ابتلا به کرونا در بارداری

اگر قصد بارداری دارید، به جای نگرانی‌های بی مورد، اطلاعاتتان را برای پشت سر گذاشتن یک بارداری بی خطر افزایش دهید.

در این مقاله دکتر آزیتا صفارزاده درباره ابتلا به کرونا (کووید 19) در ایام بارداری توضیح داده است.

بارداری در کرونا

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری ‌شده‌است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد. مبتلایان به کووید 19 معمولا سردرد، گلودرد، سرفه، تب، علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال خواهند داشت.

 در صورت تشدید این علایم ، ممکن است بیماران دچار مشکلات جدی تنفسی شوند و نیاز به بستری در بیمارستان یا واحد مراقبت‌های ویژه داشته باشند.

در اپلیکیشن مدافون، پزشکان متخصص و عمومی به صورت شبانه روزی آماده ویزیت آنلاین کرونا می‌باشند آشنایی با پزشکان آنلاین کرونا

آیا علائم بیماری کرونا در خانم‌های باردار شدت بیشتری دارد؟

خوشبختانه بارداری جزو عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا یا تشدید علائم آن نیست. یعنی خانم‌های باردار معمولاً دچار علائم و عوارض شدید این بیماری نمی‌شوند. علائم ابتلا به این بیماری در خانم‌های باردار هم مشابه دیگر افراد سالم است. یعنی اگر بیماری یا مشکل زمینه‌ای، مثل دیابت یا فشار خون بالا نداشته باشند، همان علائم را دارند.

همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که بروز برخی علائم کووید19، مانند سرفه و گلودرد در خانم‌های باردار کمتر است. نکته‌ای که خانم‌های باردار باید به آن توجه کنند این است که در دوران بارداری برخی از علائم مانند ضعف و بی‌حالی، تهوع ( در اوایل بارداری) و تنگی نفس طبیعی‌اند و نباید دچار وسواس و اضطراب شوند، به‌ویژه اگر ضوابط بهداشتی را رعایت می‌کنند و در معرض آلودگی قرار ندارند.

آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری برای مادرخطرناک است؟

در واقع اطلاعات زیادی درباره بانوان مبتلا به کووید19 در دسترس نمی‌باشد. اما با اطلاعات کمی که در اختیار داریم، به نظر می‌رسد که زنان باردار مبتلا به کووید19 در مقایسه با زنان در همان سن که باردار نیستند، دارای علائم شدیدتری نمی‌باشند. در واقع شدت بیماری در زنان بارداری که دارای بیماری‌های زمینه ای از جمله فشارخون، دیابت، HIV و یا… نمی‌باشند، با افراد عادی یکسان می‌باشد. اما اگر بانوان باردار دارای یک یا چند بیماری زمینه ای هستند، بایستی حتما تحت نظر پزشک قرارگیرند و مراقبت بیشتری داشته باشند.

بارداری و کرونا

آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری برای جنین خطرناک است؟

اطلاعات بسیار کمی در رابطه با انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین در دسترس است. تاکنون آزمایش خون سه نوزاد عکس العمل نسبت به ابتلا مادر در دوران بارداری را نشان داده است. اما در واقع هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد کووید۱۹ سبب افزایش نقائص مادرزادی می‌شود. زیرا  اطلاعات ما بر پایه ی شواهد تعداد محدودی خانم باردار است که در زمان بارداری به بیماری شدید مبتلا شده اند و همچنان به بارداری ادامه دادند.

تب بالا در حوالی هفته ششم بارداری یا چهار هفته بعد از لقاح، ممکن است با افزایش خطر مشکلات در مغز و ستون فقرات جنین همراه باشد. این مختص کووید ۱۹ نیست و با هر علتی که  تب ایجاد کند دیده می‌شود. حدود دو زن از هر هزار زن با تب در اوایل بارداری دچار این مشکل می گردند. برای بررسی این نوع مشکلات ، انجام سونوگرافی در هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری توصیه می‌شود.

 بیشترین خطر برای نوزاد زمانی است که مادر و جنین هر دو به بیماری کرونا مبتلا شده باشند و پزشک یا ماما به دلیل شرایط نامناسب برای جنین، زایمان قبل از موعد را برای آن ها تجویز کنند.

در صورتی که در دوران بارداری به کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟

دکتر مریم اکبری، متخصص زنان و زایمان در این باره می گوید: «در صورت درگیری اولیه علائم سرماخوردگی، این مطلب را از هیچ کس پنهان نکنید. این موضوع را به پزشک، اطرافیان و حتی منشی مطب نیز اطلاع دهید. تست PCR و همین طور غربالگری را نیز در این دوران انجام دهید و با نتایج آنها به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را درباره شما بگیرد.»

چنانچه در مراحل اولیه کرونا، بیماریابی صورت بگیرد، درمان سریع تر، آغاز خواهد شد و بیمار می‌تواند بدون مشکل دوران کرونا را سپری کند و به مراحل درگیری سخت این بیماری کشیده نمی‌شود.

اگر خانم بارداری در سه ماهه اول بارداری مبتلا به کرونا یا حتی آنفولانزا بشود، این بیماری می‌تواند باعث عوارضی مانند نقص ستون فقرات (Tube Defects)، سقط، ناهنجاری هایی در جنین، تولد زودرس، وزن کم زمان تولد (IUGR) و یا عارضه های دیگر بشود. بنابراین لازم است که خانم‌های باردار این موضوع را جدی گرفته و به آن توجه داشته باشند.

امیدواریم که با استفاده از طرح وزارت بهداشت، برای واکسیناسیون آنفولانزا، خانم‌های باردار موفق به دریافت این واکسن شده باشند.

دقت داشته باشید که مادر هر چقدر به موعد زایمان نزدیک تر باشد، خطر برای نوزاد کمترمی‌شود.

 اگر کووید 19 دارید و حین زایمان هستید، ممکن است بدن شما قادر نباشد به اندازه معمول اکسیژن دریافت کند. این ممکن است تطبیق با زایمان را برای جنین مشکل تر کند. از این رو توصیه می‌شود زایمان حتما در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شود.

در حال حاضر دلیلی برای انتخاب سزارین به‌جای زایمان طبیعی به دلیل ابتلای مادر به کووید19وجود ندارد.

با توجه به اطلاعات بسیار اندک موجود، از هر 20 نوزاد متولد شده یکی علائم عفونت را ظرف چند روز اول بعد از تولد از خود نشان می‌دهد. به احتمال بسیار این جنین ها هنگام زایمان به این عفونت مبتلا شده‌اند. بیشترین چیزی که می‌دانیم در مورد سه نوزادی است که نیاز به درمان پیدا کردند و به نظر می‌رسد عفونت کووید19 در آنها مشاهده ‌شده‌است.

بعضی مطالعات با ویروس های مشابه نشان داده اند که ممکن است کودک بعد از ابتلا به عفونت مشابه با کووید19، به خوبی رشد نکند. اکثر افراد صاحب‌نظر حداقل یک سونوگرافی 2 تا 4 هفته پس از پایان عفونت را توصیه می‌کنند تا از رشد مناسب کودک اطمینان حاصل کنند.همچنین توصیه می‌شود سونوگرافی‌های مرتب، حداقل هر چهار هفته در طول بارداری برای پایش رشد جنین ادامه پیدا کند.

آیا در صورت ابتلا به کووید19 می‌توان به نوزاد شیر داد؟

باتوجه به آزمایش‌های انجام شده بر روی شیر تعدادی از مادران مبتلا به کووید19 هیچ علامتی از ویروس یافت نشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که حتی اگر مبتلا به کووید19 باشید شیر دادن به کودکتان بی خطر باشد. شما باید مراقب باشید که از انتقال ویروس به کودکتان خودداری کنید.

شیردهی در کرونا

با شستن دستهایتان قبل از تماس با کودک، خودداری از تماس با صورت کودک، خودداری از عطسه کردن و سرفه کردن روی نوزاد یا یا پوشیدن ماسک حین شیردهی می‌توانید از انتقال ویروس به کودک جلوگیری کنید.

یک روش خوب دیگر دوشیدن شیربا دست یا با شیردوش است البته دت داشته باشید که حتماً قبل از دوشیدن شیر با دست یا با شیردوش ، دست هایتان را بشویید.

راه‌های پیشگیری ابتلا به کرونا در بانوان باردار

  • از تماس با کسانی که علائم بیماری کرونا را دارند بپرهیزند.
  • تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید.
  • تا حد امکان در منزل بمانید.
  • از حضور در جمع‌های کوچک و بزرگ در فضاهای عمومی پرهیز کنید، به‌خصوص در اماکن سربسته یا محدود.
  • از حضور در دورهمی‌ها با دوستان و خانواده پرهیز کنید.
  • از اپلیکیشن های مشاوره آنلاین پزشکی برای چکاب استفاده کنید.
  • در اپلیکیشن آنلاین پزشکی مدافون می‌توانید به راحتی و بدون ترس از کرونا، با پزشک خود صحبت کنید و از او مشاوره بگیرید.
  • دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • سطوحی که در معرض تماس هستند را تمیز و ضدعفونی کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.8 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 895

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *