پرسش و پاسخ پزشکی بارداری، سوال و جواب درباره دوران حاملگی

در این مقاله از مدافون چند سوال پزشکی از پزشکان زنان مدافون، در رابطه با بارداری را برای شما بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید.

غربالگری دوران بارداری

بنده هفته ۵ ام بارداری هستم و در هیچ یک از اعضای خانواده ام مشکل ژنتیکی خاصی وجود ندارد. میخواستم از شما بپرسم که آیا حتما تست غربالگری نیاز هست؟ لطفا توضیح بدهید که تست کامل غربالگری به چه صورت هست؟ چندهفتگی بایستی برای تست مراجعه کرد؟ تست غربالگری شامل چه تست ها و آزمایشاتی هست و چه بیماری‌هایی در آن تشخیص داده می‌شود؟

غربالگری

پاسخ دکتر زهرا نظامی متخصص زنان و زایمان مدافون: بسیاری از اختلالات کروموزمی ربطی به سابقه ی خانوادگی ندارند و از این رو توصیه ما این است که تمامی افراد باردار این تست را انجام دهند. این تست شامل دو مرحله است: مرحله اول بین ١١-١٣ هفته و مرحله دوم ١٦-٢٨ هفتگی که شامل آزمایش خون و سونوگرافی می‌باشد.

در این آزمایش اختلالات کروموزوم١٣،١٨،٢١.،سندروم داون ….و در سونوگرافی آنومالی هم نقص های مادرزادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمان مناسب نزدیکی برای باردار شدن

بنده خانمی ۳۲ ساله هستم که حدود ۶ سال سابقه نازایی داشتم. به صورت طبیعی و بدون مراجعه به پزشک باردار شدم و الان دو فرزند با فاصله سنی یک سال دارم. از ابتدا دوره پریودهام ۲۸ روزه بود، اما پس از سقط جنینی که سال گذشته داشتم، تاریخ پریودم نامنظم ‌شده‌است. الان دوره های پریودم ۳۰ روزه شده و شکمم خیلی بزرگ تر از قبل ‌شده‌است.

می خواهم دوره پریودم مجدد به ۲۸ روز بازگردد. زیرا تصمیم به بارداری مجدد دارم. میترسم سقط منجر به نازایی شده باشد. در ضمن به نظر شما علت سقط جنین چه می‌تواند باشد؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

بارداری پس از سقط جنین

پاسخ دکتر زهرا نظامی، متخصص زنان و زایمان: حدوده سیکل ۳۰ روزه شما کاملا طبیعی می‌باشد. سقط شما به احتمال زیاد به دلیل مشکل ژنتیکی جنین رخ داده است و منجر به نازایی شما نمی‌شود.

بیشترین احتمال بارداری یک روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری می‌باشد. اما از آنجایی که روز تخمک گذاری در هیچکس ثابت نیست، باید در محدوده ی تخمک گذاری حتما نزدیکی داشته باشید. اگر می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید پس از اتمام دوره پریود، یک شب در میان نزدیکی داشته باشید. در ضمن از همین امروز روزی یک عدد قرص فولیک اسید مصرف کنید. همچنین مصرف ٢عدد قرص لتروزول از روز سوم قاعدگی تا ٥ روز می‌تواند احتمال بارداری را در شما افزایش دهد.

داروی سرماخوردگی در بارداری

من هفته ۱۳ بارداری هستم دو روز است که سرما خورده ام. آیا می‌توانم از داروهای سرما خوردگی استفاده کنم؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: سلام .شما می‌توانید از آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و استامینوفن ۵۰۰میلی نیز استفاده کنید. فقط قرص سرماخوردگی نخورید.

سوالات پرکاربرد در دوران بارداری

واکسن کزاز قبل از بارداری

سلام من به تازگی ها واکسن کزاز زده ام و در مرکز بهداشتی درمانی که واکسن را آنجا تزریق کردند، گفتند مشکلی نیست اگر اقدام به بارداری کنم، نظر شما چیست؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: سلام از ماه بعد می‌توانید برای بارداری اقدام کنید.

تب در عادت ماهانه

من سه دوره هست که یک هفته قبل و روزهای اول عادت ماهانه تب میکنم و سرگیجه دارم که الان خیلی شدیدتر شده و احساس سنگینی در سرم هم دارم. در قسمت سمت راست کمرم هم بیشتر اوقات درد دارم و این علائم از وقتی که کاپ پریودی استفاده میکنم بیشتر شده. عادت ماهانه منظمی هم ندارم و ۲۱ ساله و متاهلم. به هنگام رابطه هم مقدار کمی درد دارم. لطفا من را راهنمایی کند.

پاسخ دکتر هاله رحمان پور زنجانی، متخصص زنان زایمان و فوق تخصص IVF: سلام چون از کاپ استفاده می‌کنید و احساس تب دارید باید از نظر عفونت واژینال معاینه بشوید و درمان صورت بگیرد. اگر قصد بارداری ندارید بهتر است قرص ضدبارداری بخورید هم برای تنظیم پریود و هم بهبود سردرد و علائم حین قاعدگی.

تب در عادت ماهانه

کمبود ویتامین دی قبل از بارداری

سلام من در حال اقدام برای بارداری هستم. دفعه آخر که به مطب مراجعه کردم، مامای مطب گفت که ویتامین دی من خیلی پایین هست. اما من یادم رفت که بپرسم باید ویتامین دی بخورم یا نه. در خانه ویتامین دی 5000 دارم. مصرف کنم؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده:

سلام اگر باردارهستید فقط ویتامین دی ۲۰۰۰ واحد را یک روز در میان و۵۰۰۰۰ واحد را ماهیانه یک عدد بخورید.

اگر باردار نیستید۱۰ تا ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحد را هفتگی بخورید. سپس ۱۰ تای بعدی را ماهیانه یک عدد بخورید.

به محض بارداری ۱۰ تا ۲۰ ویتامین دی پنجاه هزار واحد بگیرید و هفته ای یک بار مصرف کنید.

کمبود ویتامین دی قبل از بارداری

‌‌ورزش‌های پس از زایمان

سلام خانم دکتر من حدود 5 ماه پیش سزارین انجام داده ام. خواستم بپرسم می‌توانم الان برای لاغری شکمم از حلقه لاغری یا همون هولاهوپ استفاده کنم؟

پاسخ دکتر هاله رحمان پور: سلام هر نوع ورزش 3 ماه پس از سزارین مشکلی ندارد.

آمپول پروژسترون در بارداری

سلام خانم دکتر، من زمانی که آمپول پروژسترون می زنم دچار استرس، گرگرفتگی و بی‌قراری می‌شوم. باید چکار کنم؟ برای جنین ضرر ندارد؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: سلام اگر آمپول به شما نمی سازد می‌توانید به جای آمپول از شیاف پروژسترون هر 12 ساعت استفاده کنید. اگر هم علائم شما قابل تحمل است، ادامه دهید. ضرری به جنین وارد نمی‌کند.

عقب افتادن پریود و نگرانی از بارداری

سلام وقت بخیر. من در دوره عقد به سر می برم و پس از اولین نزدیکی با همسرم، نزدیک به دوماه است که پریودم عقب افتاده است. از بی بی چک هم استفاده کردم و جواب منفی بود. دیروز داروخانه به من قرص اوسپت ال دی برای جلو انداختن پریود داد. الان از شما راهنمایی می خواهم. هم از بابت باردار بودنم نگران هستم و هم نمی دانم چه کاری انجام بدهم تا پریودم جلو بیفتد. ممنون می‌شوم پاسخ بدهید.

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: سلام ابتدا آزمایش خون بارداری بدهید و اگر باردار نبودید قرص دوفاستون را 5 شب مکرر، شبی 2 عدد بخورید و صبر کنید تا پریود بشوید. در روز 4یا5 پریودی سونوگرافی بدهید تا متوجه بشوید که آیا کیست تخمدان دارید یا خیر.

در صورتی که شما هم سوال پزشکی در خصوص دوران بارداری دارید، در اپلیکیشن مدافون ، می‌توانید به صورت آنلاین از متخصصان زنان و زایمان بپرسید.

قرص ال دی

سلام خسته نباشید. من 3 سال است به صورت منظم قرص ال دی مصرف می کنم. اما چند ماه است که همزمان با استفاده از قرص، لکه بینی دارم. ممکن است حامله باشم؟ یا لکه بینی از عوارض قرص ال دی هست؟

پاسخ دکتر فاطمه نیک پور: سلام. لکه بینی از عوارض قرص ال دی هست. اما توصیه می کنم حتما معاینه بشوید و پاپ اسمیر بدهید. ممکن است دچار عفونت شده باشید. همچنین آزمایش بتا تیتراژ را برای اطمینان خاطر از بارداری بدهید.

لکه بینی با بی بی چک مثبت

سلام من پارسال در هفته بیست و سوم بارداری، زایمان زودرس داشتم. الان چند روز است بی بی چکم مثبت شده و روزی 3 عدد قرص دوفاستون مصرف می کنم. امروز صبح مشاهده کردم که لکه بینیم بیشتر ‌شده‌است. ممنون می‌شوم راهنماییم کنید.

پاسخ دکتر زهرا نادری: سلام عزیزم زایمان زودرس در 23 هفته ممکن است مربوط به نارسایی زودرس دهانه رحم و همچنین رحم دو شاخ باشد که باید قبل از بارداری عکس رنگی گرفته شود.

حالا اگر امروز تازه باردار شده اید، قرص دوفاستون را هنگامی که خونریزی شدید است چهار عدد یکجا مصرف کنید. از فردای آن روز تا قطع خونریزی، هر 8 ساعت 1 عدد مصرف کنید.

البته بایستی علت های دیگر سقط جنین در هفته بیست و سوم مانند قند و تیروئید شما نیز بررسی شود.

لکه بینی در بارداری چهارقلو

سلام من 4 قلو باردار هستم و الان کمی خون مشاهده کردم. تقریبا شبیه به خوناب بود. چه کار کنم؟

پاسخ دکتر زهرا نادری: هر زمان لکه بینی یا خون ریزی داشتید، 4 عدد قرص روفاستون 10 میلی گرم را یکجا با هم میل کنید.

خارش واژن

چند روز هست که دچار خارش واژن شده ام و همراه آن مایع زرد یا سبزرنگ خارج می‌شود.
خارش خیلی شدید هست. من سابقه عفونت واژینال هم داشته ام که مایعی که خارج می شد سفید بود و با کورتیمازول واژنی رفع شد.
تشخیص شما چی هست؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: اگر ترشحات زرد یا سبز هست کرم واژینال کلیندازول ۷ شب واژینال مصرف کنید و پماد تریامسینولون ان ان صبح و شب موضعی بمالید. سه تاکپسول فلوکونازول۱۵۰میلی هر ۳روز یک عدد بخورید

خارش واژن

درد تخمدان و رحم

درد شدید در تخمدانها و بالای رحم و دو طرف کلیه، عدم دفع کامل ادرار و مدفوع در طول شبانه روز و تب ۳۷ درجه نشانه چیست؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده: سلام دلیل این علامت ها بزرگی فیبروم و وجود کیست آندومتریوز میباشد. تب به درجه حرارت بالای ۳۸ درجه گفته میشود و دمای بدن شما عادی است. اول آزمایش و کشت ادرار بدهید که مطمئن شوید عفونت ادراری دارید یا نه و جواب را بفرستید. برای فیبروم در صورت ایجاد خونریزی های شدید قاعدگی و درد زیاد جراحی پیشنهاد میشود و اگر علامتی ندارید نیاز به جراحی نیست.

برای درمان کیست آندومتریوز می‌توانید چندماه پشت سر هم قرص ویسان بخورید تا کیست کوچکتر شود و دردتان بهتر شود، این قرص مخصوص کیستهای آندومتریوزاست و باید از روز دوم پریود بدون قطع تا سه ماه خورده شود و هر سه ماه سونو بروید و اندازه کیست را بررسی کنید.

درد تخمدان و رحم

خارش و ترشحات ناحیه تناسلی در خانم مجرد

من ۱۹ سال دارم و مجرد هستم. اخیرا ترشحات زیاد و زرد رنگی دارم که بوی خاصی هم می‌دهد. خارش خیلی خفیف و کمی نیز دارم که برای چند لحظه در طول روز آن را حس میکنم. البته بجز قسمت واژن در قسمت‌های خارجی اندام تناسلی خود نیز خارش را احساس می کنم. ممنون می‌شوم برای رفع این مشکل راهنماییم کنید.

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده برای ترشحات بد بو قرص مترونیدازول ۵۰۰ میلی هر ۱۲ساعت تا ۵ روز بخورید. برای خارش، کپسول فلوکونازول ۱۵۰میلی سه عددبگیرید و یکروز در میان یک عدد بخورید. همچنین برای خارش ناحیه تناسلی پمادکلوتریمازول و پمادتریامسینولون ان ان را با هم مخلوط کرده و صبح و شب به ناحیه تناسلی بمالید.

در کل خانم‌های مجرد زیاد دچار عفونت‌های قارچی می‌شوند. پس سعی کنید لباس زیر و شلوار تنگ نپوشید و از ژل شستشو پس از حمام استفاده کنید.

ترشحات ناحیه تناسلی

تزریق واکسن HPV

 بنده دختر ۲۵ ساله ای هستم ، تا به حال رابطه ی جنسی نداشتم اما می خواستم واکسن برای HPV بزنم ، میخواستم از شما بپرسم آیا می‌توانم واکسن را بزنم؟ و اینکه کجا می‌توانم تزریق کنم؟ آیا به نسخه ی پزشک احتیاج است؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده سلام بله معمولا برای دخترها از سن ۱۵ تا 25 سال اثردهی بیشتری دارد و مناسبتر است.
با نسخه پزشک داده میشود داروخانه 13 آبان و۲۹ فروردین دارند. سه تا واکسن به اسم گارداسیل باید بخرید. اولی را بزنید و دومی دوماه بعد از اولین نوبت و سومی چهار ماه از نوبت دوم باید تزریق شود و به عضله بازو زده میشود. واکسنها را باید در یخچال نگهداری کرد.
بهتر است واکسن را قبل ازشروع رابطه جنسی بزنید که از شما محافظت کند.

تزریق واکسن HPV

درد واژن به همراه ادرار مکرر و بوی بد

من دو روز است که واژنم درد می‌کند و خارش دارم. تند تند ادرار می کنم و ادرارم بوی بدی می‌دهد. یعنی شلوارم بو می‌گیرد. مجبور هستم تند تند شلوارم را عوض کنم. دردش طوری شده که کمرم هم درد می‌کند و به پهلوها و زیر دلم می زند. وقتی می روم دستشویی و ادرار می کنم درد کم می‌شود. وقتی که دوباره ادرارم می‌گیرد، آن درد می‌آید. باید چه کار کنم ؟

پاسخ دکتر آزیتا صفارزاده باید آزمایش ادرار و کشت ادرار انجام بدهید. بعد از انجام آزمایش، قرص سفکسیم ۴۰۰ میلی ۱۰ عدد بگیرید و هر ۱۲ ساعت یک عدد بخورید. قرص فنازوپریدین ۱۰ عدد هر ۸ ساعت و قرص هیوسین ۱۰ عدد هر ۸ ساعت مصرف کنید.مایعات زیاد مصرف کنید و کرم واژینال کلیندازول ۷ شب به صورت واژینال مصرف کنید. کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی ۳ عدد بگیرید و هر ۳ روز یک عدد بخورید

درد واژن به همراه ادرار مکرر و بوی بد

سوال و جواب پزشکی زنان و زایمان

من در هفته هشتم بارداری هستم.حالم اصلا خوب نیست و نمی‌توانم چیزی بخورم. شب ها نمی‌توانم بخوابم و حتی آب هم که می خورم بالا می آورم. می ترسم که به جنین آسیب برسد. لطفا من را راهنمایی کنید.

تهوع و استفراغ، از علامت های شایع در اوایل بارداری است. برخلاف نگرانی شما حتی اگر وزن کم کنید، این موضوع خطری برای جنین ندارد و بلکه علامت خوب و نشاندهنده سلامت بارداری است. درواقع، این حالت، واکنشی است که بدن در مقابل عوامل آسیب‌زا و مضر از خود نشان می‌دهد تا جنین را حفظ کند. بنابراین با وجود اینکه خانم‌ باردار را بسیار اذیت می‌کند، به هیچ‌‌وجه علامت بدی نیست. این حالت معمولا تا 16 هفتگی ادامه دارد اما بعد از آن معمولا رفع می‌شود. داروهای خوبی برای کنترل این تهوع و استفراغ وجود دارد که می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند

من 5.5 ماهه بارداری هستم. پاهایم خیلی می‌گیرد. دکتر گفته که علت آن، بزرگ شدن جنین و فشار به عروق و رگ‌ها هست. لطفا من را راهنمایی کنید.

سعی کنید بعد از مدتی فعالیت، پاهای خود را بالا نگه دارید و بعد از مدتی فعالیت به خودتان استراحت بدهید. سعی کنید پاهایتان را طولانی آویزان نگه ندارید. هنگام خواب به پهلو و ترجیحا پهلوی چپ بخوابید. گاهی نیز این مورد با مصرف مکمل کلسیم و منیزیم زیرنظر پزشک بهتر می‌شود.

من در دوران شیردهی هستم و دچار سورزش و خارش واژینال شدم. لطفا من را راهنمایی کنید.

خارش و خشکی واژن در دوران شیردهی می‌تواند علاوه بر عفونت قارچی ناشی از کمبود هورمون نیز باشد اما در صورتی که تشخیص پزشک بیماری قارچی و علامت‌دار باشد، می‌توان از کلوتریمازول واژینال استفاده کرد.

من دارای زخم بزرگ در دهانه رحم هستم. آیا به غیر از منجمد کردن راه درمانی دیگری دارد؟ آیا این مسئله با نازایی ارتباط دارد؟

اگر تست پاپ اسمیر طبیعی باشد اقدام خاصی نیاز نیست. این موضوع با نازایی ارتباطی ندارد.

من 27 ساله و مجرد هستم. به تازگی زائده گوشتی در ناحیه تناسلی ام درآمده است.می ترسم سرطان دهانه رحم باشد. لطفا راهنمایی کنید.

سرطان دهانه رحم ناشی از آلودگی به ویروس زگیل‌ تناسلی است که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. احتمالا زائده‌ای که به آن اشاره کرده‌اید نگران‌کننده نیست، اما در صورت بزرگ شدن، خارش و زخمی شدن زائده باید به پزشک مراجعه کنید. شاید لازم باشد از آن نمونه‌‌ای گرفته شده و برای تشخیص دقیق‌تر به آزمایشگاه فرستاده شود.

خانمی هستم 23 ساله که ماستیت سینه داشتم.قرص آزاتیوپرین (آزارام) 25 میلی‌گرمی مصرف می‌کنم. آیا می‌توانم با مصرف این قرص ازدواج کنم و بچه دار شوم؟

بله می‌توانید ازدواج کنید و پس از دوران کوتاهی از قطع این دارو می‌توانید بچه‌دار شوید. از این بابت منعی وجود ندارد. فقط پزشک خود را در جریان قرار دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 4

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *