پرسش و پاسخ پزشکی رفلاکس در کودکان

در این مقاله چند سوال پزشکی در خصوص رفلاکس در کودکان را گردآوری کرده‌ایم.

رفلاکس در کودک 5 ماهه

سوال پزشکی: سلام دخترم 5 ماهه و با عمل سزارین به دنیا آمده است. هفده روزه بود که بخاطر سرماخوردگی و عفونت سینه و سرفه بستری و بعد از 5 روز مرخص شد. از اول ریفلاکس داشت و بعضی روزها خیلی استفراغ می‌کند. اول شیرخشک ب ب لاک کامفورت بعد شیرخشک بیومل ای آر به او دادم. حدود دو هفته پزشک شیرخشکش را به تروویتال1 تغییر داد و استفراغش بیشتر شد. دکترش گفت نصف بیومل و نصف تروویتال بدهم. غذای کمکی هم گفت شروع کردم و دو روز است به او فرنی میدهم. لطفا راهنمایی کنید که چه کار کنم استفراغش کمتر شود؟ وقتی روی شکم می رود، استفراغ می‌کند، وقتی هم شیر میخورد بلند آروغ میزند و بعدش استفراغ می‌کند. ممنون می‌شوم راهنمایی کنید.

سرماخوردگی نوزاد و عفونت سینه

پاسخ دکتر مرتضی عبدالهی، متخصص کودکان و نوزادان:

سلام با توجه به عفونت ریه در نوزادی و علائم رفلاکس نسبتا شدید، توصیه میشود ابتدا یک سونوگرافی جهت رفلاکس انجام شود و در صورت لزوم رعایت عوامل تشدید کننده رفلاکس مانند عدم مصرف موادغذایی محرک توسط مادر در کودکانی که شیر مادر میخورند ضروریست. عدم تماس با دود سیگار هم قطعا توصیه می‌شود و در شیرخشک ها در این کودکان، پپتی جونیور مفید است. وعده‌های شیر نباید بیش از دو پیمانه در هر وعده باشد ولی مکرر شیرخوردن حتی به فاصله نیم ساعت بلامانع است. و توصیه میشود شربت موتیلیوم با مشاوره و صلاحدید پزشک معالجش که عوارض کمتری دارد شروع شود.

کمبود وزن، داروی سنگ کلیه و رفلاکس کودک

 سوال پزشکی: سلام پسرم 7 ماهه و وزن تولدش 4200 بود. بعد از مصرف داروی سنگ کلیه ، رفلاکس شدید و حساسیت به پروتئین گاوی گرفت و وزن کم کرد. وزن فعلی اش 7 و نیم کیلو هست. داروهای نکسیوم و نئوزینک استفاده کرد ولی هیچ تاثیری در وزنش نداشته و مثل بچه‌های 4 ماهه است. میل به شیر و غذا زیاد ندارد. شیرخشک ببلاک و mct هم مصرف کرد ولی فایده ای نداشت. برای افزایش وزن بچه چه کار می‌توانم بکنم؟

رفلاس و سنگ کلیه

پاسخ دکتر مرتضی عبدالهی، متخصص کودکان:

سلام. وزن کودک خیلی کم نیست. کودکان با وزن تولد بالای 3 کیلو به‌طور معمول بعد از 3 ماهگی یک افت در نمودار رشد دارند. توصیه به قطع mct میشود. به‌جای mct مختصری کره در غذای کودک بریزید. درمورد رفلاکس فقط در صورت علامت دار بودن توصیه به درمان میشود. بهتر است به‌جای درمان های مکرر ابتدا کودک یک آزمایش ساده خون و ادرار انجام دهد و در صورت نرمال بودن اجازه دهید کودک متناسب نمودار خودش پیش رود. زینک هم حداکثر 2 میلی گرم روزانه بیشتر ندهید.

رفلاکس نوزاد

سوال پزشکی: سلام آقای دکتر دخترم بیمار شماست و رفلاکس داشت شما برایش امپرازول تجویز کرده بودید. به او امپرازول دادیم ولی دو روز است که انگار بالا آوردنش بدتر شده و مقدار بیشتری هم شیر بعد از شیر خوردن بالا میاورد. باز هم مصرف امپرازول را ادامه دهیم؟ طبق گفته شما من تقریبا رژیم غذایی را کنار گذاشتم. شربت زینک را هم نمیخورد و وقتی بخورد بالا می‌آورد چه کار کنم؟ با این شرایط، لطفا شیرخشک به من معرفی کنید. با خوردن بعضی از شیرخشک ها بالا می‌آورد و فقط با شیرخشک ببلاک بالا نمی‌آورد که با آن هم وزن نمی‌گیرد.

رفلاکس نوزاد

پاسخ دکتر داود مطهری زاد، فوق تخصص گوارش کودکان :

سلام وقت بخیر. قرص نکسیوم ۲۰ میلی روزی نصف به او بدهید. اگه وزنش بالای ۶ کیلو هست روزی نصف در غیر اینصورت صبح‌ها یک چهارم در آب حل شده بخورد. زینک فعلا نیازی نیست و همان شیرخشک ببلاک رو مصرف کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.6 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 12

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *