چه‌طور مرغ، برنج، سیب‌زمینی، سبزیجات و قارچ را گرم کنیم؟

گاهی اوقات خانواده‌ها به دلیل کمبود وقت و یا مشغله زیاد، اقدام به تهیه غذا به میزان بیش از یک وعده و مصرف دوباره آن در وعده‌های بعدی می‌کنند، اما این کار بدون در نظر گرفتن نکات ضروری، ممکن است به قیمت به خطر افتادن سلامت اعضای خانواده تمام شود.

این مقاله توسط دکتر امین سه دکانی بررسی و تایید ‌شده‌است.

با انجام هر فرآیندی نظیر گرم کردن دوباره غذا، درصدی از مواد مغذی موجود در آن از بین می‌رود و در بعضی موارد، مضراتی هم برای بدن در پی خواهد داشت. برای مثال چگونگی واکنش غذاهای مختلف نسبت به آلودگی باکتریایی به ویژه در زمان ذخیره و نگهداری، متفاوت است. پروتئین‌ها در طول زمان پخت شکسته می‌شوند و ترکیبشان تغییر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه | اگر دوست دارید نکات بیشتری درباره نحوه صحیح گرم کردن غذاها بخوانید این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم: 13 نکته مهم برای گرم کردن غذا

بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا

چه غذاهایی را نباید گرم کرد؟

حرارت دهی مجدد مرغ عموما توصیه نمی‌شود زیرا چگالی پروتئینی بالاتری نسبت به گوشت قرمز دارد و زمانی که دوباره گرم شود، پروتئین‌های آن به‌طور متفاوتی شکسته می‌شوند که می‌تواند موجب بروز ناراحتی معده شود.

مرغ و سایر ماکیان‌ها اغلب می‌توانند حاوی مقدار قابل توجهی آلودگی سالمونلایی باشند، این امر می‌تواند با حرارت دهی مجدد در مایکروویو مشکل ساز باشد، زیرا حرارت به همه سطوح ماده غذایی به‌طور یکسان نفوذ نمی‌کند.

این بدین معنی است که بعضی از بخش های غذا زودتر از سایر بخش‌ها می‌پزند. در این مورد به‌خصوص باید گوشت مرغ را مرتب بچرخانیم تا مطمئن شویم که درون و بیرون آن به خوبی حرارت دیده باشد.

برنج را چه طور مجددا گرم کنیم؟

جالب است بدانید اینکه چگونه برنج پخته شده ذخیره و نگهداری شود، نکته با اهمیت تری نسبت به موضوع حرارت دهی مجدد این ماده غذایی است.

اگر برنج پخته شده در دمای اتاق قرار داده شود، اسپورها می‌توانند در آن چند برابر شوند و سم تولید کنند که ممکن است موجب بروز تهوع یا اسهال شود. از طرفی حرارت دهی مجدد هم اغلب باعث خلاصی از این سموم نمی‌شود.

سیب زمینی پخته را چه طور گرم کنیم؟

اگر سیب زمینی‌ها در دمای اتاق خنک شده و سپس آن را بیرون یخچال بگذارید، ممکن است شرایط برای رشد کلستریدیوم بوتولینوم فراهم شود؛ به‌خصوص اگر آن‌ها را میان فویل بپیچید و اکسیژن به سیب زمینی نرسد.

حرارت دهی مجدد سیب زمینی، همیشه این باکتری‌ها را از بین نخواهد برد، بنابراین نگهداری مناسب سیب زمینی‌ها زمانی که خنک می‌شوند، مهم است.

در اپلیکیشن مدافون، می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز با بهترین متخصصان تغذیه در تماس باشید و مشاوره تغذیه ای دریافت کنید:

قارچ را چه طور گرم کنیم؟

قارچ‌ها حاوی پروتئین هستند که امکان دارد به آسانی توسط آنزیم‌ها و میکروارگانیسم‌ها تخریب شوند. اگر قارچ‌ها به خوبی ذخیره و نگهداری نشوند، می‌توانند به سرعت بعد از دوباره گرم کردن، موجب بروز ناراحتی معده شوند.

چنانچه قارچ پخته در یخچال به مدت کمتر از ۲۴ ساعت نگهداری شود، مشکلی برای گرم کردن دوباره در دمای پیشنهادی۷۰ درجه سانتیگراد نخواهد بود.

گرم کردن سبزیجات چه طور باید باشد؟

اسفناج و سایر سبزیجات برگی می‌توانند بسته به خاک محلی که سبزی در آن رشد کرده است، حاوی مقادیر قابل توجهی نیترات باشند.

نیترات به خودی خود بی ضرر است. ولی نیترات در اثر حرارت دهی مجدد می‌تواند به نیتریت و سپس نیتروزآمین تبدیل شود که این ترکیبات به عنوان عوامل سرطانزا شناخته می‌شوند؛ بنابراین گرم کردن مجدد این سبزیجات توصیه نمی‌شود.

اگر شما هم درباره نحوه گرم کردن مواد غذایی مختلف تجربه و یا نظری دارید، خوشحال می شویم که در بخش دیدگاه‌ها آن را مطرح سازید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 5233

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *