بیماری صرع در بزرگسالان، علائم و درمان

بیماری صرع عبارت است از یک نوع اختلال در کار مغز که مشخصه آن عبارت است از حملات صرعی ناگهانی و تکرارشونده ، حملاتی کوتاه مدت از رفتار غیرطبیعی و نامناسب، تغییر در وضعیت هوشیاری، یا حرکات غیرطبیعی. صرع که گاهی تشنج نیز خوانده می‌شود، یک علامت است نه یک بیماری. صرع مسری نیست. صرع می‌تواند در هر دو جنس و در هر سنی رخ دهد. صرع معمولاً بین سنین 14-2 سالگی آغاز می‌شود.

صرع با پرش های شبانه در خواب در کودکان متفاوت است. خوشبختانه صرع درمان دارد و اگر پیش آگهی خوبی داشته باشد مثلا کودک تاخیر تکاملی نداشته باشد، بستری نوزادی و یا تشنج کودکی نداشته باشد، حدود 2 سال نیاز به درمان دارویی است. بعد از دو سال اگر نوار مغز، عادی شده باشد و تظاهرات بالینی نداشته باشد، می‌توان دارو را قطع کرد.

صرع مقاوم به درمان چیست؟

متاسفانه 30 درصد صرع ها، صرع مقاوم به درمان هستند. در صرع مقاوم به درمان، صرع به مدت 6 ماه تا یک سال توسط دارو کنترل نمی‌شود. این نوع صرع بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که تاخیر تکاملی یا ساختمان مغزشان ایراد دارد و یا از یک سندروم صرعی رنج می برند. در صرع مقاوم به درمان، ممکن است نیاز شود که از بیش از یک دارو استفاده شود و در مواردی جراحی یا رژیم کتوژنیک توصیه می‌شود.

برای صرع‌ چه دارو هایی باید مصرف کنیم؟

داروهای ضدتشنج . طی درمان ، پزشک به بررسی پاسخ شما به دارو می پردازد. اغلب لازم می‌شود که دوز دارو تغییر یابد یا دارو عوض شود. تا آنجا که می‌توانید اطلاعات خود را در مورد داروی دریافتی افزایش دهید. باید توجه داشته باشید که در کنار مهار حملات صرع ، دارو ممکن است اثرات جانبی قابل توجهی داشته باشد.

برای تشخیص صرع‌ چه آزمایشی باید انجام بدهیم؟

تشخیص صرع بر اساس نتیجه معاینه و دقت پزشک، آزمایش‌های خونی، تصویربرداری از مغز مانند سی‌تی‌ اسکن، ام آر آی و نوار مغز انجام می‌شود.

نوع دیگری از بررسی به نام بررسی ویدیویی طولانی‌ مدت هم وجود دارد که در بیمارانی انجام می‌شود که به درمان مقاوم هستند یا برای درمان صرع، به جراحی نیاز دارند. بررسی ویدیویی این امکان را به پزشک می‌دهد که از نوع صرع و محل ایجاد تشنج در مغز اطمینان حاصل کند.

در مورد بیماری صرع چه میدانید؟

صرع‌ چه علائمی دارد؟

از آنجا که صرع ناشی از فعالیت غیر طبیعی در مغز است، تشنج می‌تواند بر هر فرایند مختصات مغز شما تأثیر بگذارد. نشانه‌ها و علائم صرع و تشنج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرگمی موقت
  • خیره شدن به یک نقطه
  • حرکات غیر قابل کنترل حرکات دست و پا
  • از دست دادن هوشیاری یا آگاهی
  • علائم روانی مانند ترس، اضطراب

چه چیز هایی باعت بروز صرع‌ می‌شوند؟

بیش از 50 اختلال و بیماری مغز می‌توانند صرع ایجاد کنند، اما اصولاً بیماری‌هایی که در ساختمان مغز خلل وارد می آورند تنها در 25% موارد صرع یافت می‌شوند. علل شایع عبارتند از: آسیب رسیدن به مغز به هنگام تولد یا قبل از تولد سوءمصرف الکل یا مواد مسمومیت شیمیایی وارد آمدن آسیب شدید به سر عفونت و تومور مغز، و اصولاً هرگونه ضایعه بزرگ شونده ای که مغز را تحت فشار قرار دهد.

صرع در بارداری

با داروهایی که امروزه در دسترس است، بارداری و باروری با وجود بیماری صرع امکان پذیر است. بعضی داروها در دوزهای خاصی ممکن است که برای جنین خطر داشته باشد، برای مثال داروی سدیم والپروات که معروف ترین داروی صرع است می‌تواند در دوزهای بالای 650 میلی گرم مضر باشد. اما خبر خوب این است که حتی این دارو هم با شرایط خاصی در دوران بارداری قابل استفاده است.

استفاده از اسیدفولیک 5 میلی گرم در مواردی که بیمار از داروهایی مانند سدیم والپرات و کاربامازپین که برای لوله عصبی جنین ممکن است خطر داشته باشد، استفاده می‌کندریال از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فاطمه نیک پور، متخصص زنان و زایمان در مقاله زیر اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه کرده است. مطالعه مقاله زیر را به شما توصیه می کنیم درباره صرع و حاملگی بیشتر بدانید…

اما نکته مهم این است که خانمی که قصد بارداری دارد و به بیماری صرع مبتلا است باید برای بارداری خود برنامه داشته باشد و تا حد امکان باید از بارداری ناخواسته جلوگیری کند. در این حالت پزشک پیش از بارداری داروهای مناسب بارداری را تجویز کرده و سعی می‌کند در دوران بارداری، علائم تشنج را کنترل کند تا بیمار بتواند بارداری خوبی داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب

در مدافون می‌توانید به صورت شبانه روزی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب به صورت آنلاین مشاوره بگیرید

برو به لیست متخصصان مغز و اعصاب

کنترل حملات صرع با سبک زندگی سالم

همان‌طور که می دانید راه‌های مختلفی برای کنترل حملات صرع وجود دارد که عبارتند از:

  • داروهای ضد صرع
  • جراحی برای برداشتن بخش کوچکی از مغز
  • قرار دادن یک وسیله الکتریکی کوچک در بدن
  • رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب
با سبک زندگی سالم می‌توان حملات صرع را کنترل کرد

تحقیقات نشان داده است که با سبک زندگی سالم می‌توان حملات صرع را کنترل کرد. این سبک زندگی عبارت است از داشتن ورزش و تحرک، رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و اضطراب.

اگر می‌خواهید درباره بیماری صرع بیشتر بدانید این مقاله را از دست ندهید: صرع در کودکان

ورزش و تحرک

برخی تحقیقات نشان داده اند که انجام ورزش هوازی به‌طور منظم (مثل دویدن، پیاده‌روی، شنا یا دوچرخه سواری) می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در تعداد تشنج برای بعضی بیماران شود. ورزش از جنبه های دیگری هم برای سلامتی مفید است..

رژیم غذایی مناسب

هر چند که هنوز به‌طور کامل اثبات ن‌شده‌است اما به نظر می‌رسد که رژیم غذایی کتوژنیتک در کودکان مبتلا به صرع باعث کاهش حملات می‌شود. این رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات و پروتئین است و به همین دلیل در بزرگسالان زیاد استفاده نمی‌شود. اما بعضی تحقیقات نشان داده است که این رژیم برای کودکان مبتلا به صرع مفید است.

پرهیز از استرس

تحقیقات نشان داده است که در بعضی افراد استرس می‌تواند موجب بروز حملات صرع شود. بنابراین روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا برای کنترل استرس می‌تواند منجر به کاهش حملات صرع شود.

بیمار صرع در چه سنی ممکن است رخ دهد؟

این بیماری رنج سنی ندارد و می‌تواند از نوزادی تا سنین کهنسالی را درگیر کند، اما نوجوانان و جوانان بیشترین مبتلایان به این بیماری هستند.

آیا این حقیقت دارد که در ایران میزان بیماری صرع بیش از سایر کشورهاست؟

حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی مبتلا به صرع هستند که این آمار، از آمار جهانی بالاتر است. یکی از علت های اصلی این موضوع حوادث جاده ای است که سبب شد تا آمار کشور افزایش یابد.

درمان اصلی بیماری صرع چیست؟

همان‌طور که می دانید، صرع بیماری است که با دارو کنترل می‌شود، به عبارتی درمان اصلی آن، درمان دارویی است. اما متاسفانه حدود ۳۰ درصد موارد بیماران به دارو پاسخ کامل نمی‌دهند یا باید داروهای زیادی را مصرف کنند که اگر شرایط مناسب داشته باشند، با عمل جراحی، می‌توان مقدار داروی مصرف این افراد را کاهش داد.

آیا مصرف خار مریم برای بیماری صرع مشکلی دارد؟

خار مریم، یک داروی گیاهی است که برای افسردگی خفیف کاربرد دارد. این گیاه برای افراد مبتلا به صرع توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند بر سطح داروی صرع در خون تأثیر بگذارد و ممکن است عملکرد درست دارو را متوقف کند.

آیا بوی گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز تشنج های صرع شود؟

بوهای قوی مانند رزماری و رازیانه شیرین، ممکن است باعث تشنج در برخی افراد شود.

آیا استرس می‌تواند باعث حملات صرع شود؟

بله در بعضی از افراد استرس می‌تواند باعث حملات صرع شود.

اگر برای درمان صرع کودک خود نیاز به مشاوره با فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دارید، بهترین پزشکان آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی آنلاین و تلفنی هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 524

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *