تغذیه مناسب آلودگی هوا

ما می‌توانیم بدون آب و غذا چند روز زنده بمانیم اما بدون هوا چند دقیقه ای بیشتر دوام نمی آوریم. کیفیت هوایی که تنفس می کنیم برای سلامت و تندرستی بسیار مهم است. آلودگی هوا عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در جهان است. این مقاله به تایید دکتر نگار اسماعیلی رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که از هر هشت مرگ و میر در جهان یک مورد را می‌توان به آلودگی هوا نسبت داد. این مرگ و میرها عمدتاً ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است، در حالی که بیماری‌های ریوی دومین عامل شایع مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هستند.

پیشنهاد مطالعه | اگر می‌خواهید درباره اثرات آلودگی هوا بیشتر بدانید این مقاله را از دست ندهید: تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت

در آلودگی هوا چه مواد غذایی بخوریم؟

تحقیقات نشان داده است که تغذیه مناسب تاثیر قابل توجهی بر اثرات آلودگی هوا دارد. بعضی ریز مغذی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب یک رژیم غذایی مغذی می‌تواند دفاع بدن را در برابر اثرات آلودگی هوا تقویت کند

تغذیه و آلودگی هوا

اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و در کاهش علائم آسم نقش دارند. انواع مختلف ماهی هم می‌تواند مقدار زیادی امگا ۳ را در رژیم غذایی معمول ما فراهم کند. ماهی‌های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ساردین و ​​ماهی خال مخالی به‌طور طبیعی مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار بالایی هستند.

ویتامین های B، اسید فولیک، B6 , B12

تحقیقات نشان داده است که کمبود اسید فولیک (فولات) و ویتامین های B6 , B12 می‌تواند باعث کاهش توانایی وریدها و شریان ها برای انبساط شود. دریافت بیشتر اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 اثرات منفی آلودگی هوا بر تغییرات ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

ماهی سالمون، سبزیجات مانند کاهو، اسفناج و شلغم، گوشت، تخم مرغ و حبوبات از مواد غذایی حاوی ویتامین ب هستند. مواد غذایی مانند لوبیا چیتی، اسفناج، بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات سبوس دار، پنیر، خرما، سبزیجات برگی شکل، حبوبات، شیر، قارچ، جوانه گندم خام، کاهو،آب پرتقال، زرده تخم مرغ، موز و … از مواد غذایی حاوی اسیدفولیک (ویتامین B9) هستند.

پیشنهاد مطالعه| در این مقاله متخصصان تغذیه در مدافون، اطلاعات مفیدی درباره انواع ویتامین ها ارائه کرده‌اند. مطالعه آن را به شما توصیه میکنیم: آشنایی با انواع ویتامین ها

ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E

ویتامین های C و E از بدن محافظت میکنند. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری معمولا سطح ویتامین ث کمتری دارند.

ویتامین C در مواد غذایی فلفل قرمز، کیوی، کلم بروکلی، طالبی گوجه فرنگی، سیب زمینی، گل کلم و آب گریپ فروت وجود دارد.

ویتامین D

ویتامین D یا ویتامین آفتاب، ویتامینی است که در اثر تابش نور خورشید بر روی پوست تولید میشود. این ویتامین تنها ویتامینی است که پزشکان توصیه می‌کنند، به صورت مکمل همه افراد مصرف کنند. آلودگی هوا از عواملی است که سبب کاهش دریافت ویتامین دی می‌شود.

میزان توصیه شده ویتامین دی بین 200 تا 600 IU در روز می‌باشد. در افرادی که تماس کمتری با نور خورشید دارند مانند سالمندان، افراد با پوست تیره و کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند، ممکن است که میزان کافی ویتامین دی را جذب نکنند..

منبع: سایت NUTRI-FACTS

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 3

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *