باید و نبایدهای تغذیه در بیماری ام اس

همان‌طور که می دانید ام اس بیماری است که ارتباط میان مغز و سایر اعضای بدن دچار تخریب و اختلال می‌شود. بعضی از بیماران مبتلا به ام اس می گویند داشتن یک رژیم غذایی خاص باعث بهبود MS حملات، عود و کم شدن علائم بیماری ‌شده‌است، اما ممکن است که این مورد برای همه افراد صادق نباشد.

در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه رژیم غذایی خاص برای افراد مبتلا به ام اس وجود ندارد. اما اگر با یک رژیم غذایی خاص احساس بهتری دارید، به آن روش ادامه دهید.

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره بیماری ام اس اطلاعات بیشتری کسب کنید، در مقاله زیر به‌طور مفصل درباره این بیماری توضیح داده ایم: همه چیز درباره MS

رژیم غذایی غلبه بر ام اس (OMS) توسط دکتر جورج جیلینک در سال 1999 و پس از تشخیص خود وی با ام اس ایجاد شد. این رژیم در واقع بخشی از یک سبک زندگی است که شامل رژیم غذایی، دارو، ورزش و مدیتیشن است.

توصیه های رژیم غذایی OMS می گوید لبنیات و گوشت را حذف کنید و چربی کمتری بخورید، به ویژه چربی‌های اشباع شده. همچنین روغن بذر کتان را به عنوان مکمل امگا 3 و مکمل های ویتامین D را توصیه می‌کند .تحقیقات در مورد این رژیم شواهد قطعی از فواید آن ارائه نکرده است.

میتونین و MS

تحقیقات نشان داده است که متیونین برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است،‌ ولی در افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مبتلا هستند، اثر منفی دارد.

تغییر رژیم غذایی بیماری ام اس را خاموش می‌کند

در افراد مبتلا به اختلالات التهابی و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، کاهش مصرف متیونین می‌تواند سلول‌های ایمنی دخیل در بیماری را تضعیف کرده و بیماری را خاموش کند. برخی محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و شیر حاوی متیونین هستند. محققان در تلاشند تا داروهایی را توسعه دهند که متابولیسم متیونین را مورد هدف قرار دهد.

آقای دکتر من ام اس دارم. می‌توانم واکسن کرونا بزنم؟

بیماران ام اس دو گروه هستند. یکی بیمارانی که از داروهایی مصرفم می‌کنند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و یک گروه بیمارانی که داروهایی مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی را ثابت نگه می دارد. بیماران گروه دوم که داروهایی مانند اینترفرون، گلاتیرامر استات و… استفاده می‌کنند سریعا واکسن کرونا تزریق کنند. برای تزریق واکسن نیاز به قطع یا تغییر در مصرف دارو نیست. در آن دسته از بیماران که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانندریتوکسی مب دریافت می‌کنند، بهترین زمان تزریق واکسن کرونا سه ماه بعد از تزریق یا یک ماه مانده به تزریق بعدی شان است.

آقای دکتر آیا سبک زندگی در ابتلا به بیماری ام اس نقش دارد؟

‌‌مهم‌ترین عاملی که در ابتلا به ام اس موثر شناخته ‌شده‌است، سیگار است. اگر مصرف سیگار در جوانی و نوجوانی شروع شود، ریسک ابتلا را بالا می برد. کمبود ویتامین دی نیز یکی دیگر از این عوامل شناخته ‌شده‌است. چاقی دوره نوجوانی، تغذیه نامناسب و استرس از دیگر عوامی است که در ابتلا به ام اس، موثر شناخته شده اند.

چه نشانه‌هایی برای ابتلا به بیماری MS وجود دارد؟

شایع‌ترین سن بروز ام اسم، سن 20 تا 40 سالگی است. از علائم مهم این بیماری تاری دید یک طرفه است که برای چند روز طول بکشد. اختلالات حسی مانند گزگز شدن پیشرونده رو به بالا هم می‌تواند از علائم ام اس باشد. البته به شرطی که حداقل 24 ساعت به صورت ممتد طول بکشد . عدم تعادل هم از دیگر علائم رایج ام اس است.

آقای دکتر چه عواملی شدت حملات ام اس را کم می‌کند؟

اولین اصل برای کنترل بیماری ام اس کم کردن و نداشتن استرس است. رژیم غذایی کم چرب و پرمیوه، ترک سیگار، انجم ورزش از مواردی ایست که به کم شدن حملات ام اس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *