درمان خانگی فشار خون بالا

پزشکان و متخصصین مدت هاست که ‌می‌دانند فشار خون سیستولیک زیر ۱۲۰ میزانی نرمال و استاندارد به حساب می‌آید و به معنای ریسک پایین تر بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیوی است. با این حال پزشکان تنها زمانی شروع به درمان می‌کنند که میزان فشار خون آن ها بالاتر از ۱۴۰ باشد.

عدد فشار خون ۱۴۰ در واقع مرز بین فشار خون پایین و فشار خون بالا در افراد است.

وقتی هدف رساندن فشار خون به زیر ۱۲۰ است، شاید بسیاری از افراد نیاز داشته باشند که داروی فشار خون مصرف کنند. با این حال تغییراتی وجود دارد که می‌توان آن ها را در سبک زندگی و رژیم غذایی اعمال کرد تا نیاز افراد به مصرف داروهای کنترل کننده فشار خون کاهش یابد.

مقاله: چگونه فشار خون خود را به زیر ۱۲۰ برسانیم؟

مصرف داروی فشار خون

بسیاری از مردم باید از داروهای کنترل فشار خون استفاده کنند تا فشار خون آنها به مرز ۱۴۰ برسد. برخی از این افراد ممکن است دونده های دوی ماراتون باشند و زندگی بسیار سالمی را دنبال کنند و تنها مشکل آن ها این باشد که فشار خونشان به حد نرمال و طبیعی نمی‌رسد؛ شاید به خاطر این که ژنتیک آن ها به گونه ای است که فشار خون بالایی داشته باشند.

این افراد برای رسیدن به فشار خون زیر ۱۲۰ ممکن است نیاز باشد که دارو های کنترل فشار خون مصرف کنند که متداول ترین آن  ABCD ها هستند شامل: محدود کننده های ACE، بتابلاکر ها، مسدود کننده های کانال های کلسیمی و دیورتیک ها.

با این که دارو های مذکور می‌توانند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشند، به عنوان مثال پایین آمدن سطح آب بدن، سر درد و ضعف، اکثر افراد می‌توانند این موارد را تحمل کنند چرا که عوارض جانبی مذکور آنچنان شدید نیستند.

معمولا یک دز مناسب و متعادل از هر کدام از این مواد دارویی می‌تواند فشار خون سیستولیک بدن را تا ۱۰ عدد پایین تر بیاورد.

در مقاله زیر دکتر نجفی، متخصص قلب و عروق، درباره خطرات افت فشار خون توضیح داده است. مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم: خطرات افت فشار خون

کاهش وزن

کاهش دادن وزن می‌تواند به اندازه مصرف یک داروی خاص کنترلی، در کاهش فشار خون افراد تاثیرگذار باشد. کاهش وزن  تا ۴ کیلوگرم، میزان فشار خون سیستولیک افراد را ۴ تا ۵ عدد پایین تر می‌آورد و یک پژوهش نشان داده است که طی شدن رویه کاهش وزن ۳ کیلویی تا یک سال می‌تواند این میزان را به ۱۱ عدد پایین تر نیز برساند.

هنوز مشخص نیست که چرا کاهش وزن تا این میزان برای کنترل فشار خون، مفید و کاربردی است. ممکن است کاهش وزن منجر به ایجاد تغییرات خاصی در گردش خون شود، شاید هم دلیل این نکته مثبت مربوط به تغییراتی باشد که در رژیم غذایی انجام می‌شود.

نرمش و ورزش

در کنار کاهش وزن، تمرین و نرمش کردن احتمالا بهترین راه برای کاهش فشار خون بدون داشتن عوارض جانبی ناشی از مصرف مواد دارویی است. این کار میزان انعطاف پذیری شریان ها را افزایش داده و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد که در نتیجه آن فشار خون سیستولیک افراد مستقیما کاهش خواهد یافت.

دانشکده آمریکایی قلب و عروق و اتحادیه قلب در ایالات متحده آمریکا میزان دو ساعت و نیم فعالیت بدنی متوسط و تا حدی سنگین به عنوان مثال پیاده‌روی آهسته، شنا و رقص را در طول هفته به افراد پیشنهاد می‌کند. یک پژوهش در همین زمینه نشان داد که ۱۰ هفته تمرین و نرمش منظم نظیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری آن هم به مدت یک ساعت آن هم سه بار در هر هفته فشار خون سیستولیک افراد را تا ۵ عدد در افراد بزرگسال کاهش می‌دهد.

با این حال برای برخی از افراد، رفتن به باشگاه یا ورزش پس از یک روز طولانی و شلوغ کاری شاید حتی بدتر از عوارض جانبی مربوط به مصرف دارو های کنترل فشار خون باشد. با این حال حتی اگر نرمش و ورزش خود را به آخر هفته ها محدود کنید، نیز می‌تواند به شما کمک کند.

کاهش مصرف نمک

یکی از ‌‌مهم‌ترین تغییرات مربوط به رژیم غذایی که مردم می‌توانند برای کاهش فشار خون بدن خود انجام دهند، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی است. بسیاری از ما هر روز بین ۹ الی ۱۲ گرم نمک مصرف می کنیم اما اتحادیه قلب ایالات متحده آمریکا میزان ۳ الی ۴ گرم نمک را در هر روز پیشنهاد می‌کند. در یک پژوهش مشخص شد، کاهش میزان مصرف روزانه نمک در افراد از ۸ گرم به چهار گرم توانست میزان فشار خون سیستولیک آن ها را حدود ۶ تا ۷ عدد کاهش دهد.

اما تنها افرادی که فشار خون آن ها به خاطر نمک افزایش می‌یابد،  چنین میزان تغییری را به خاطر کاهش مصرف آن تجربه می‌کنند. اگر فشار خون شما به مصرف نمک ارتباط زیادی ندارد، شاهد چنین تغییری نخواهید بود. این موضوع را دکتر ساموئل جوزف مان، پروفسور دارو های درونی در کالج Weill Cornell Medical بیمارستان پرسبایترین در شهر نیویورک تایید کرد.

حدود نیمی از افراد سیاه پوست و یک چهارم افراد سفید پوست دارای فشار خون بالای مرتبط با مصرف نمک هستند و این میزان در افرادی با سن بالا تر بیشتر است. شما می‌توانید ارتباط داشتن فشار خون بالای خود با مصرف نمک را تنها با ۴ الی ۵ روز کاهش نمک و همچنین مصرف نکردن سوپ و مواد فراوری شده بررسی کنید. البته باید فشار خون خود را قبل و پس از این دوره آزمایشی ۴ الی ۵ روزه گرفته و مقایسه کنید.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

اگر کم کردن نمک در رژیم غذایی کافی نیست،  می‌توانید از رژیم هایی خاص و متناسب با شرایط خود استفاده کنند. رژیم  غذایی  DASH یا همان « روش های رژیمی غلبه بر فشار خون بالا »  توسط سازمان ملی سلامت طراحی و تولید ‌شده‌است و به عنوان یکی از بهترین رژیم های کلی در این حوزه شناخته می‌شود.

رژیم غذایی DASH شامل حجم قابل توجهی از میوه ها، سبزیجات و فیبر است، همچنین میزان سدیم در آن بسیار کم است. به کارگیری این رژیم می‌تواند در کاهش میزان فشار خون شما تا ۳ عدد کارساز باشد. این میزان در مقایسه با دیگر رژیم های غذایی حوزه فشار خون در نوع خود بسیار مناسب است و تمامی پژوهش های بالینی آن را ثابت کرده‌اند.

با این حال یک نکته منفی در مورد رژیم غذایی DASH این است که میزان کربوهیدرات در آن بالا است. همین موضوع می‌تواند اشتها را تحریک کند و در نتیجه به گفته دکتر بوسوگنانو کار افراد برای کاهش وزن خود بسیار سخت می‌شود. اگر سعی در کاهش وزن خود و همچنین فشار خون دارید، رژیم های غذایی خاصی نظیر رژیم Zone و South Beach که میزان کربوهیدرات، پروتئین و چربی در آن ها متعادل شده اند را بهتر می‌توان تا مدت ۶ ماه یا حتی بیشتر ادامه داد.

مصرف تفنی شکلات

هر ماده غذایی خوشمزه و جذابی برای فشار خون شما بد نیست. پژوهش ها نشان می‌دهند افرادی که در مدت حدود ۲ الی ۸ هفته، بیشتر از حالت عادی، شکلات سیاه مصرف می‌کنند میزان فشار خون سیستولیک آن ها تا ۲ عدد پایین تر است. آنتی اکسیدان های درون کاکائو که فلاوانولز نام دارند می‌توانند به گشاد کردن رگ و شریان های خونی کمک می‌کنند.

با این که میزان یاد شده کاهش فشار خون در این شرایط تا حدی کم است، می‌تواند در کنار دیگر روش های کاربردی کاهش فشار خون قرار گرفته و تاثیر کلی خوبی در نتیجه نهایی داشته باشد. با این حال دکتر بوسوگنانو می گوید: اگر شما ۴۰۰ کالری از شکلات سیاه را مصرف کنید، دیگر ۴۰۰ کالری از چیز دیگری را دریافت نخواهید کرد.

قطع مصرف الکل

فشار خون بالا یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد نباید الکل زیادی مصرف کنید. تحقیقات و پژوهش های فراوان نشان داده اند که درمان هایی که مرتبط با کاهش مصرف الکل توسط افراد هستند، می‌توانند فشار خون آن ها را تا ۴ عدد پایین آورند.

مدیتیشن

شاید این موضوع آنچنان برایتان غافلگیر کننده نباشد که بدانید تمرین های مخصوص مدیتیشن که با هدف بهبود تمرکز و آشفتگی انجام می‌شوند، در کاهش فشار خون افراد نیز تاثیرگذار هستند. یک تحلیل و آنالیز از پژوهش های مربوط به مدیتیشن نشان داده است که این مدیتیشن می‌تواند میزان فشار خون سیستولیک افراد را به نسبت کسانی که این ورزش را انجام نمی‌دهند یا از روش های دیگری استفاده می‌کنند، تا ۵ واحد کاهش دهد.

ما می‌دانیم که تمرین های مدیتیشن و دیگر تکنیک های آرامش بخشی و ریلکس کردن نظیر یوگا در صورتی که به‌طور منظم انجام شوند قطعا در میزان فشار خون تاثیر دارند. اما سوال اینجاست که آیا مردم واقعا می‌توانند به صورت منظم آن را در زندگی خود وارد کرده و اجرا کنند؟!

اگر شما هم در زمینه فشار خون، تجربه ای دارید، خوشحال می شویم که در بخش نظرات، نظر خود را ثبت کنید.

در اپلیکیشن مدافون، می‌توانید از پزشکان متخصص قلب و عروق مشاوره آنلاین دریافت کنید.

منبع: مقاله دکتر محمدحسین نجفی؛فشارخون نرمال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.6 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 589

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *