دلایل رایج و جدی لکه بینی در حاملگی

لکه بینی، خونریزی خفیف از مهبل (واژن) است. این لکه بینی مشابه پریودی است، اما بسیار خفیف تر است. رنگ خون می‌تواند هر چیزی از قرمز تا قهوه ای باشد. لکه بینی در هفته های اول بارداری بسیار شایع است. همان‌طور که بسیاری از افراد باردار در سه ماهه اول بارداری لکه بینی را مشاهده می‌کنند. 

این مقاله توسط سحر فرشادی، کارشناس مامایی بررسی و تایید ‌شده‌است.

لکه بینی بعد از IVF

اگر با روش IVF یا درمان باروری مشابه باردار شده باشید، احتمال لکه بینی پس از IVF وجود دارد. اگر دو نطفه در رحم قرار داده شود، ممکن است یکی از آن ها رشد نکند. این مسئله باعث خونریزی می‌شود.

گاهی اوقات، عفونت ممکن است نشانه ای از چیزی جدی تر از قبیل سقط جنین باشد. به همین دلیل است که همیشه بهتر است که با متخصص زنان مشورت کنید.

اگر به پزشک متخصص زنان دسترسی ندارید، بهترین پزشکان آنلاین زنان در اپلیکیشن مدافون، آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشد: دریافت مشاوره از متخصص زنان آنلاین

بیشترین علت لکه بینی در هنگام بارداری چیست؟

تقریبا ۲۰ درصد از مادران باردار در این دوران دچار خونریزی و لکه بینی می‌شوند. لانه گزینی، سقط، مشکلات جفت و خونریزی در اثر رابطه جنسی، برخی از دلایل لکه بینی به شمار می‌روند.

در اوایل بارداری، خونریزی و لکه بینی خفیف بی ضرر است. این خونریزی معمولا در زمان مشابه پریودی اتفاق می‌افتد و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. شما فقط زمانی متوجه خونریزی می‌شوید که توالت می روید یا خود را پاک می‌کنید.

 لکه بینی در دوران بارداری، جنین سالم می ماند؟

دلایل رایج لکه بینی در بارداری

  • اثر هورومون هایی که چرخه قاعدگی را کنترل می‌کنند. توقف پریود در بارداری به دلیل افزایش برخی هورمون‌های بدن است. در هفته های ۴ و ۸ و ۱۲ هنگامیکه این هورمون‌ها ناکافی باشند خونریزی بیشتری رخ می‌دهد.
  • خونریزی لانه گزینی. تخمک بارور شده برای اتصال به رحم، موجب لکه بینی یا رگه های خونی خیلی کم می‌شود .
  • تحریک دهانه رحم. هورمون‌های بارداری می‌تواند سطح دهانه رحم را تغییر دهد، و احتمال خونریزی را افزایش دهند، مانند پس از رابطه جنسی.
  • فیبروم ها ، که در دیواره رحم رشد می‌کنند. گاهی اوقات جفت جایی که فیبروئید وجود دارد جاسازی می‌کند.
  • پولیپ دهانه رحم. رشد کوچک و بی ضرر در دهانه رحم .
  • عفونت دهانه رحم یا واژن.
  • اختلال ارثی، مانند بیماری ون ویلبرند Von Willebrand ، که باعث می‌شود که خون شما لخته شود.

دکتر زهرا نادری، متخصص زنان و زایمان، در این مقاله 11 نکته مهم درباره لکه بینی در بارداری مطرح کرده است: همه چیز درباره لکه بینی در بارداری

علل جدی تر خونریزی در بارداری

سقط جنین

در این حالت معمولا درد و گرفتگی شکمی یا لگن نیز ایجاد می‌شود. سقط جنین معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک جنین به درستی رشد نکند و خونریزی به‌طور پیوسته سنگین تر می‌شود. سقط جنین اولیه یک رویداد دلهره آور است، اما بسیار شایع است. بعضی از زنان حتی قبل از اینکه متوجه بارداری شوند، سقط جنین می‌کنند و فکر می‌کنند خونریزی ناشی از پریودی آن ها بوده است.

حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور خارج از رحم کاشته شود. خونریزی ممکن است ادامه یابد و رنگ خون تاریک و ظاهری آبدار دارد. حاملگی خارج از رحم می‌تواند نیازمند رسیدگی سریع است. این مورد هم معمولا با درد و گرفتگی شکمی یا لگن همراه است.

جفت سرراهی

جفت سرراهی زمانی است که جفت پایین تر از حد معمول و روی گردنه ی رحم جای می‌گیرد. درصد کمی از بانوان و مادران دچار آن می‌شوند. جفت سرراهی بعد از هفته بیستم منجر به خونریزی شده که شدت بروز متفاوتی خواهد داشت.
تشخیص جفت سرراهی با سونوگرافی ممکن است. در صورتیکه جفت بالا کشیده نشده، پزشک استراحت مطلق و القای زایمان یا سزارین تجویز می‌کند.

حاملگی مولار

یک علت غیر معمولتر خونریزی حاملگی مولار است که تنها در حدود ۷۰۰ مورد حاملگی تاثیر میگذارد. این اتفاق زمانی می‌افتد که جنین به درستی رشد نمی‌کند، اما برخی از سلول‌هایی که جفت را تشکیل می‌دهند، رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند. بارداری مولار باید در اسرع وقت برداشته شود.

ضربه به شکم

ضربه به شکم می‌تواند باعث سقط و خونریزی شود.

لکه بینی در بارداری

اگر در بارداری خونریزی داشته باشم چه کاری باید بکنم؟

با یک پزشک، ماما یا بیمارستان تماس بگیرید، حتی اگر خونریزی در نهایت متوقف شود. ممکن است نیاز باشد برای بررسی بیشتر به بیمارستان بروید.

پزشک شما ممکن است به آرامی در داخل واژن را بررسی کند یا ممکن است به شما توصیه کند که یک اسکن اولتراسوند داشته باشید. یک اسکن می‌تواند حاملگی خارج از رحم را رد کند و مطمئن شوید که جنین شما سالم است.

پزشک ممکن است بخواهد چند بررسی انجام دهد. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند میزان هورمون بارداری را بررسی کند. یک آزمایش برای بررسی گروه خون نیز ممکن است انجام شود.

آیا جنین من پس از لکه بینی در بارداری سالم خواهد بود؟

جنین شما احتمالا خوب است، زیرا خونریزی خفیف یا لکه بینی اغلب بی ضرر است. بسیاری از حاملگیها، علیرغم مشکلات اولیه خونریزی، ادامه دارد.

اگر خونریزی به سقط جنین منجر شود، گرفتگی عضلات را تجربه خواهید کرد و خونریزی معمولا سنگین تر می‌شود. لکه بینی یا خونریزی خفیف اغلب به خودی خود متوقف می‌شود. 

اگر در حاملگی دچار لکه بینی یا خونریزی هستید، با پزشک یا ماما صحبت کنید، حتی اگر متوقف شد، مطمئن شوید که علائم دیگری برای نشان دادن مشکل وجود ندارد.

اگر به ماما دسترسی ندارید، بهترین ماماهای آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی هستند: مشاوره با مامای آنلاین

سعی کنید مثبت باشید. لکه بینی یا خونریزی ناگهانی در بارداری خیلی نگران کننده نیست و به زودی آن را پشت سر می گذارید.

بارداری، زایمان، نگهداری از نوزاد و کودک تا بزرگسالی و رشد فرزند همواره با خود خوشحالی و نگرانی هایی دارد. قبل و هنگام بارداری این نگرانی ها شروع می‌شود.
اکثر مادران فرایند طبیعی بارداری را طی کرده و فرزند سالم خود را به دنیا آورده اند. درصد بسیار کمی شامل برخی مشکلات این دوران شده که با زیر نظر بودن پزشک خود و یا کمک از خدمات پرستاری در منزل، دوره بارداری را می گذرانند.

انواع لکه بینی در بارداری

تقریبا ۲۰ درصد از مادران باردار در این دوران دچار خونریزی و لکه بینی می‌شوند. اما اکثر آنها به سلامت این دوران را طی می‌کنند و فارغ خواهند شد. گاهی خونریزی و تشدید لکه بینی ها منجر به بارداری های پرخطر یا سقط های خود به خودی جنین می‌شود.

آیا در همه مادران لکه بینی اتفاق می‌افتد؟ در طول بارداری اکثر خانم‌های باردار، خونریزی یا لکه بینی را تجربه می‌کنند اما برخی استثناها در کل دوره خونریزی دارند.

شرایط خونریزی در هر فرد می‌تواند مانند پریودی، لکه‌ بینی، رگه‌های خون و … باشد. رنگ لکه بینی در بارداری می‌تواند از قرمز تا قهوه ای باشد.
اندک بودن لکه بینی بصورتی است که با پاک کردن خود یا هنگام دستشویی مشاهده می‌شود.

در هفته 12 بارداری هستم. قبلا دو بار سابقه سقط داشتم. سونوگرافی غربالگری انجام دادم. جنین هیچ مشکلی ندارد اما اطراف کیسه آب مقداری خونریزی دیده ‌شده‌است. لطفا راهنمایی کنید.

این خونریزی، خونریزی زیر جفت است که به هیچ وجه جای نگرانی ندارد. ممکن است که حتی دچار لکه بینی هم بشوید. اگر لکه بینی دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید. اگر خونریزی‌های زیر جفت پیشرونده نباشد و روی سیر بارداری تاثیر منفی نگذارد و جنین رشد طبیعی داشته باشد و بارداری به‌صورت طبیعی ادامه پیدا کند به هیچ‌وجه جای نگرانی نیست.

اگر درباره لکه بینی در بارداری سوال دارید، در بخش دیدگاه‌ها سوال خود را مطرح کنید. سعی میکنیم تا حد امکان از پزشکان مدافون سوال شما را بپرسیم.

منبع: سحر فرشادی ماما

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 3 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *