درمان اسهال کودکان زیر 3 سال در خانه

افزایش مقدار دفع، بیش از 3 بار در روز به همراه افزایش حجم مدفوع با فوریت اسهال است طی دورانی که کودک اسهال دارد، از دادن مایعات و غذاهای شیرین، آبمیوه‌های پاکتی، نوشابه‌های گازدار و میوه به غیر از موز و سیب به کودک باید خودداری کرد.

این مقاله به تایید دکتر نگار اسماعیلی رسیده است.

عوامل ایجاد اسهال در کودکان

مصرف غذاهای فاسد و سموم، مصرف آنتی‌بیوتیک، عفونت‌های گوارشی، ادراری و تنفسی، اختلال عاطفی و مصرف نابه‌جای مسهل از عوامل ایجاد اسهال هستند

پیشنهاد مطالعه| اسهال خطرناک در کودکان از دکتر نگار اسماعیلی

پیشگیری از اسهال کودکان پوشکی

در این قسمت راه‌هایی برای پیشگیری از اسهال در کودکان آورده ‌شده‌است:

  • دور نگه داشتن کودک از بیماران عفونی
  • پرهیز از مصرف غذاهای بسیار گرم یا سرد
  • نصب توری به در و پنجره‌ها برای جلوگیری از آلوده شدن مواد غذایی توسط حشرات
  • نظافت سرویس‌های بهداشتی
  • شستن دست‌ها با صابون
  • کوتاه کردن ناخن‌ها در کودکان و افراد مراقبت‌کننده از کودک
  • نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال
  • نگهداری لوازم کودک در محل‌های تمیز و دور از آلودگی
  • مصرف شیر مادر در شیرخواران
پرهیز از مصرف آبمیوه‌های پاکتی و نوشابه‌های گازدار هنگام اسهال کودکان

نکات مهم در هنگام اسهال کودک

در صورتی که کودک شما به اسهال مبتلا ‌شده‌است، این نکات را رعایت کنید:

  • منع مصرف نوشیدنی‌های تجاری هنگام اسهال
  • تعویض کودک پس از هر بار اسهال
  • شستن دست ها با صابون بعد از هر بار اجابت مزاج
  • شستن و خشک کردن بدن کودک بعد از هر بار اجابت مزاج
  • چرب کردن محل تماس پوشک با بدن با پماد مخصوص

تحریک پوست کودکان زیر 3 سال در موقع اسهال

در صورت تحریک پوست محل تماس با پوشک، مادر باید کودک را روزانه به مدت 20 دقیقه یدون لباس بگذارد تا در معرض هوای آزاد قرار گیرد همچنین در صورتی که پزشک برای بیمار محلول «او آر اس» تجویز کرده است، بیمار باید در مصرف به موقع آن دقت کند؛ مادر باید دقت کند تا در صورت وجود خشکی پوست، کاهش اشک و بزاق همچنین بی‌حالی و ضعف، کودک را سریعاً به پزشک برساند؛

در کودکان کمتر از 6 ماه نیز پس از برطرف شدن استفراغ باید سریعاً شیردهی از سر گرفته شود.

شرایط خطر در اسهال کودکان

در صورتی که حال کودک بعد از 3 روز بهتر نشد و همچنان دفع زیاد مدفوع آبکی، استفراغ مکرر، عطش زیاد، ضعف و ناتوانی در خوردن و نوشیدن، تب و خون در مدفوع وجود داشت، باید مجدداً او را نزد پزشک برد.

پیشگیری از اسهال

باید برای تغذیه کودک در 6 ماه نخست زندگی، از شیر مادر بهره گرفت و در کنار غذای کمکی شیر مادر را تا دو سالگی ادامه داد همچنین استفاده از غذاهای تازه و آب آشامیدنی سالم، جایگزین کردن فنجان و قاشق به جای بطری و پستانک و شست‌وشوی دست‌ها قبل از تهیه یا خوردن غذا از راهکارهای پیشگیری از بروز اسهال در اطفال است.

محلول ORS و اسهال کودکان

برای تهیه محول او آر اس، 4 لیوان آب جوشیده سرد شده در ظرفی بزرگ با یک بسته پودر «او آر اس« مخلوط کرده و ظرف را در یخچال قرار دهید تا محلول خنک شود و یک لیوان از آن را از یخچال خارج کرده و هر 5 دقیقه یک قاشق غذاخوری به کودک بدهید.
پس از نیم ساعت اگر کودک استفراغ نداشت، هر 2 دقیقه یک قاشق و مجدداً اگر استفراغ نداشت، می‌توان مقدار بیشتری از این محلول به کودک داد؛ در صورت تحمل می‌توان شیر و غذا را به تدریج به کودک داد.

توجه کنید که محلول ORS ، در صورتی که در یخچال نگهداری شود، حداکثر تا 24 ساعت قابلیت استفاده دارد و در صورت نیاز، پس از آن باید محلول جدیدی را تهیه کرد.
وقتی کودکی دچار اسهال شد، آب بدنش دفع شده و پژمرده و بی‌حال می‌شود؛ باید طی دورانی که کودک اسهال دارد، از دادن مایعات و غذاهای شیرین، آب میوه‌های پاکتی، نوشابه‌های گازدار و میوه، به جز موز و سیب به کودک پرهیز شود و پس از پایان دوره اسهال کوشید تا حداقل طی 2 هفته با تغذیه مناسب و پرکالری، انرژی از دست رفته کودک جبران شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره با پزشک متخصص اطفال دارید، پزشکان اطفال آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند:

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.3 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 4

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *