مصرف کافئین در دوران بارداری

اگر دوران بارداری را می گذرانید و یا تصمیم دارید که اقدام به بارداری کنید، حتما می دانید که مصرف کافئین در دوران بارداری باید محدود باشد. اما چه مقدار مصرف کافئین در طی روز در دوران بارداری مجاز است؟

این مقاله به تایید سحر فرشادی ماما رسیده است.

میزان مجاز کافئین در بارداری

در دوران بارداری مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز کاهش دهید. در نظر داشته باشید که کافئین در چای، نسکافه، کاپوچینو، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا، چای و قهوه وجود دارد.

میزان کافئین نوشیدنی‌های زیر به این صورت است:

1 قوطی نوشابه: 40 میلی گرم.
1 فنجان چای: 75 میلی گرم.
یک قوطی 250 میلی لیتری یک نوشیدنی انرژی زا: تا 80 میلی گرم.
1 فنجان قهوه فوری: 100 میلی گرم.
شکلات: 31 میلی گرم.
یک لیوان هات چاکلت: 9 میلی گرم.

تاثیر کافئین بر مادر و جنین

در طول دوران بارداری مصرف کافئین همواره باید با احتیاط باشد. چرا که در این دوران ممکن است پس از نوشیدن چای یا سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، برای مدت طولانی تری کافئین در خون باقی بماند. کافئین از موادی است که از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین می‌شود. به همین علت همواره باید در مصرف چای و قهوه در دوران بارداری دقت کرد. مصرف کافئین این خطرات را می‌تواند برای مادر و جنین داشته باشد:

  • کم وزنی جنین: مصرف زیاد کافئین می‌تواند باعث کاهش رشد جنین شود.
  • اختلالات خواب: مصرف کافئین می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب مادر شود که برای خود و جنین مضر است.
  • افزایش ضربان قلب: مصرف زیاد کافئین می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب شود که ممکن است برای قلب جنین مضر باشد.
  • کاهش رشد قد کودک: تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض کافئین در رحم، حتی در مقادیر کم، ممکن است منجر به کوتاه‌تر شدن قد در دوران کودکی شود. این تحقیق نشان داده است که کودکانی که مادر آنها در دوران بارداری مصرف کافئین کم داشتند، نسبت به همسالان خود که مادرانشان در دوران بارداری کافئین مصرف نمی‌کردند، کوتاه‌تر بودند. این اختلاف قد در سنین 4 تا 8 سالگی بیشتر است.
  • افزایش خطر بیماری‌های کبدی در نوزاد: مطالعات جدید محققان چینی نشان می‌دهد مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری بر سطح هورمون‌های رشد و استرس نوزاد تاثیرگذار است و احتمال بروز بیماری‌های کبد در نوزاد را افزایش می‌دهد.

کافئین و مشکلات کبد و استرس در نوزاد

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد موش‌هایی که در دوران بارداری رژیم غذایی پرکافئین دریافت کردند، فرزندانی با وزن کمتر داشتند، آزمایشات بیشتر نشان داد سطح هورمون‌های رشد و استرس آنان تغییر کرده و رشد کبد مختل می‌شود.

محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد قهوه در دوران بارداری در انسان نیز اثرات مشابهی دارد و بر رشد کبد و سطح هورمون‌های استرس و رشد تاثیرگذار است.

مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری ممنوع

بر اساس مطالعات قبلی نیز مشخص شده بود که مصرف دو تا سه فنجان قهوه در دوران بارداری منجر به کاهش وزن نوزاد می‌شود.

مطالعات جدید روی مصرف کافئین و بیماری‌های کبد تمرکز دارد و نشان می‌دهد مصرف دو تا سه فنجان قهوه در دوران بارداری نوزاد را مستعد ابتلا به بیماری‌های کبد، به ویژه کبد چرب غیرالکلی می‌کند.

در ادامه این مطالعه آمده‌ است مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری سطح هورمون IGF-۱ را که یک هورمون کبد است در نوزاد افزایش می‌دهد، همچنین این هورمون می‌تواند عامل بیماری‌های کبد نیز باشد.

در طول دوران بارداری، می‌توانید به کمک اپلیکیشن مدافون، تحت نظر یک متخصص تغذیه آنلاین باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *