گاستروانتریت یا اسهال و استفراغ

گاستروانتریت یک بیماری شایع است که باعث اسهال و استفراغ و توسط باکتری یا ویروس ایجاد می‌شود. هر کسی در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود اما در کودکان شایع‌تر است.

بیماری اسهال و استفراغ (گاسترو آنتریت) یکی از مهم‌ترین عفونت‌های دستگاه گوارش کودکان محسوب می‌شود که علل مختلفی در ایجاد و بروز آن دخالت دارد که از آن جمله می‌توان به آنتروپاتوژن‌ها از قبیل ویروس‌ها، عوامل باکتریایی و عوامل پارازیتوئید اشاره کرد

پیشنهاد مطالعه | گاستروانتریت در کودکان در بیشتر موارد توسط ویروسی به نام روتاویروس به وجود می‌آید. درباره این ویروس بیشتر بدانید: روتاویروس

گاستروانتریت

علائم گاستروانتریت

گاستروانتریت می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد، اما معمولاً در عرض یک هفته خود به خود برطرف می‌شود. این بیماری‌این علائم را به همراه دارد:

  • اسهال ناگهانی و آبکی
  • احساس بیماری
  • استفراغ، که می‌تواند پرتابه ای باشد
  • تب خفیف

علائم دیگری مانند بی‌اشتهایی، ناراحتی معده، درد اندام و سردرد نیز ممکن است همراه این علائم دیده شود.

این علائم معمولا یک روز بعد از قرار گرفتن در معرض این بیماری ظاهر می‌شود و همان‌طور که گفته شد، معمولا در عرض یک هفته از بین می رود.

اگر کودکتان از گاستروانتریت بهبود پیدا نکرد و یا علائم شدیدتر شد، باید با پزشک مشورت کنید. بهترین پزشکان فوق تخصص گوارش کودکان به صورت آنلاین در اپلیکیشن مدافون آماده پاسخگویی هستند:

مراجعه به پزشک

  • علائم کم آبی شدید، مانند سرگیجه مداوم، قطع یا کمی ادرار و از دست دادن هوشیاری.
  • اسهال خونی
  • استفراغ مداوم
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد
  • بهبود پیدا نکردن علائم بعد از چند روز
  • داشتن بیماری زمینه ای مانند بیماری کلیوی، بیماری التهابی روده یا سیستم ایمنی ضعیف .

عوامل زمینه ساز بیماری اسهال و استفراغ

سن کم کودک، نقص ایمنی یا حساسیت به شیر و غذا، عدم تغذیه با شیر مادر، سوء تغذیه، شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی خانواده، بیماری سرخک و مسمومیت‌های غذایی از عوامل زمینه‌ساز بیماری اسهال و استفراغ است. اسهال و استفراغ در کودکان به دو دسته حاد (کمتر از دو هفته) و مزمن (بیشتر از دو هفته) تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه | دکتر داوود مطهری زاد، در این مقاله به چندین پرسش رایج درباره اسهال کودکان پاسخ داده است: سوالات پزشکی درباره اسهال کودکان

درمان گاستروانتریت

همان‌طور که گفته شد معمولا بیماری اسهال و استفراغ گاستروانتریت خود به خود بهبود پیدا می‌کند اما در صورت وجود علائم شدید یا طولانی شدن بیماری لازم است که سریعا به پزشک مراجعه کنید:

مهم‌ترین راهکار درمانی این بیماری تامین آب و املاح حیاتی است و برحسب شدت بیماری تصمیم‌گیری‌های مناسب از قبیل بستری کودک در بیمارستان، تزریق سرم یا سایر تجویزهای مناسب در بدو امر می‌تواند موثر باشد.

در حالت شدید این بیماری، درمان‌های خانگی از قبیل مصرف نوشابه، سوپ، چای، آبمیوه و مباحث این‌چنینی زیاد نتیجه‌بخش نبوده و به علت اسمولاریته بالا مضر است. به‌طور کلی درمان را می‌توان با غذاهای ساده حاوی کربوهیدرات مانند لعاب برنج، کته و ماست، سرم خوراکی(ORS) و سایر اقدامات آغاز کرد.

سرم خوراکی(ORS) را برحسب شدت بیماری می‌توان بین 50 الی 100 سی سی برای هر کیلوگرم وزن در چهار ساعت اول تجویز کرد.

اقدامات بعدی از قبیل تجویز آنتی‌بیوتیک و رژیم‌های خاص توسط پزشک انجام خواهد شد. همچنین تجویز داروهایی از قبیل دیفنوکسیلات و لوپرامید منوط به دستور پزشک معالج تجویز می‌شود.

راههای پیشگیری از عفونت گاستروانتریت

 شست‌وشوی مکرر دست بعد از تماس با بیمار، استفاده از دستکش در صورت احتمال چرک و عفونت، خودداری از مصرف خودسرانه داروها خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها، خودداری از مصرف شیر نجوشیده و رعایت موازین بهداشتی در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و عفونت‌های دستگاه گوارشی موثر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *