خطر بیماری های قلبی کودکان

مقاله: فاکتور خطر بیماری‌های قلبی کودکان

فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی کودکان عبارت است از اضافه وزن، فشار خون بالا در کودکان، سابقه بیماری‌های قلبی در اعضای خانواده و سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری کاوازاکی. در این مقاله به معرفی فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی کودکان می پردازیم.

اگر نیاز به مشاوره با فوق تخصص قلب کودکان دارید، در اپلیکیشن مدافون، مجموعه ای از بهترین پزشکان آنلاین آماده پاسخگویی هستند:

آترواسکلروزیس اصطلاحی است که نشان دهنده تشکیل پلاک های کلسترولی در شریان های بدن می‌باشد. ابتلا به آترواسکلروزیس احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. در نتیجه ممکن است خونرسانی به قلب و مغز مختل گردد. ابتلا به حمله قلبی و یا سکته ناشی از آترواسکلروزیس در کودکان غیر معمول می‌باشد. زیرا انسداد عروقی ناشی از آترواسکلروزیس ‌سال‌ها به طول می انجامد.

اما این احتمال وجود دارد که فرایند تشکیل پلاک های آترواسکلروزیس در دوران کودکی آغاز گردد. در اغلب کودکان آترواسکلروزیس خفیف بوده و پیشرفت آن به صورت تدریجی خواهد بود. در برخی کودکان آترواسکلروزیس ممکن است به‌طور ناگهانی تشدید شود و احتمال ابتلا به سکته را در اوایل دوران بلوغ به همراه داشته باشد.

کودکانی که در خطر ابتلا به آتروسکلروزیس هستند قابل شناسایی می‌باشند این کودکان با ایجاد تغییراتی سالم در شیوه زندگی خود (تغییراتی مانند ورزش کردن یا داشتن رژیم غذایی مناسب) می‌توانند بهبود قابل ملاحظه ای را دریافت کنند. علاوه بر این امکان استفاده از برخی داروها نیز وجود دارد. در این بخش به فاکتورهای خطر مربوط به بیماری‌های قلبی کودکان می پردازیم.

همین الان چند دکتر آنلاین کودکان آماده پاسخگویی به سوالات پزشکی شما هستند.

عوامل خطر در ابتلا به بیماری قلبی در کودکان

عواملی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کودکان را افزایش می‌دهد عبارت است از:

  • اضافه وزن: کودکان و نوجوانانی که دچار اضافه وزن و چاقی می‌باشند در خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا قرار می گیرند. کودکانی که دچار اضافه وزن می‌باشند بیشتر در خطر چاقی در دوران بلوغ هستند. علاوه بر این شواهد نشان می‌دهد چاقی دوران کودکی احتمال ابتلا به سایر عواملی را تشدید می سازد که با ابتلا به بیماری‌های قلبی در بلوغ ارتباط دارد (عواملی مانند فشار خون بالا و دیابت).
  • فشار خون بالا در کودکان: این عامل یکی از فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی کودکان می‌باشد. کودکان و نوجوانانی که به فشار خون بالا دچار می‌باشند بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بلوغ قرار دارند. فشار خون بالا در دوران بلوغ احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در پی دارد.
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری‌های قلبی: کودکانی که والدین آن ها به حملات قلبی یا سکته در سنین پایین دچار شده اند دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. سابقه خانوادگی در ابتلا به بیماری‌های قلبی به بروز مشکلاتی مانند حمله قلبی، سکته، بیماری‌های عروق محیطی قبل از 56 سالگی در مردان و 66 سالگی در زنان اشاره دارد.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار: دود سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کودکان را به دنبال دارد. نوجوانانی که سیگار می کشند بیشتر در خطر ادامه سیگار کشیدن در دوران بلوغ و ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلبی قرار دارند.
  • وجود برخی مشکلات زمینه ای: ابتلا به برخی مشکلات زمینه ای مانند دیابت، بیماری مزمن کلیوی، پیوند قلب، بیماری کاوازاکی و درمان سرطان در دوران کودکی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی کودکان را به همراه دارد. کودکانی که به چنین مشکلات زمینه ای دچار می‌باشند باید به منظور کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی داروها را استفاده کرده و یا تغییراتی را در شیوه زندگی خود اعمال کنند.

دکتر علی اکبر زینالو فوق تخصص قلب کودکان عنوان می دارند توجه خانواده های محترم به این نکته مهم است که بدانند بسیاری از فاکتور های خطر ذکر شده قابل شناسایی و پیشگیری است. لذا یکی از نکات مهم سالم زیستی کودکان و نوجوانان و گذر سالم آنان به جوانی و میانسالی، شناخت کامل خانواده ها و خود فرد از عوامل خطر و پرهیز از آنها و کنترل دوره ای سلامت توسط مراکز بهداشتی، درمانی و مشاوره های مرتبط می‌باشد تا الگوی سالم زیستی را در شیوه زندگی خود مدنظر قرار دهد.

مشاوره آنلاین پزشک در مدافون، 24 ساعته، تلفنی و آنلاین

منبع: مقاله دکتر علی اکبر زینالو در وب سایت دوران

تاریخ نگارش:

شما اینجا هستید:

خانه » مجله پزشکی و روانشناسی » مقالات پزشکان » خطر بیماری های قلبی کودکان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *