سوال و جواب پزشکی سکته قلبی

متاسفانه امروزه مشکلات قلبی اولین عامل مرگ و میر درسطح جهان هستند. از این رو آشنایی با علائم و مشکلات قلبی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، یکی از اقدامات اصلی می‌باشد. در ادامه این مقاله به برخی از سوالات رایج درباره سکته قلبی پاسخ خواهیم داد. همراه مدافون باشید.

این مقاله به تایید دکتر میلاد دودانگه رسیده است.

سوالات رایج درباره سکته قلبی

پیشنهاد مطالعه | درباره حمله قلبی بیشتر بدانید.

من در قفسه سینه نزدیک به قلبم احساس درد شدید می کنم. به‌طوری که احساس می کنم چاقویی در آن نقطه فرو کردند که با حرکت بدنم دردش بیشتر می‌شود. برای لحظاتی بی حرکت می مانم تا درد تمام بشود. می خواستم از شما بپرسم که این مشکل قلبی است یا به اعصاب مربوط است؟

دردهایی مانند احساس فرورفتن چاقو داخل قلب اگر ادامه دار باشد می‌تواند علامتی از گرفتگی عروق بزرگ قلب باشد. اما اگر یک لحظه این احساس بروز کند، نشان دهنده درد قلبی نیست.

از کجا بدانیم سکته قلبی در کمین است؟

فشردگی، درد قفسه سینه و درد قسمت بالای بدن از ‌‌مهم‌ترین علائم سکته قلبی هستند. درد قفسه سینه، ‌رایج‌ترین علامت سکته قلبی است. هرچند این درد تیز یا کند باشد. اما سکته قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید آن ها را بشناسید. عرق سرد، تنگی نفس، احساس درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت نیز از سایر علائم سکته قلبی هستند.

هنگام بروز علائم سکته قلبی چه کار باید کرد؟

دقت داشته باشید که در این شرایط آرامش خودتان را حفظ کنید و دچار وحشت و اضطراب بیش از حد نشوید. با انجام اقدامات اولیه‌ی درست و ابتدایی می‌توانید از احتمال آسیب جدی و مرگ تا حد زیادی بکاهید و پیشگیری کنید. ابتدا سریعا با 115 تماس بگیرید. در صورت تجویز پزشک، تا رسیدن اورژانس، نیتروگلیسیرین مصرف کنید. در صورت توصیه تیم اورژانس تا رسیدن آن ‌ها آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در هنگام حمله قلبی می‌تواند با کمک به جلوگیری از لخته شدن خون، آسیب قلبی را کاهش دهد.

چگونه می‌توان از سکته قلبی پیشگیری کرد؟

روش‌های مختلفی برای کاهش خطر حمله قلبی وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از: اجتناب از سیگار و ترک آن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم، ورزش منظم، مدیریت دیابت، سطح کلسترول بالا، فشارخون بالا و سایر شرایط، محدود کردن مصرف الکل، حفظ وزن سالم بدن،اجتناب از استرس، انجام روش‌ های سالم کنترل استرس، شناختن علائم سکته قلبی

می خواستم بدانم که گزگز در دست و پا و خواب رفتن اعضای بدن در خواب و بیداری ممکن است به گرفتگی رگ‌ها مرتبط باشد؟ احساس درد در قسمت چپ سینه هم دارم. آیا مشکل قلبی است؟

این علائم معمولا با بیماری‌های قلبی مرتبط نیست. مگر آنکه فرد سال‌ ها به دیابت مبتلا بوده باشد. البته توصیه می‌شود که آزمایش‌های لازم را نیز انجام دهید.

چه افرادی در معرض سکته قلبی قرار دارند؟

عواملی که باعث ایست قلبی می‌شوند و خطر آن را افزایش می‌دهند عبارتند از:
·         سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر
·         سیگار کشیدن
·         فشار خون بالا
·         کلسترول خون بالا
·         شیوه زندگی ناسالم
·         مصرف بیش از حد الکل
·         حمله قلبی قبلی
·         افزایش سن
·         چاقی
·         دیابت
·         استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین یا آمفتامین
·         عدم تعادل تغذیه‌ای، مانند سطح پتاسیم یا منیزیم کم
·         سابقه شخصی یا خانوادگی انواع دیگر بیماری‌های قلبی، ماننداختلالات ریتمی قلب، نقایص مادرزادی قلبی، نارسایی قلبی و عروقی
 
همچنین باید اشاره کنیم که مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان در معرض خطر ایست قلبی قرار دارند.
 

من سه ماهه پیش دچار حمله قلبی و در بیمارستان بستری شدم. به تشخیص پزشکان آنژیوگرافی شدم و یک رگ اصلی قلبم را بالن زدند و دو عدد فنر گذاشتند. پس از آن روزانه یک عدد قرص آسپرین و یک عدد پلاویکس 75 و داروهای دیگری که تجویز شده را مصرف می کنم. از آنجایی که می گویند قرص پلاویکس را فقط یکسال اول باید مصرف کرد، سوالم این است آیا مصرف پلاویکس را همراه آسپرین 80 باید ادامه بدهم یا باید قطع نمایم؟

قرص پلاویکس را باید یک سال اول مصرف نمایید. ولی مصرف بقیه داروها را باید تا پایان عمر ادامه دهید.

پیشنهاد مطالعه | با ‌رایج‌ترین بیماری‌های قلبی آشنا شوید.

سلام پدر من دو سال پیش عمل قلب باز کرده‌اند و دو بارهم آنژیوگرافی انجام داده اند که رگ‌ها باز ‌شده‌است. الان مجدد یکی از رگ‌هایشان دچار گرفتگی شده ایت. باید چکار کنیم؟

سلام بسته به محل گرفتگی و نوع گرفتگی پس از انجام آنژیوگرافی تصمیم گیری لازم صورت می‌گیرد.

آیا ضعف و خستگی زود رس می‌تواند نشانه بیماری قلبی باشد؟

نارسایی قلب، برادی‌کاردی(ضربان پایین قلب) و مشکلات دریچه‌ای قلب با ضعف و خستگی زودرس همراه می‌ باشند. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی، عکس قفسه سینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مشکلات قلبی می ‌شود.

آیا تعریق سرد ارتباطی با بیماری‌های قلبی دارد؟

اگر تعریق سرد همراه درد قفسه سینه باشد، احتمال حمله‌ های قلبی وجود دارد. اگر تعریق سرد همراه تپش قلب، سرگیجه، ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمی‌ های قلبی مطرح است. در نارسایی شدید قلبی، تعریق سرد همراه با تنگی نفس و احساس خستگی ایجاد می ‌شود. که در این صورت هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کرد.

شما می‌توانید در اپلیکیشن مداون از دکتر آنلاین قلب عروق سوالات خود را بپرسید.

مشاوره پزشکی
سلام من 26 سال دارم و گاهی دردی در وسط قفسه سینم احساس میکنم که این درد به سمت گلو و فک پایینم کشیده میشود و بعد از ده الی بیست دقیقه تموم میشود. تا حالا دوبار نوار قلب گرفته ام که نرمال و خوب بوده. خیلی وقتها هم احساس تنگی نفس می کنم یا احساس می کنم قلبم درست کار نمی‌کند. سیگار هم مصرف می‌کردم که حدود یک ماه است قطعش کردم ، ممنون می‌شوم راهنماییم کنید که آیا این دردها نشانه ی مشکلات قلبی است یا خیر؟

این علائم و دردهایی که شما می فرمایید، نشان دهنده مشکلات قلبی می‌باشد و باید هرچه سریع تر به متخصص قلب مراجعه کنید.

تست ورزش چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تست ورزش یکی از روش های غربال گری است که برای تشخیص اثر فعالیت و ورزش بر بیماری‌های قلبی بکار می رود. به کمک تست ورزش می‌توان وضعیت سلامت قلب را به‌طور کلی بررسی نمود. همچنین از این روش به منظور تشخیص گرفتگی رگ‌ های قلب نیز استفاده می‌شود. قبل از انجام تست ورزش دستگاهی به شما متصل می‌شود که نوار قلب، فشار خون و نبض شما را اندازه گیری نماید. در طول این تست پزشک از شما درخواست می‌کند روی دوچرخه رکاب بزنید یا روی دستگاهی به نام تریدمیل راه بروید. مقایسه نتایج نوار قلب، نبض و فشار خون به پزشک نشان می ‌دهد که عملکرد قلب شما در مقابل فعالیت چگونه است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 8661

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *