تشخیص علت تپش قلب

اگر تپش قلب به همراه تنگی نفس شدید، درد قفسه ی سینه دارید و یا غش کردید باید برای تشخیص علت تپش قلب به دنبال مراقبت پزشکی اورژانسی باشید.

اگر تپش قلب شما مختصر بوده و علائم و نشانه‌های نگران کننده ی دیگری در کار نباشد به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید که آیا تپش قلبتان بی خطر بوده یا علامت بیماری قلبی جدی تری است.این مقاله توسط دکتر محمدحسین نجفی، متخصص قلب و عروق تهیه ‌شده‌است.
ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. وقتی در مورد تپش قلب حرف می‌زنیم، یعنی شما ضربان قلب خود را حس می‌کنید و احساس می‌کنید انگار این حالت طبیعی نیست.

مقاله: تشخیص علت تپش قلب

اگر وقت ملاقات با دکتر گرفته اید بهتر است آماده باشید. پزشک قلب و عروق احتمالا از شما سوالاتی می پرسد نظیر:

  • از کی تپش قلب دارید؟
  • آیا علائم شما پیوسته و مداوم است یا اینکه گاهگاهی اتفاق می‌افتد؟
  • آیا تپش قلبتان به یک باره شروع و تمام می‌شود؟
  • آیا به نظر می‌رسد که تپش قلبتان الگوی خاصی را دنبال می‌کند مثلا در زمان خاصی از روز اتفاق می‌افتد و یا در هنگام یک فعالیت خاص اتفاق می‌افتد؟
  • آیا قلب شما در هنگام تپش قلب هنوز به‌طور منظم می زند؟
  • احیانا چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • احیانا چه چیزی علائم شما را وخیم تر می‌کند؟
  • آیا علائم دیگری نظیر تنگی نفس، درد قفسه ی سینه، غش و یا سرگیجه در هنگام تپش قلب دارید؟
  • آیا سابقا مشکل ریتم قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی داشته اید؟

پیشنهاد مطالعه: در این مقاله به موضوع بی نظمی ضربان قلب پرداخته‌ایم. مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم: همه چیز درباره آریتمی قلب

در خلال این مدت برای درمان خانگی تپش قلب چه کنم؟

قبل از مراجعه به پزشک می‌توانید علائم خود را با اجتناب از فعالیتها و یا استرس‌هایی که ممکن است باعث تپش قلبتان شود بهبود ببخشید. برخی از علل شایع شامل اضطراب، یا مصرف داروها و مکمل هایی است که حاوی محرک ها هستند از قبیل نوشیدنی‌های انرژی زا و بعضی داروهای سرماخوردگی.

آزمایشات و تشخیص علت تپش قلب

اگر پزشک شما تصور کند که تپش قلب دارید با استفاده از گوشی طبی (استتوسکوپ) به صدای قلب شما گوش می‌دهد تا علت تپش قلب را دریابد. همچنین پزشکتان ممکن است به دنبال یافتن علایم بیماری‌هایی باشد که می‌توانند علت تپش قلب شوند، بیماری‌هایی نظیر تورم غده ی تیروئید.

سایر آزمایشاتی که دکتر ممکن است برای تشخیص علت تپش قلب انجام دهد شامل:

۱- تشخیص علت تپش قلب به کمک الکتروکاردیوگرم (ECG)

 در این آزمایش غیر تهاجمی یک تکنسین الکترودهایی بر روی قفسه ی سینه ی شما قرار می‌دهد که سیگنال های عصبی الکتریکی که باعث تولید ضربان قلب می‌شوند را ثبت می‌کند.

ECG می‌تواند به پزشک در تشخیص بی نظمی هایی که در ریتم قلبی شما وجود دارد و در واقع ساختار پدید آورنده ی علت تپش قلب  است، کمک می‌کند. این آزمایش ممکن است در حین استراحت و یا ورزش انجام شود (نوار استرس).

۲- تشخیص علت تپش قلب به کمک هولتر مانیتورینگ

 هولتر مانیتور دستگاه قابل حملی است که برای ثبت ECG پیوسته آن را معمولا به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت به خود وصل می‌کنید. هولتر مانیتورینگ برای تشخیص علت تپش قلب که در طی آزمایش معمول ECG مشخص نشده به کار می رود.

۳- تشخیص علت تپش قلب به کمک ثبت وقایع

 اگر هنگامی که هولتر مانیتور به شما متصل است ریتم نامنظم قلبی ندارید، ممکن است پزشکتان دستگاه ثبت وقایع را به شما پیشنهاد دهد. در طی روز شما دستگاه ثبت وقایع را تا جایی که ممکن است متصل به خود دارید و دکمه ای بر روی دستگاه ثبتی که به کمربند خود وصل کرده‌اید، فشار می‌دهید تا ضربان قلب شما را هنگامی که علائمش را دارید ثبت کند. ممکن است لازم باشد یک مانیتور وقایع را به مدت چندین هفته متصل به خود داشته باشید تا علت تپش قلب شما مشخص گردد.

۴- تشخیص علت تپش قلب به کمک اکوکاردیوگرم

 این آزمایش غیر تهاجمی که شامل سونوگرافی فراصوتی قفسه سینه است تصویر دقیقی از ساختمان قلب شما و عملکرد آن می‌دهد. امواج فراصوتی مخابره شده و انعکاس آنها توسط دستگاهی به نام مبدل که در خارج بدن شما تعبیه شده ثبت می‌شود. یک کامپیوتر از اطلاعات مبدل استفاده می‌کند تا تصاویر متحرکی بر روی یک مانیتور ویدئویی بسازد.

منبع: مقاله دکترمحمدحسین نجفی؛تشخیص علت تپش قلب

تاریخ نگارش:

شما اینجا هستید:

خانه » مجله پزشکی و روانشناسی » مقالات پزشکان » تشخیص علت تپش قلب

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 3

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *