بیدار و سرحال بمانید، بهترین راه های غلبه بر خواب آلودگی بهاری

فصل بهار از راه رسیده و طبیعت بیدار ‌شده‌است. روزهای آفتابی و بلند از راه رسیده اند. اما شما بی حال و بی انرژی هستید و مشغول خمیازه کشیدن؟ به عید دیدنی می روید و بدون داشتن اندکی انرژی، چرت می زنید؟ افراد زیادی در دنیا هستند که در فصل بهار، به جای احساس انرژی و شادابی، احساس خستگی، خواب‌آلودگی و حتی ناامیدی و ناتوانی دارند.

علل بی حالی در فصل بهار

خواب‌آلودگی بهاری یک علامت طبیعی است که توسط سیستم فیزیکی بدن ما ایجاد می‌شود. در ادامه دلایل خواب‌آلودگی بهار توضیح داده ‌شده‌است:

  • در فصل زمستان به دلیل ساعات کوتاه تر روز، بدن ترشح هورمون‌هایی مثل سروتونین (کاهنده استرس و تقویت‌کننده شادی) را کم و ترشح هورمون‌هایی مثل ملاتونین که هورمون خواب است را افزایش می‌دهد.
  • با طولانی تر شدن روزها در فصل بهار، بدن باید خود را تنظیم کند. دمای بدن افزایش می‌یابد، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشار خون کاهش می‌یابد.
  • نور بیشتر در بهار باعث می‌شود که بدن ترشح سروتونین را افزایش دهد در حالی که هنوز مقدار زیاد هورمون ملاتونین در بدن وجود دارد. بدن نمی‌تواند این فرآیندها را یک شبه مدیریت کند. این تطبیق باعث خستگی بهار می‌شود.

همه اینها باعث می‌شود که خیلی از ما در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار، احساس بی حالی و بی انرژی بودن کنیم. در ادامه چند راهکار ساده برای غلبه بر خواب‌آلودگی بهاری برایتان آورده ایم.

اگر به جز فصل بهار در بقیه فصول سال و بیشتر مواقع احساس بی حوصلگی، غمگینی و بی حالی می‌کنید، شاید مقاله اختلال افسردگی، زهرا محمدنیا، روانشناس مدافون برایتان مفید باشد. اگر هم دوست داشته باشید، می‌توانید از روانشناسان آنلاین در مدافون، مشاوره روانشناسی آنلاین بگیرید.

راهکارهای غلبه بر خواب‌آلودگی فصل بهار

در این قسمت راه‌هایی برای غلبه بر بی حالی و خواب‌آلودگی بهار معرفی می کنیم:

آیا کافئین چای و قهوه شما را بیدار نگه می دارد؟

بسیاری از مردم برای غلبه بر خواب، چای یا قهوه می نوشند. در این نوشیدنی‌ها، کافئین وجود دارد که به عنوان یک محرک بر روی سیستم عصبی مرکزی با تحریک ترشح آدرنالین، سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد. آدرنالین، هورمونی است که از غدد فوق کلیوی و برخی سلول‌های عصبی‌ ترشح می‌شود. این هورمون در پاسخ به استرس، هیجان و خطر ترشح می‌شود. این هورمون به بدن کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری واکنش نشان بدهد.

نکته اینجاست که هنگامی که آدرنالین ناشی از کافئین از بین برود، خستگی و فرسودگی دوباره به سراغمان می‌آید. بنابراین به یاد داشته باشد که کافئین زیاد برای بدن مضر است. یک یا دو فنجان چای یا قهوه می‌تواند در صبح و در طول روز به شما کمک کند. اما برای مبارزه با خستگی بهاری آن را بیش از حد مصرف نکنید.

دوش آب سرد را فراموش نکنید

اگر روز را با یک دوش آب سرد در فصل بهار شروع کنید، راهی عالی برای بیدار شدن و هوشیاری انتخاب کرده‌اید. دوش آب سرد، به سیستم عروقی کمک می‌کند که بر خستگی فصل بهار غلبه کنید. این نوع دوش گرفتن، گردش خون را تسریع می‌کند.

رقصیدن را فراموش نکنید

شاید خنده دار به نظر برسد که در ابتدای صبح یا ظهر وقتی که بی حال و خواب آلود هستید، بخواهید برقصید. درست است که در کشور ما، رقص بین بعضی از مردم، جایگاه خاصی ندارد اما تاثیرات مثبتی بر سلامت جسم و روان دارد. رقصیدن، یک راه عالی برای دور کردن خواب‌آلودگی بهاری است. موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و با رقصیدن گردش خون را بالا ببرید و بر بی حالی غلبه کنید.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

امروزه دیگر همه ما، از اهمیت ورزش و فعالیت فیزیکی در زندگی آگاه هستیم. ورزش و تحرک می‌تواند کمک کند که بر خواب‌آلودگی غلبه کنید و بهار را سرحال تر بگذرانید. اگر فرصت کافی برای پیاده‌روی ندارید، سعی کنید که تحرک خود را بیشتر کنید مثلا به جای آسانسور از پله استفاده کنید (البته اگر مشکل پادرد یا زانو درد ندارید) مسیر خانه تا محل کار یا مدرسه را پیاده‌روی کنید و…

راه‌های غلبه خواب‌آلودگی در بهار

اگر دوست دارید که درباره مزایای ورزش بیشتربدانید، مقاله زیر را بخوانید:

رژیم غذایی سالم داشته باشید

مصرف غذاهای گیاهی برای رفع خستگی و بی حالی در بهار بسیار مفید هستند. تره فرنگی و پیازچه گیاهانی موثر برای مبارزه با خستگی هستند. آهن در تولید انرژی ضروری است و بهترین راه برای به دست آوردن آن از طریق تغذیه سالم است. شاهی هم به کاهش خستگی نیز کمک می‌کند.

اگر نمی دانید که یک رژیم غذایی سالم چه ویژگی‌هایی دارد، مقاله زیر را بخوانید تا در این باره بیشتر آشنا شوید.

در ضمن اگر به دنبال رسیدن به وزن مطلوب خود هستید، یادتان باشد که در مدافون علاوه بر پزشک و روانشناس آنلاین، در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید با متخصصان تغذیه هم مشورت کنید و رژیم لاغری مناسب خود را دریافت کنید.

اگر درباره این مقاله سوال یا پرسشی داشتید در قسمت نظرات، سوال خود را بپرسید. اگر سوال شما تخصصی نباشد، سعی می کنیم که آن را با پزشکان یا روانشناسان مدافون مطرح سازیم.

جمع بندی

چرا در فصل بهار بیشتر احساس خواب‌آلودگی داریم؟

در فصل زمستان که روز کوتاه است، بدن هورمون‌هایی مانند سروتونین که کاهش دهنده استرس و تقویت کننده شادی است را کمتر ترشح کرده و ترشح هورمون‌هایی مثل ملاتونین (هورمون خواب) را افزایش می‌دهد. با طولانی تر شدن روزها در فصل بهارکمی طول می‌کشد که بدن خود را با این شرایط جدید منطبق کند و همین تغییرات هورمونی باعث خستگی و خواب‌آلودگی در فصل بهار می‌شود.

برای غلبه بر خواب‌آلودگی بهار چه باید بکنیم؟

از روش هایی مانند ورزش کردن، رقصیدن، رژیم غذایی گیاهی و سالم، دوش آب سرد و… می‌توانید برای حل این مشکل استفاده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.7 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 7457

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *