مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک

در مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک، میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها، توانایی شکست دادن داروهای طراحی شده برای کشتن آنها را پیدا می‌کنند. یعنی میکروب‌ها از بین نمی روند و به رشد خود ادامه می‌دهند. درمان عفونت‌های مقاوم می‌تواند دشوار و گاهی غیرممکن باشد.

فرهنگ مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. اگر به نمودار تولید آنتی‌بیوتیک نگاه کنیم، می‌بینیم که یکسال بعد از ورود آنتی‌بیوتیک به بازار دارویی، اولین گزارش مقاومت میکروبی هم منتشر شد. مسابقه بین میکروب‌ها و انسان‌ها از همان زمان آغاز شد. به‌طوری‌که انسان‌ها آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی تولید کردند و میکروب‌ها هم نسبت به آن‌ها مقاوم شدند. زیرا میکروب موجودی هوشمند است و آنتی‌بیوتیک را شناسایی می‌کند و خودش را در برابر آن تغییر می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: در این مقاله، پزشکان مدافون نکاتی درباره نحوه مصرف آنتی بیوتیک‌ها مطرح کرده‌اند. مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم: باید و نبایدهای مصرف آنتی بیوتیک

علت اصلی مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از داروهای آنتی بیوتیک عامل اصلی مقاومت آنتی بیوتیکی است. نبود آب سالم و بهداشت و پیشگیری و کنترل ناکافی عفونت باعث گسترش میکروب‌ها می‌شود که برخی از آنها می‌توانند به درمان ضد میکروبی مقاوم باشند.

عفونت‌های باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک چگونه درمان می‌شوند؟

اگر عفونت علائم مقاومت آنتی بیوتیکی را نشان دهد، پزشک ممکن است داروی دیگری را امتحان کند. داروی جدید ممکن است عوارض جانبی شدیدتری داشته باشد و آزمایش یک آنتی بیوتیک دیگر نیز خطر ایجاد مقاومت در برابر آن دارو را افزایش می‌دهد.

چه عواملی باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از داروهای آنتی بیوتیک عامل اصلی مقاومت آنتی بیوتیکی است. یکی دیگر از راه‌های این مقاومت نحوه دور ریختن و از بین بردن آنتی بیوتیک‌هاست. اگر آنتی‌بیوتیک‌ها وارد طبیعت شوند، از طریق باران، آب‌های زیرزمینی و… وارد خاک و آب آشامیدنی شده، تصفیه شده و بدون اینکه اطلاع داشته باشیم وارد چرخه خوراک مردم می‌شوند و مقاومت میکروبی ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است که آنتی بیوتیک‌ها را به روش خاصی از بین برد. استفاده غیرمنطقی و غیراصولی آنتی‌بیوتیک‌ها در دامپزشکی هم به مقاومت میکروبی کمک می‌کند.

روش دور ریختن آنتی بیوتیک‌های تاریخ گذشته

آنتی‌بیوتیک‌های "تاریخ‌مصرف گذشته" را دور نریزید

اگر درخانه آنتی‌بیوتیک‌های تاریخ‌گذشته دارید، می‌توانید با روش کپسوله کردن، آنها را به درستی امحا کنید؛ به‌طوری که آن‌ها را در پاکت‌های مخصوص بسته‌بندی شده قرار داده و بر رویشان نوشته شود که در آن‌ها آنتی‌بیوتیک است و سپس تحویل قسمت بازیافت شهرداری دهید تا از سوی شهرداری به صورت مناسب امحاء شوند. شهرداری این آنتی‌بیوتیک‌ها را داخل بتون می‌ریزد که نتوانند وارد فضای آب و خاک شود و آن زمان آن‌ها را دفع می‌کنند

راه‌های پیشگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی

در ادامه راه‌هایی برای پیشگیری از ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را معرفی کرده‌ایم:

مصرف آنتی‌بیوتیک را منطقی کنید

موثرترین راه، پیشگیری از مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها، پیشگیری از ابتلا به بیماری است. بر همین اساس رعایت نکات بهداشتی، ضدعفونی‌های مناسب در بیمارستان‌ها و …، شستن دقیق، درست و مکرر دست‌ها با آب و صابون که یکی از موثرترین راه‌هایی است که باعث می‌شود کمتر بیمار شویم و کمتر به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا کنیم و… . حال اگر با وجود همه این اقدامات بیمار شدیم باید آنتی‌بیوتیک‌ها را به صورت دقیق، درست و طبق دستور پزشک مصرف کنیم.

برای سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک نخورید 

یکی دیگر از راه‌های مقاومت میکروبی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. به‌طور کلی آنتی‌بیوتیک هیچ تاثیری بر روی ویروس ندارد. آنتی‌بیوتیک از اساس ویروس‌ها را شناسایی نمی‌کند تا بتواند روی آن‌ها اثر گذارد. حال آنتی‌بیوتیکی که ما در زمان بیماری ویروسی‌مان مصرف می‌کنیم، باعث می‌شود که میکروب‌های کمی که در بدن ما وجود دارد، با این آنتی‌بیوتیک آشنا شوند و یا بعد از دفع آنتی‌بیوتیک در طبیعت میکروب‌ها با آن روبرو شده و شناسایی‌اش ‌کنند و نسبت به آن مقاوم شوند.

از طرفی در بیماری ویروسی باید سیستم ایمنی فرد با ویروس مقابله کند تا فرد زودتر بهبود یابد، اما زمانیکه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، میکروب‌های خوب داخل روده که باعث جذب غذا می‌شوند، از بین می‌روند و در نتیجه فرد غذای کمتری می‌تواند جذب کند، بدنش ضعیف‌تر می‌شود و نمی‌تواند با ویروس مقابله کند.

اگر دچار عفونت مقاوم به درمان هستید، می‌توانید از پزشکان متخصص عفونی آنلاین در اپلیکیشن مدافون برای درمان مشاوره دریافت کنید:

تاریخ نگارش:

شما اینجا هستید:

خانه » مجله پزشکی و روانشناسی » مطالب علمی » مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.3 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 4

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *