پرسش و پاسخ اختلال اوتیسم

اختلال خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

پسری 3 ساله دارم که از 20 ماهگیش علائم و رفتارهایی مثل: عدم توجه به اسم، عدم توجه به صداهای اطراف و علاقه شدید به تنهایی داشت. به پزشک مراجعه کردم و پس از انجام آزمایش ، تشخیص اوتیسم  (autism) خفیف در فرزندم داده شد . پس از تشخیص اولیه حدود 1 سال به مرکز اوتیسم مراجعه کردیم و الان شرایط پسرم کمی بهتر از قبل است. اما یک مشکلی که وجود دارد این است که پسرم اغلب روزها می خوابد و شب ها بیدار است.

حتی با داروهای خواب آور کودکانه ام نتوانستم او را در شب بخوابانم. میخواستم از شما بپرسم که تا چه زمانی باید به مرکز اوتیسم مراجعه کنم و به نظر شما پسرم چقدر زمان برای بهبود و درمان کامل نیاز دارد؟

مشکل خواب ئر کودکان اوتیسم

پاسخ دکتر سارا نجفی پزشک عمومی مدافون: با توجه به اینکه اختلال اوتیسم در حال حاضر درمان قطعی ندارد، دارودرمانی ،رفتاردرمانی، کاردرمانی، گفتار درمانی و اموزش هایی که به کودکان اتیسم در این مراکز داده میشه به کاهش علائم در بزرگسالی کمک می‌کند. پس توصیه من ادامه دادن منظم مراجعات به مرکز اوتیسم است.

از آنجایی که فرمودید فرزندتان اختلال خواب دارد، بهتر است بدانید که اختلال خواب یکی از مشکلات اصلی کودکان اوتیسم می‌باشد. این کودکان به علت نوع متفاوت کارکرد مغز، دیرتر از افراد معمولی به خواب میروند و خواب آن ها بسیار منقطع می‌باشد. پیشنهاد من تلاش برای بازی کردن و مشغول نگهداشتن کودک برای بیشتر بیدار ماندن در طول روز است. رعایت رژیم غذایی مناسب کودکان اوتیسم، تغییر دوز دارو، رفتاردرمانی طبق نظر پزشک، تلاش برای روتین منظم خواب کودک هر شب در ساعت خاص، خواندن کتاب های داستانی و ماساژ کودک ریلکس شدن و راحت خوابیدن آن، از جمله کارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند.

داروی سورامین برای درمان اوتیسم

پرسش:ما شنیده ایم که دارویی به نام سورامین برای درمان علائم اوتیسم بسیار موثر هست. آیا این صحت دارد؟

پاسخ: داروی سورامین برای درمان یک بیماری مربوط به نابینایی استفاده می‌شود. برخی مطالعات نشان داده است که این دارو می‌تواند علائم اوتیسم را به میزان قابل توجهی کم کند. اما این تحقیق به تنهایی کافی نیست که بتوان این دارو را برای درمان اوتیسم به کار برد و چندین پژوهش دیگر نیاز است تا اثر بخشی این دارو به صورت قطعی تایید شود. بنابراین فعلا این دارو به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نرسیده است و برای درمان این اختلال به کار نمی رود.

در صورت نیاز به مشاوره با روانشناس کودک و نوجوان در خصوص اوتیسم، می‌توانید با روانشناس های آنلاین کودک و نوجوان در اپلیکیشن مدافون مشورت کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.8 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 8

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *