاویر متحرک از قلب بیمار استفاده می‌شود. این تصاویر به پزشک کمک می‌کند تا شکل، اندازه و حرکت قلب و دریچه های بیمار را ببیند.

مقاله: تست استرس اکو چیست؟

تست استرس اکو یا تست ورزش چگونه انجام می‌شود؟

استرس اکوکاردیوگرافی یا تست استرس اکو روشى است که چگونگى عملکرد قلب و عروق خونی را تعیین می‌کند.

در تست استرس اکو ، بر روى یک تردمیل یا دوچرخه ى ثابت تمرین مى کنید، در حالی که پزشک فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل می‌کند. هنگامی که ضربان قلب کاهش یابد، پزشک سونوگرافی قلب را برای  تعیین اینکه آیا عضلات قلب در حال ورزش به اندازه کافی خون و اکسیژن دریافت می‌کنند، انجام مى دهد.

تست استرس اکو می‌تواند به پزشک در انتخاب بهترین درمان از جمله پیوند عروق، آنژیوپلاستی و یا تجویز داروهای ضد آنژین و ضد آریتمى کمک کند.

خطرات ناشی از تست ورزش یا استرس اکو چیست؟

این تست بی خطر و غیر تهاجمى است. عوارض آن نادر هستند اما می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • سرگیجه یا غش کردن
  • حمله ى قلبی

چه کسانی باید تست ورزش انجام دهند؟

اگر علائم بیماری قلبی دارید، به‌خصوص اگر با فعالیت بدتر شوند، ممکن است دکتر این تست را برای شما تجویز کند. این علائم عبارتند از:

  • درد یا فشار قفسه سینه (آنژین).
  • سرگیجه یا سبکی سر.
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم (آریتمی).
  • تنگی نفس (تنگی نفس).

ورزشکاران و یا افرادی که جراحی در پیش دارند هم ممکن است که این تست را انجام دهند.

استرس اکو چگونه انجام مى شود؟

 اکوکاردیوگرافی در حالت استراحت

پزشک ابتدا عملکرد قلب در حالت استراحت را بررسى مى کند. پزشک با قرار دادن ۱۰ تکه کوچک و چسبنده به نام الکترود بر روى مناطق مختلف قفسه سینه شروع می‌کند. الکترودها به الکتروکاردیوگرافی وصل می‌شوند. الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب، به‌خصوص تعداد ضربان و نظم آن را اندازه گیری می‌کند.

سپس، باید به پهلو بخوابید تا پزشک اکوکاردیوگرام در حالت استراحت را انجام دهد. یک ژل مخصوص بر روى پوست شما اعمال می‌کند و سپس از دستگاهی به نام مبدل استفاده می‌کند. این دستگاه امواج صوتی را به تصاویر حرکت قلب و ساختارهای داخلی آن تبدیل مى کند.

تست استرس

پس از اکوکاردیوگرافى در حالت استراحت ، باید بر روى تردمیل یا دوچرخه ى ثابت تمرین کنید. طبق شرایط فیزیکی ممکن است از شما خواسته شود میزان شدت تمرین خود را افزایش دهید. احتمالا حدود ۶ تا ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که احساس خستگی کنید نیاز است تا ضربان قلب خود را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید.

در صورتی که احساس سرگیجه یا ضعف یا درد قفسه سینه یا درد در سمت چپ داشتید، به پزشک خود بگویید.

بلافاصله پس از این که پزشک از شما مى خواهد ورزش را متوقف کنید، سونوگرافی دیگرى را انجام می‌دهد. در این حالت تصاویر بیشتری از قلب که تحت فشار قرار گرفته است به دست مى آید. پس از آن زمان سرد کردن بدن است. می‌توانید به آرامی راه بروید تا ضربان قلبتان  به حالت عادی بازگردد. پزشک شما الکتروکاردیوگرام، ضربان قلب و فشار خون را تا زمانی که مقادیر به حالت طبیعی باز گردند، کنترل می‌کند.

اقدامات قبل از تست ورزش

  • 24 ساعت قبل از آزمایش از مصرف کافئین خودداری کنید.
  • طبق تجویز پزشک داروهای خود را مصرف کنید. هیچ دارویی را بدون دستور پزشک کنار نگذارید.
  • در ساعات قبل از آزمایش چیزی نخورید و ننوشید.
  • در روز تست، سیگار یا سایر دخانیات را استفاده نکنید.
  • لباس و کفش راحت بپوشید که بتوانید با آنها راحت راه بروید.

دوبوتامین استرس اکو چیست؟

اکوکاردیوگرام (اکو) یک آزمون برای ارزیابی عملکرد و ساختار قلب است. استرس اکوکاردیوگرام  یک آزمون برای ارزیابی عملکرد قلب در زمان استرس است. «استرس» را می‌توان به وسیله تمرین روی یک تردمیل یا دارویى به نام دوبوتامین ایجاد کرد.

اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است دوبوتامین استرس اکو برایتان انجام شود. دوبوتامین را به داخل ورید تزریق مى کنند که باعث می‌شود قلب سریع تر بتپد و تأثیرات ورزش بر روى قلب را ایجاد می‌کند.

در اکو، یک مبدل (مانند یک میکروفون) موج های صوتی فراصوت را با فرکانس بسیار بالاى قابل شنیدن تبدیل مى کند. هنگامی که مبدل بر روی قفسه سینه در نقاط و زوایای خاص قرار می‌گیرد، امواج صوتی فراصوت از طریق پوست و سایر بافت‌های بدن به سمت بافت قلب ، جایی که امواج یا «اکو» از ساختارهای قلب منعکس مى شوند ، حرکت می‌کنند . مبدل امواج منعکس شده را بازمى گرداند و آن ها را به یک رایانه مى فرستد. رایانه آن ها را به عنوان تصاویر دیواره های قلب و دریچه ها نشان می‌دهد.

انواع تست اکوى قلب

همان‌طور که گفته شد تست استرس اکو یکی از انواع روش های اکوی قلب است. در این قسمت به معرفی انواع دیگر این تست پرداخته‌ایم. بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک نیاز دارد، ممکن است یکی از انواع اکوی قلب زیر را انتخاب کند:

١. اکوی ترانس توراسیک

این اکو یک روش استاندارد و غیر تهاجمی است. تکنسین، ژل را روی سینه ى شما پخش می‌کند و سپس دستگاهی به نام مبدل را بر روى پوستتان فشار می‌دهد تا امواج اولتراسوند از طریق قفسه سینه بر روى قلب شما متمرکز شوند. این مبدل صدای موج را از قلب رد می‌کند. یک رایانه، اکو را به تصاویر متحرک در مانیتور تبدیل می‌کند.

اگر ریه‌ها یا دنده ها مانع دید شوند، ممکن است نیاز به تزریق مقدار کمی مایع (عامل کنتراست) داخل وریدی باشد تا ساختار قلب را به وضوح در مانیتور نشان دهد و تصاویر را بهبود بخشد.

٢. اکو مری

اگر با اکوى استاندارد، تصویر واضحى از قلب ایجاد نشود یا دلیلی برای دیدن دقیق قلب و دریچه ها وجود داشته باشد، پزشک ممکن است اکوکاردیوگرام از طریق مری یا همان اکو مری را پیشنهاد کند.

در این روش، یک لوله ى انعطاف پذیر که شامل یک مبدل است، به گلو و مری شما هدایت می‌شود. از آنجا، مبدل را می‌توان برای گرفتن عکس های دقیق تر از قلب در محلى قرار داد. در طى این پروسه، داروهایى براى شل شدن مرى به شما داده مى شود.

٣. اکو داپلر

هنگامی که امواج صوتی از طریق ‌‌گلبول‌های خون که از طریق قلب و رگ‌های خونی حرکت می‌کنند، سیگنال ها را تغییر مى دهند، این تغییرات (سیگنال داپلر) می‌تواند به پزشک در اندازه گیرى سرعت و جهت جریان خون در قلب کمک کند.

تکنیک داپلر در اکثر اکوکاردیوگرام های ترانس توراسیک و ترانس ازوفاژیال اکوکاردیوگرافی استفاده می‌شود و می‌تواند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در شریان های قلب به کار رود. گاهی جریان خون نشان داده شده روی مانیتور، رنگ آمیزی می‌شود تا به پزشک در تشخیص دقیق مشکل کمک کند.

۴. تست استرس اکو

برخی مشکلات قلبى به ویژه مواردی که عروق کرونر که خون را به عضلات قلب می رسانند، درگیر باشند، فقط در طول فعالیت بدنی رخ می‌دهد.

در تست استرس اکو ،تصاویر اولتراسوند قلب، قبل و بلافاصله پس از راه رفتن بر روی یک تردمیل یا پا زدن بر روى دوچرخه ثابت گرفته می‌شود. اگر قادر به ورزش نباشید، ممکن است تزریق یک دارو انجام شود تا قلب همانند ورزش کردن خون را پمپ کند.

عوارض اکو قلب

 اکوکاردیوگرام ترانس توراسیک استاندارد هیچ عارضه اى ندارد. فقط ممکن است هنگام پروسه کمى احساس ناراحتی کنید.

طی تست استرس اکو ، ورزش یا دارو ( نه خود اکوکاردیوگرام ) ممکن است به‌طور موقت ضربان قلب نامنظم  ایجاد کند. عوارض جدی مثل حمله قلبی نادر است.

 در اکوکاردیوگرام ترانس ازوفاژیال، ممکن است تا چند ساعت پس از آن گلو درد داشته باشید . به ندرت، ممکن است لوله در داخل گلو ى شما شکسته شود. در طول تست، میزان اکسیژن شما بررسی خواهد شد تا مشکلات تنفسی ناشی از داروهای آرام بخش ایجاد نشود.

اگر نیاز به مشاوره با پزشک متخصص قلب و عروق را دارید، بهترین پزشکان آنلاین قلب و عروق در اپلیکیشن مدافون، آماده پاسخگویی هستند:

منبع:مقاله دکترمحمدحسین نجفی؛تست استرس اکو

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.2 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 5

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *