چرا داروی ضد افسردگی بر روی بعضی افراد اثر ندارد؟

داروهای ضدافسردگی معمولاً برای درمان اختلالات افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اثر آنها بر روی افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. در برخی موارد این داروها بر روی بعضی افراد اثر کافی ندارند. عللی که ممکن است منجر به عدم کارآیی داروهای ضدافسردگی در برخی افراد شوند عبارتند از

چرا تاثیر داروها در افراد مختلف یکسان نیست

این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

تفاوت‌های بیولوژیکی

تفاوت‌های ژنتیکی، شیوه جذب و تجزیه‌تحلیل دارو در بدن، و سایر عوامل بیولوژیکی ممکن است باعث شود که یک دارو بر روی یک فرد بهتر عمل کند در حالی که بر روی دیگری کارایی کمتری داشته باشد.

مطالعات جدید محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد آنزیم‌ها و میکروب‌های روده روی داروهای شیمیایی که وارد بدن می‌شوند اثر گذاشته و ترکیب برخی از آنها را قبل از رسیدن به مغز تغییر می‌دهند و به همین دلیل است که تاثیر داروهای یکسان در افراد مختلف، مشابه نیست.

تنوع و تعدد زیرگروه‌های افسردگی

انواع مختلفی زیرگروه افسردگی وجود دارد که هر دارو بر نوع خاصی از این اختلال موثرتر است. بنابراین برای انتخاب نوع دارو، لازم است که نوع افسردگی به‌طور دقیق مشخص شود.

مقاومت به دارو

در بعضی افراد با گذر زمان مقاومت به داروی افسردگی ایجاد می‌شود.

تداخل با سایر داروها

برخی داروها با داروهای ضدافسردگی تداخل دارند و همین امر موجب کاهش اثربخشی این داروها می‌شود.

عدم مصرف صحیح

مصرف مداوم و طبق دستور پزشک در داروهای ضدافسردگی اهمیت زیادی دارد. تاخیر در شروع مصرف یا قطع ناگهانی دارو می‌تواند موجب موثر نبودن این داروها شود.

پیشنهاد مطالعه | آیا مواد غذایی اثر گذار بر داروها را می‌شناسید؟

چه طور می‌توان اثر بخشی داروهای اعصاب را افزایش داد؟

مشاوره و ارتباط نزدیک با پزشک

ارتباط نزدیک با پزشک، بیان عوارض جانبی و اثرات دارو به روانپزشک در تعیین داروی مناسب کمک می‌کند.

بهره مندی از روان درمانی

استفاده از جلسات رواندرمانی در کنار مصرف دارو، می‌تواند اثربخشی داروهای ضدافسردگی را افزایش دهد.

استفاده از روش های ترکیبی در درمان

در کنار مصرف دارو، گاهی ممکن است نیاز باشد از روش های دیگر مانند تغییر سبک زندگی، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرام سازی استفاده شود.

تغییر دوز دارو

گاهی نیاز است که پزشک اقدام به تغییر دوز دارو کند تا عوارض جانبی آن کاهش و اثربخشی آن افزایش یابد.

تغییر در سبک زندگی

بهبود رژیم غذایی، ورزش و تحرک، خواب کافی، مدیریت استرس، فعالیت های اجتماعی و… در کنار مصرف دارو، می‌تواند اثربخشی آن را افزایش دهد.

سوالات مصرف داروهای ضدافسردگی

سه ماه است که همسرم زایمان کرده و دچار افسردگی است. با توجه به اینکه شیر می‌دهد از چه داروی گیاهی برای افسردگی می‌تواند استفاده کند؟

دارویی به نام «قطره‌هایپیران» در داروخانه‌ها بدون نسخه به فروش می‌رسد که موجب آرامش بخشی، رفع افسردگی، بی‌خوابی و بدخوابی، استرس، اضطراب و زود عصبانی شدن می‌شود. این دارو عصاره گیاه هوفاریقون است و با نام «پرفوران» تحت پوشش بیمه به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است تاکنون هیچگونه عوارض جانبی از اشکال مختلف داروئی ساخته شده از گیاه هوفاریقون در انسان مشاهده نگردیده است.

همسر بنده در دوران شیردهی قرار دارد و با داروی قطره‌هایپیران بهبود نمی‌یابد ، چه دارویی را توصیه می‌کنید همسرم در بارداری استفاده کند تا با شیردهی به فرزندم آسیب نرسد؟

ما توصیه به تجویز داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین ( SSRI ) می کنیم.  از این خانواده ی دارویی به‌طور معمول توصیه به تجویز سرترالین یا پاروکستین می‌شود. زیرا این داروها به مقدار خیلی اندکی در شیر ترشح می‌شوند و طبق مطالعات انجام شده، غلظت سرمی غیرقابل تعیین در نوزاد ایجاد می‌کنند

در صورت نیاز می‌توانید درباره عوارض داروها با یک داروساز آنلاین در مدافون مشورت کنید:

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *