آنچه باید درباره کرونا بدانیم

در این مقاله می خوانید نمایش

کرونا ویروس شامل گروه بزرگی از ویروس ها می‌شود که شامل مواد ژنتیکی و یک لایه پوششی است که بروی آن میله های پروتئینی قرار دارد که شبیه تاج یا crown کراون هستند و به همین علت به آن کرونا ویروس می گویند.

انواع مختلفی از کرونا ویروس وجود دارد که علایم تنفسی و برخی اوقات علایم گوارشی می‌دهند. علایم تنفسی شامل یک طیف از سرماخوردگی تا ذات الریه می‌شوند. و در اکثر موارد یک بیماری خفیف ایجاد می‌شود.

علائم ویروس کرونا

بیماری کرونا دارای علائم مختلفی می‌باشد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

شایع‌ترین علائم

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی
آنچه باید درباره کرونا بدانیم

علائم کمترشایع

  • درد و کوفتگی
  • گلودرد
  • اسهال
  • التهاب ملتحمه
  • سردرد
  • ازدست دادن حس چشایی و بویایی
  • بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا

پیشنهاد مطالعه | دکتر سجادی نیا، متخصص قلب: ابتلا به کرونا در افراد با فشار خون بالا

علائم جدی

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • ازدست دادن توانایی تکلم یا حرکت کردن

داروی کرونا

تنها چند روز پس از آنکه مطالعه سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان داد که داروی رمدسیویر در درمان بیماران بستری مبتلا به COVID-19 فاقد اثربخشی لازم است، در ابتدای آبان 99 رسانه‌ها از تائید این دارو برای درمان COVID-19 توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) خبر دادند.

سازمان غذا و دارو آمریکا در ماه می امسال به رمدسیویر مجوز مصرف اورژانسی داده بود تا بیمارستان‌ها و پزشکان بتوانند از این دارو برای درمان بیماران بستری مبتلا به نوع حاد COVID-19 استفاده کنند.

اگرچه دادن مجوز مصرف اورژانسی به معنی دادن تائیدیه به این دارو نبود اما حالا FDA به این دارو تائیدیه هم داده است.

با این حساب رمدسیویر حالا نخستین و تنها درمان تائید شده از سوی FDA برای COVID-19 محسوب می‌شود.

در این مقاله دکتر سارا نجفی، درباره آلودگی هوا و کرونا توضیح داده است.

انواع کرونا

همان‌طور که پیشتر گفته شد، ویروس کرونا به دو دسته گوارشی و ریوی تقسیم می‌شود. در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

کرونای گوارشی

برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار علایم گوارشی با یا بدون علائم تنفسی می‌شوند. اخیرا محققان دانشگاه استنفورد متوجه شدند که یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا که بیماری خفیفی داشتند، دچار علایم گوارشی شده اند. یک مطالعه ی اخیر دیگر که توسط محققان در بیجینگ چین منتشر شد مشخص کرد که چیزی بین ۳ تا ۷۹ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ علایم گوارشی را تجربه می‌کنند.

اسهال

معمولا اسهال در افراد مبتلا به کووید-۱۹ شایع است. یک مطالعه ی منتشر شده در مجله ی گوارش آمریکا، ۲۰۶ مورد خفیف ابتلا به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار داد. محققان این مطالعه دریافتند که ۴۸ نفر فقط علایم گوارشی و ۶۹ نفر نیز هم علایم گوارشی و هم علایم تنفسی را نشان می‌دهند. در ۱۹.۴ درصد از مجموع ۱۱۷ نفری که دچار ناراحتی گوارشی بودند، اسهال اولین علامت بیماری بود.

استفراغ

تحقیق انجام شده در بیجینگ مشخص کرد که استفراغ در کودکان مبتلا به کووید-۱۹ بسیار شایع‌تر از افراد بزرگسال می‌باشد. محققان تمام مطالعات بالینی کووید-۱۹ و گزارشات موردی مرتبط با مشکلات گوارشی که در فاصله ی دسامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ی ۲۰۲۰ منتشر شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که ۳.۶ تا ۱۵.۹ درصد از بزرگسالان دچار استفراغ شدند این در حالی است که این عدد در کودکان ۶.۵ تا ۶۶.۷ درصد بود.

بی‌اشتهایی

بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹، دچار بی‌اشتهایی می‌شوند که اغلب با دیگر علایم گوارشی همراه است. بر اساس همان مطالعه ی انجام شده در بیجینگ، حدود ۳۹.۹ تا ۵۰.۲ درصد از افراد دچار بی‌اشتهایی می‌شوند.

دیگر علائم گوارشی

افراد مبتلا به کووید-۱۹، علایم گوارشی متعدد دیگری را نیز گزارش کرده‌اند. بر اساس مطالعه ی انجام شده در بیجینگ ۱ تا ۲۹.۴ درصد از افراد دچار تهوع، ۲.۲ تا ۶ درصد دچار درد شکم و ۴ تا ۱۳.۷ درصد نیز دچار خونریزی گوارشی می‌شوند.

کرونای ریوی

متاسفانه بیماری کووید-۱۹ ارگان‌ها و قسمت‌های مختلف بدن مانند ریه، قلب، عروق، دستگاه گوارش، مغز و… رادرگیر می‌کند.

حدود ۲۰ درصد از بیماران، دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این امر می‌تواند بصورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون خودش را نشان دهد. از طرفی نیز درصد کمی وارد فازهای شدیدتر بیماری شده که نیاز به دستگاه ونتیلاتور خواهند داشت.

یکی از علل مهم کاهش سطح اکسیژن خون، ایجاد لخته‌های کوچک در عروق ریه می‌باشد که موجب می‌گردد فرد دچار تنگی نفس گردد.

بیمارانی که از ناحیه ریه دچار مشکل شده اند بایستی بیشتر تحت نظر دکتر قرار گیرند.

تنگی نفس

همان‌طور که گفته شد به علت ایجاد لخته های کوچک در عروق ریه، فرد پس از مبتلا شدن به کرونا، دچار تنگی نفس می‌شود. پیشنهاد می‌شود که در این زمان حتما به پزشک مراجعه کرده و اکسیژن خون خود را اندازه گیری کند.

اکسیژن خون پایین تر از 93، نیاز به بستری دارد.

درد قفسه سینه

همزمان با درگیر شدن ریه با ویروس کرونا، درد قفسه سینه در افراد آغاز می‌شود. توصیه مدافون این است که در صورت درد در ناحیه قفسه سینه حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان خود را آغاز کنید.

البته شما می‌توانید داخل اپلیکیشن مدافون، با هزینه بسیار کم، توسط پزشک کرونا ویزیت شوید.

درمان کرونا چقدر طول می‌کشد؟

طول درمان این بیماری، به میزان درگیری شما با این ویروس بستگی دارد.

اگر شما به نوع خفیف بیماری مبتلا شده باشید، 10 روز زمان برای بهبودی شما لازم می‌باشد. البته بسته به شرایط بدنی و ایمنی شما، ممکن است این زمان بیشتر و یا کمتر شود.

حال اگر بیماری شما از نوع شدید و وخیم باشد، 3 هفته زمان برای بهبودی شما لازم می‌باشد. باز هم ذکر میکنیم که ممکن است این دوره کمتر و یا بیشتر شود.

متاسفانه افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، در صورتی که به نوع شدید بیماری مبتلا شوند، ممکن است به مرگ دچار شوند. از این رو نیاز است تا اینگونه افراد، بیشتر از بقیه، مراقب سلامتی خود باشند.

پیشنهاد مطالعه | دکتر مهران احمدی در این مقاله درباره علائم کرونا در کودکان توضیح داده است.

درمان کرونا خفیف

چنانچه تست PCR شما مثبت بوده ولی علائمی مانند تب ، سرفه و یا تنگی نفس ندارید، احتمالا به کرونا خفیف دچار شده اید.

در این صورت شما نیاز به درمان خاصی نداشته و تنها کافیست که کمی استراحت کنید و قوانین قرنطینه را رعایت کنید.

  • سعی کنید اتاق خود را از سایر اعضای خانواده جداکنید.
  • تا پایان دور درمان از ماسک استفاده کنید.
  • محل رفت و آمد خود را ضدعفونی کنید.

پیشنهاد مطالعه | درباره ریزش مو بر اثر کووید از دکتر سارا نجفی بخوانید

درمان کرونا با آزیترومایسین

آزیترومایسین چیست؟

آزیترومایسین (Zithromax) یک آنتی بیوتیک است که می‌تواند به درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی کمک کند. آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک در کلاس ماکرولیدها است. سازمان غذا و داروی (FDA) اولین بار در سال 1991 آزیترومایسین را تأیید کرد. این دارو مانند همه آنتی بیوتیک‌ها ، تنها می‌تواند با باکتری‌های خاصی مبارزه کند. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید. آزیترومایسین در برابر عفونت‌های ویروسی یا به عنوان مسکن موثر نیست.

آزیترومایسین برای کرونا

بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته‌های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. استفاده از هپارین ها از برخی مرگ‌های بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

همچنین رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

آیا کسی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، باز هم ممکن است به این بیماری مبتلا شود؟

 دکتر «مارک پاندوری» ، دانشیار پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی دانشکده پزشکی رینو دانشگاه نوادا، در پاسخ به این سوال که آیا ابتلای مجدد افراد به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد؟ گفت: ابتلای دوباره افراد به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد اما اینکه چند درصد از افراد بهبود یافته دوباره ممکن است به این بیماری مبتلا شوند به‌طور دقیقی مشخص نیست.

وی با بیان اینکه یافته‌های ما نشان می‌دهد که یک عفونت قبلی ممکن است لزوما در برابر عفونت آینده محافظت نکند، اظهار کرد: احتمال عفونت مجدد می‌تواند پیامدهای قابل توجهی در درک ما از ایمنی کووید ۱۹ داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید.
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید.
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.

پیشنهاد مطالعه | دکتر پالیذ مودتی در این مقاله درباره حالت تهوع در کرونا توضیح داده است.

تکرر ادرار پس از کرونا

من از ۱۰ ماه پیش که کرونا گرفتم دچار عوارض مختلفی از جمله قلبی، عصبی و تکرر ادرار پس از کرونا شدم که الان هنوز دارم داروهای قلب و اعصاب مصرف می کنم. اخیرا مشکلات تکرر ادرار در شبانه روز داشتم که دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمودم و ایشان داروهای تامسولوسین و سولیفانسین سوکسینات برای من تجویز کردند. از دیشب شروع به استفاده کردم امروز افت فشار شدید پیدا کردم و مرتب سرگیجه دارم. خواستم بدانم باید دارو را ترک کنم؟

تکرر ادرار پس از کرونا

سلام وقتتون بخیر نگران نباشید. این مواردی که فرمودید عوارض مصرف قرص تامسولوسین است. قرص پروترال اپاس Protral OPAS را به جای تامسولوسین مصرف نمایید. این قرص تمام ویژگی‌های تامسولوسین را بدون عوارض جانبی دارد. شما می‌توانید این قرص را جایگزین نمایید. فقط توصیه میکنم که حتما مصرف آب را  قطع نکنید و به میزان مناسب آب مصرف کنید. به مقداری آب بنوشید که رنگ ادرارتان کاملا شفاف باشد.

آیا من کرونا دارم؟

سلام وقت بخیر دو روز است که من حالم خوب نیست. حرارت بدنم می رود بالا گرمم می‌شود و بعد باعث عرق می‌شود و بعد از عرق کردن سردم می‌شود. گلویم خشک است. امروز ۲ تا سرفه خشک و خیلی کم کردم. البته کم و کوتاه بود. ولی احساس خستگی و بدن درد مخصوصا درد تو ناحیه پشت قفسه سینه دارم. مقدار کمی هم روده ام صدا می‌دهد و دل پیچه خیلی خفیف هم دارم. میخواستم بدانم اینها علایم کروناست؟ میخواستم بدانم چه موقع به پزشک مراجعه کنم؟ الان حالم تقریبا خوب است . یعنی زودتر مراجعه بشود بهتر است یا وقتی علایم شدید بود؟

خارش گلو،سرفه و گوش درد؛ نگرانی از ویروس کرونا و پاسخ دکتر الناز منصوری

پاسخ دکتر الناز منصوری: سلام اگر تب سنج دارید دمای بدنتان را اندازه بگیرید اگر بیشتر از۳۷.۳ بود یعنی تب. اگر احساس تنگی نفس و سرفه های خشک داشتید به مراکز مربوط به کرونا می‌توانید مراجعه کنید. در صورتیکه هیچ کدوم از اینها را ندارید یا فقط یک سرفه خشکه و یک دل پیچه احتمالا دچار یک سرماخوردگی ویروسی هستید که با مصرف مایعات فراوان ، استراحت کردن بهبود پیدا می‌کنید
 پرسیدید زودتر مراجعه بشود بهتر است یا نه. ببینید حتی کرونا هم در صورتی که خفیف باشد نیاز به درمان بیمارستانی ندارد و با خانه ماندن و استراحت خوب میشود ،فقط در صورت شدید بودن ما بستری میکنیم . با مراجعه غیر ضروری خودتان را در معرض بیماری‌های دیگر قرار ندهید . ۲-۳ روز فرصت بدهید استراحت کنید ، تغذیه خوب داشتیه باشید ، مایعات فراوان استفاده کنید اگر اسهال شدید نوشابه آبمیوه استفاده نکنید فقط دوغ .

پرسش و پاسخ بیماری کرونا

 برای کاهش بدن درد در زمان کرونا چیکار کنیم؟

دکتر منصوری: برای کاهش بدن درد در زمان کرونا می‌توانید از مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ناپروکسن و یا ایندومتاسین استفاده نمایید.

آیا تمام کسانی که بیماری قلبی و یا دیابتی دارند، با مبتلا شدن به covid19 فوت می‌شوند؟

دکتر منصوری: اگر بیماری قلبی و دیابتی افراد تحت کنترل باشد، با مبتلا شدن به بیماری کرونا، مشکل خاص و جدی برای این افراد به وجود نخواهد آمد. البته این موضوع بستگی به توان جسمی افراد وسیستم ایمنی آن ها نیز دارد.

‌‌مهم‌ترین سوالات درباره کرونا

برای درمان سرفه شدید کرونا چیکار کنیم؟

دکتر منصوری: در ابتدا بایستی علت سرفه تشخیص داده شود و بر حسب آن دارو تجویز شود. ممکن است که سرفه ها علت های مختلفی داشته باشند. ممکن است این سرفه ها ریفلاکس باشند که در این صورت بایستی از داروهای ضد ریفلاکس استفاده شود.

همچنین ممکن است که این سرفه ها به دلیل حساسیت راه‌های هوایی باشند که با استفاده از آنتی هیستامین، شربت های ضدسرفه و کورتون استنشاقی قابل درمان می‌باشند. البته در هر دو نوع سرفه رعایت رژیم غذایی مناسب توصیه می‌گردد.

چه غذاها و دم نوش هایی برای کرونا مفید هستند؟

دکتر منصوری: متاسفانه تا به امروز غذا و یا دمنوش مناسبی برای درمان این بیماری یافت ن‌شده‌است و نباید از دم نوش ها و داروهای گیاهی به صورت خودسرانه استفاده کرد.

فرق سرما خوردگی و کووید19 چیست؟

دکتر منصوری: علائم این دو بیماری بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تنها تفاوت این دو بیماری در شدت آن هاست. شدت بیماری در سرماخوردگی، بسیارکمتر از کرونا می‌باشد. البته نمی‌توان گفت که علائم خفیف نشان دهنده کرونا نیستند. زیرا سیستم ایمنی بدن افراد با یکدیگر متفاوت هستند. درشرایط فعلی، تمام بیمارانی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، مبتلا به کرونا هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

آیا حالت تهوع از علائم کرونا می‌باشد؟

دکتر منصوری: بله حالت تهوع نیز می‌تواند از علائم کرونا باشد. البته حالت تهوع به تنهایی نشانه کرونا نبوده و درکنار علائم دیگر مانند تب، سرفه و یا بدن درد می‌تواند نشانه کرونا باشد.

درباره علائم ویروس کرونا بیشتر بدانید.

ممکن است که بدون سرفه در کرونا ریه درگیر شده باشد؟

دکتر منصوری: ممکن است که بدون سرفه ریه شخص درگیر ویروس کرونا شده باشد. این احتمال زمانی بیشتر می‌شود که شخص دچار بدن درد های شدید نیز باشد.

اگر مادران باردار درگیر کرونا بشوند بایستی چکار کنند؟

دکتر منصوری: چنانچه مادر بارداری درگیر کووید19 شد، بایستی حتما تحت نظر پزشک زنان قراربگیرد و طبق دستورات پزشک، آزمایشات و سونوگرافی های لازم را انجام دهند. زیرا احتمال زایمان زودرس در مادران بارداری که دچار کرونا شده اند، وجود دارد.

تاثیر داروهای هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسن برای درمان کرونا

دکتر منصوری: هیچ یک از این داروها به صورت صد در صد ثابت شده نمی‌باشند و درمانی قطعی برای covid19 نمی‌باشند. اما استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین برای بیماران سرپایی بسیار نتیجه بخش بوده و تا حدودی تب و لرز آن ها را کاهش می‌دهد. داروی آزیترومایسین نیز به تازگی منسوخ ‌شده‌است و یک داروی ضد ویروسی دیگر جایگزین آن گردیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با داروهای کرونا، بر روی این لینک کلیک کنید.

چند روز بعد از ابتلا به کرونا، دیگر ناقل نیستیم؟

دکتر منصوری: اگر بیماری خفیف تا متوسط باشه ۱۰ روز در صورتیکه ۱ روزآخر بدون تب باشید( بدون استفاده از تب بر)

اگر بیماری شدید باشه ۱۴ روز در صورتیکه ۱ روز آخر بدون تب بر، تب نداشته باشید.

در بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری می‌شوند، تا ۳ هفته می‌توانند ناقل باشند.

مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا بر روی پارچه، کاغذ، پلاستیک و فلزات چقدر است؟

  • کاغذ از چند دقیقه تا ۵ روز
  • پلاستیک ۲ تا ۳ روز
  • فلزات تا ۵ روز
  • پارچه 2 روز

آیا با داشتن علائم کرونا و تست پی آر سی منفی، ممکن است مبتلا به کووید19 باشیم؟

دکتر منصوری: در صورت داشتن علائم و منفی بودن تست پی آر سی، نمی‌توان گفت که درگیر ویروس نشده اید. زیرا تست پی سی آر منفی رد کننده کرونا نیست و آنچه اهمیت دارد، شرح حال و علائم بیمار می‌باشد.

کمبود ویتامین دی و ابتلا به کرونا

همان‌طور که می دانید کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را پایین بیاورد. بنابراین اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس کرونا سخت ترمی‌شود. بنابراین اگر کمبود ویتامین D در بدن وجود دارد پیشنهاد این است که ویتامین D دریافتی با مشاوره متخصص تغذیه به صورت مکمل دریافت شود.

نقش ویتامین D در مقابله با کرونا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *