سوال و جواب مشکلات دندانی

در این مقاله از مدافون به برخی از سوالات رایج درباره مشکلات دندانی شما درباره زردی دندان، عفونت دندان، بهداشت دندان و … پاسخ خواهیم داد. تا انتها همراه مدافون باشید.

این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

سوالات رایج دندانی

سوالات رایج درباره مشکلات دندانی

سلام دندان من دچار آبسه، عفونت و درد شدید ‌شده‌است. آیا نیاز هست که تا بهبود علائم صبر کرده و سپس درمان عصب کشی را انجام دهم؟

درمان ریشه از طریق پاکسازی کانال ها از باکتری‌ها سبب کاهش عفونت و درد می‌شود. بنابراین انجام عصب کشی نه تنها منعی ندارد بلکه موجب تسریع روند بهبودی می‌شود.

چه نوع مسواکی برای تمیز کردن ‌دندان‌ها توصیه می ‌شود؟

سر مسواک باید متناسب باشد. به نحوی که به آسانی دسترسی به تمام نقاط دهان و ‌دندان‌ها و لثه پیدا کند. دسته آن باید بلند و پهن باشد که بتوان آن را به آسانی در دست گرفت. موهای مسواک باید از نایلون نرم و دارای انتهای گرد باشد تا به لثه آسیبی نرساند.

سوالات رایج دندانی

پیشنهاد مطالعه | آفت دهان چیست؟

اگر ‌دندان‌ها به‌طور ژنتیکی زرد باشند چطور می‌توان آن ها را سفید کرد؟

با جرمگیری ‌دندان‌ها و انجام بلیچینگ می‌توان ‌دندان‌ها را سفید کرد. بهترین روش در چنین مواقعی، استفاده از بلیچ دندان و کمک گرفتن از مواد شیمیایی است. بلیچینگ توسط نوعی ماده شیمیایی انجام می‌شود که هیچ گونه آسیب فیزیکی به دندان وارد نمی‌کند و بهترین راه برای سفید کردن ‌دندان‌ها بدون آسیب می‌باشد.

من الان سی و پنج سال دارم و همیشه مسواک می زنم. ولی ‌دندان‌هایم خیلی زرد و بد رنگ شده (مخصوصا دو تا ‌دندان‌های نیش بالام) به دندانپزشک مراجعه کردم و گفتن شما جنس ‌دندان‌هایتان زرد است و نمی‌توان کاری کرد. از بس ‌دندان‌هایم زرد و بد رنگ شده که اصلا دلم نمی خواهد دهانم را باز کنم. لطفا کمکم کنید چطور می‌توانم سفیدشان کنم؟

با کمک بلیچینگ ‌دندان‌های شما سفید می‌شود. بلیچینگ دندان، یکی از تخصصی‌ترین روشهای سفید کردن دندان است. بلیچینگ توسط نوعی ماده شیمیایی انجام می‌شود که هیچ گونه آسیب فیزیکی به دندان وارد نمی‌کند و بهترین راه برای سفید کردن ‌دندان‌ها بدون آسیب می‌باشد.

من به دستور پزشک از دهانشویه کلروهگزیدین استفاده می کنم. بعد از دو هفته، ‌دندان‌هایم یک دفعه، شروع به زرد شدن کردند که با مسواک تمیز نمی‌شوند. چگونه می‌توانم ‌دندان‌هایم را سفید کنم؟ آیا قطع استفاده از دهانشویه باعث دوباره سفید شدن دندان می‌شود یا خیر؟

باید بدانید دندانپزشک معالج شما به چه منظور دهانشویه حاوی کلروهگزیدین را برای شما تجویز نموده است. اگر برای عفونت لثه بوده باید دوره درمان تکمیل شود. فقط زمانی که براکت های ارتودنسی روی ‌دندان‌های شما قرار دارد نباید از این دهانشویه استفاده شود.

مشاوره پزشکی

سلام من همیشه مسواک میزنم. اما ‌دندان‌هایم یکهو شروع به زرد شدن کردند. به نظر شما علت چیست؟

عوامل متفاوتی برای زرد شدن ‌دندان‌ها وجود دارد. تغییرات ژنتیکی، مصرف آنتی بیوتیک و فلوراید، پوسیدگی دندان، سیگار کشیدن، استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مثل چای ، قهوه و … و عدم رعایت بهداشت مناسب.

من از دهانشویه استفاده می‌کردم و ‌دندان‌هایم ارتودنسی است. الان ‌دندان‌های بالایم زرد ‌شده‌است. دکتر بهم گفتن که مصرف را قطع کنم و دیگه از دهانشویه استفاده نکنم. اما زردی ‌دندان‌هایم هنوز نرفته و باقی مانده است. چه کار کنم؟

در حین درمان ارتودنسی نباید از دهانشویه حاوی کلروهگزیدین استفاده شود. بعد از باز کردن سیم های ارتودنسی ‌دندان‌های شما با پلیش و جرمگیری اصلاح می‌شود.

آیا جرم گیری برای ‌دندان‌ها ضرر دارد؟

جرم گیری دندان فقط حذف رسوبات روی ‌دندان‌ها می‌باشد که به کمک دستگاه اولتراسونیک انجام می‌گیرد و هیچ تراش یا آسیبی به مینا و سایر قسمت‌های دندان وارد نمی‌کند. توجه به این نکته بسیار مهم است که جرم گیری دندان فقط در افرادی که جرم دارند لازم است و نه همه افراد. همچنین کسانی که جرم دندانی دارند و جرم گیری نمی‌کنند باعث وارد شدن آسیب های جدی به ‌‌لثه‌ها و ‌دندان‌ها خود می‌شوند.

از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

قسمت مهم خمیر ‌دندان‌ها وجود فلوراید داخل آن است که باعث تقویت مینای دندان شده و از پوسیده شدن دندان جلوگیری می‌کند. این فلوراید تقریبا در تمام خمیر ‌دندان‌ها وجود دارد . البته نکته های دیگری نیز حائز اهمیت است. یکی اینکه اگر ‌دندان‌های خاص مانند ‌دندان‌های حساس دارید، از خمیر‌دندان‌های ویژه ‌دندان‌های حساس استفاده کنید. دو اینکه دقت نمایید برای اطفال از خمیر دندان کودکان که میزان فلوراید آن کمتر است، استفاده نمایید.

چه مسواکی بخریم تا ‌دندان‌هایمان بهتر تمیز شود؟

بیشتر از نوع مسواک شما ، روش مسواک زدن شما مهم است. مسواک بهتر است یک سر متوسط داشته باشد و نایلونی و زبری رشته ها هم نرم یا متوسط (ترجیحا نرم) باشد.دسته مسواک به راحتی در دست شما جا بگیرد و در دست شما نچرخد. توجه کنید مارک مسواک خیلی مهم نیست. تنها کیفیت اهمیت بالا دارد.

اگر شما در زمینه دندان و لثه نیاز به مشاوره دارید، دندانپزشکان آنلاین در اپلیکیشن مدافون، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند: برو به لیست دندانپزشکان مدافون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 5965

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *