پرسش و پاسخ پزشکی سلامت و بیماری کودکان از متخصص اطفال

بهترین زمان برای ختنه کردن

پسرم چند هفته دیگر به دنیا می‌آید. از نظر شما بهترین زمان برای ختنه کردن چندروزگی است؟

بهترین زمان برای ختنه کردن

پاسخ دکتر مرتضی عبدالهی، متخصص اطفال: بهترین زمان برای ختنه قبل از یک سالگیست و در دوره ی نوزادی و یک ماه اول ختنه به‌طور کلی توصیه نمی‌شود.

درمان کولیک نوزاد

پسری ۴۵ روزه دارم که حدود دو هفته است دردهای کولیکی در او شروع ‌شده‌است. از هر دارویی برای آرام کردن فرزندم استفاده نمودم اما نتیجه ای حاصل نگردید. الان دو روز هست که دردهای شکمی پسرم شدت یافته و خیلی خیلی بی‌قراری می‌کند. درد هایش شب ها قبل از خواب و صبح‌ها از ساعت ۶ تا یازده صبح اوج می‌گیرد. طبق توصیه پزشک قطره پدی لاکت، کولیکز، کولیکید و نرس هارویز را به کودک می دادم که هیچ نتیجه ای نداد. آقای دکتر پسرم شیر خشک ببلاک ۱میخورد و شیر خودم را یکبار و نهایتا دو بار در روز میخورد.

خیلی نگرانم و این موضوع خودم و فرزندم رو اذیت می‌کند. ممنون می‌شوم اگر راهنماییم کنید و راه حل درمان و آرام کردن پسرم را به من بگویید.

درمان کولیک

دکتر یاسین حسین زاده، متخصص اطفال: در حالت کلی دردهای کولیکی تا چهار ماهگی طول میکشد و اولین و بهترین درمان آن، آرامش مادر است. ماساژ با روغن کرچک، پخش صدای سشوار و جارو برقی نزدیک گوش نوزاد در ساعت هایی که بیدار هستید و خواباندن نوزاد روی شکم از جمله کارهایی است که برای آرام کردن نوزاد می‌توانید انجام دهید.

در ضمن اگر از ب ب لاک کامفورت استفاده کنید خیلی بهتر است. پس از آنکه دردهای کولیکی تمام شد، می‌توانید از شیر خشک معمولی استفاده کنید. قطره پروکید شبی ۵ قطره و قطره کولیک ۱۰ قطره تا چهار بار در روز، به کودک خود بدهید.

در ضمن لطف کنید مصرف تمامی داروهای قبلی را به کلی قطع کنید.

زردی کودک و مدفوع

نوزادم هجده روزه و مدت یازده روز در دستگاه فوتوتراپ برای زردی بوده است هر سه الی چهار ساعت  ۶۰ سی سی شیر نان به علاوه شیر مادر می خورد و هر روز هم ۳۰ سی سی سرم قندی ۵ درصد میخورد. چند روز هست که هر سه ساعت یا بعد از بیدار شدن قبل از خوردن شیر مدفوع سبز یا زرد با حجم متوسط دارد. بنظرم تعداد دفعات مدفوع زیاد است و اینکه نظر شما برای قطره آهن و سایر موارد چیست؟

دکتر حسین دلیلی، متخصص اطفال: به هیچ وجه سرم قندی استفاده نکنید. رنگ مدفوع هم طبیعی است. تعداد دفعات هم تا ۶ یا ۷ بار همین طور. آهن نیازی ندارد و شیر هر چقدر خواست بخورد.

زردی و مدفوع کودک

تب مدیترانه ای و دندانپزشکی

دخترم 6 ساله و تب مدیترانه ای (fmf) دارد. الان قرص مداسین مصرف می‌کند و از زمانیکه قرص را مصرف می‌کند حالش خوب است. برای مشکل دندان به دندانپزشکی مراجعه کردیم و دکتر گفت برای کشیدن دندان یک هفته قبل و بعد از کشیدن دندان این قرص باید قطع شود. من قرص را قطع کردم و بعد از 4 روز دوباره دل درد گرفت مجبور شدم دوباره قرص راه بدهم و وقتی خورد حالش بهتر شد. میخواستم ببینم برای کشیدن دندان باید چه کار کنم؟

پاسخ دکتر فاطمه تحقیقی، فوق تخصص روماتولوژی کودکان: سلام مصرف قرص مداسین مشکلی ندارد، اگر خیلی نگران هستید مدتی یک روز در میان بدهید.

تب مدیترانه ای و مصرف قرص مداسین

تب و دندان درآرودن

 پسر 23 ماهه ام یکدفعه تب کرد و به استامینوفن دادم. تب قطع شد دوباره الان تب دارد نمیدانم چه دلیلی دارد. البته در حال درآوردن دندان آسیاب است. احتمال دارد از آن باشد؟ قبلا بخاطر دندان نیشش چند روز تب کرد ولی من از کرونا میترسم. ما قرنطینه ایم فقط همسرم سر کار می رود. هیچ علامتی هم از آبریزش بینی و اسهال و استفراغ ندارد. فقط تب ۳۸ درجه که با استامینوفن دمای بدنش کم میشود و اصلا هم بی حال نیست. پسرم فاویسم دارد.

دکتر مریم برومند متخصص اطفال: سلام می‌تواند از دندان در آوردن باشد ولی اگر بعد ۷۲ ساعت دادن استامینوفن تب قطع نشد لطفا جهت بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کنید و ربطی به کرونا ندارد، نگران نباشید.

دندان در آوردن و تب کودک

آرتریت روماتوئید کودکان

دخترم ۶ ساله و از ۴ سالگی به آرتریت روماتوئید کودکان مبتلا شد و تحت درمان با روزی یک عدد قرص پردنیزولون پنج و یک عدد ناپروکسن ۲۵۰ و جمعه ها متوترکسات سه عدد و روزی یک عدد فولیک اسید میباشد. امسال برای ورود به مدرسه می‌توانم واکسن بزند؟

آرتریت روماتوئید کودکان

پاسخ دکتر فاطمه تحقیقی، فوق تخصص روماتولوژی کودکان : سلام تزریق واکسن شش سالگی مانعی ندارد، نگران نباشید.

تیک عصبی پسر ۷ ساله

 پسر ۷ ساله ای دارم که چند روزی است تیک عصبی پیدا کرده به اینصورت که گردنش رو کج می‌کند. البته چند روز قبلش دندان شیری کشید و با تبلت هم زیاد بازی می‌کند. شما چه راه حلی دارید ممنون می‌شوم راهنمایی کنید.

تیک عصبی کودک

پاسخ دکتر امیررضا عطایی ناصری، متخصص اعصاب و روان : سلام با توصیفات شما بهترین اقدام با توجه به شروع ناگهانی و شدت تیک و کشیدن دندان، ارزیابی حضوری توسط روانپزشک اطفال میباشد. ضمنا ممکن است نیاز به ارزیابی آزمایشگاهی و یا عکسبرداری نیز باشد.

لارنژیت در کودک مبتلا به فاویسم

 پسرم ۲۳ ماهه است و فاویسم دارد. از دیروز صدایش گرفته بدون اینکه علامت دیگری داشته باشد. نه تب نه سرفه فعالیتش خوب است. بی حال نیست. شب ها خیلی کم میخوابد. بیشتر روز میخوابد. به شدت بی اشتهاست و غذا نمیخورد. لطفا من را راهنمایی کنید.

نوزاد دارای فاویسم

پاسخ دکتر مریم برومند، متخصص کودکان: گرفتگی صدا به خاطر التهاب تارهای صوتی هست که به آن لارنژیت گفته می‌شود. با توجه به سایر علائمش ویروسی است و درمان خاصی ندارد جز استراحت صدا. یعنی زیاد صحبت نکند یا جیغ نکشد. اگر بعد چند روز گرفتگی صدا شدید باشد و با استراحت بهتر نشود آمپول کورتون تزریق میکنیم. اگر سرفه هایش شدیدتر شد یا آبریزش بینی داشت فقط یک آنتی هیستامین مثل ستریزین یا کتوتیفن به او بدهید.

خرخر بینی نوزاد

نوزاد من نه ماهه ، چند روز است یک مقدار از بینی اش صدای خر خر می‌آید، انگار پر باشد ولی هر چه پوار میکنیم و قطره میریزیم بعدش عطسه می‌کند ولی خوب نمیشود چه راه حلی پیشنهاد میفرمایید؟

خرخر بینی نوزاد

پاسخ دکتر حسین دلیلی، متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان : سلام اگه تب ندارد همین قطره کلرید سدیم را استفاده کنید ولی روزی ۴تا ۶ بار. روبالشی اش را با آب خیلی گرم بشویید و زیر سرش بالش پر نگذارید.

کم کاری تیروئید کودک 4 ساله

سوال: کودک 4 ساله ام از دو سالگی برای کم کاری تیروئید، روزی نصف قرص لئوتیروکسین پنجاه‌ میخورد. این آزمایش را موقعی انجام دادیم که 7 ماه بود دارو مصرف نکرده بود. آیا آزمایش خوب است و دیگر نیاز به مصرف دارو نیست؟

پاسخ دکتر ریحانه محسنی پور، فوق تخصص غدد اطفال : نتیجه آزمایش خوب است و نیازی به مصرف داروی تیروئید نیست. برای 6 ماه آینده برایتان تکرار این آزمایش را نوشتم که انجام شود. در ضمن برای کمبود ویتامین دی که دارد، هفته ای یک قرص ۵ هزار ویتامین د تا ۸ هفته بدهید.

کم کاری تیروئید کودک

کم خونی کودک

فردا دخترم نوبت دندانپزشکی دارد با بیهوشی. آزمایش خون انجام دادیم به نظر می‌آید که کم خونی شدید دارد. من و پدرش هم تالاسمی نداریم. دخترم 7 ساله و وزنش 31 کیلو است. لطفا راهنمایی کنید.

دکتر خاطره معصومی: نگران نباشید. آزمایش دختر شما نرمال است و برای سن و وزن او لب مرز محسوب می‌شود.یک کم خونی خفیف است. مصرف موادی مثل حبوبات و سبزیجاتی که سبز پررنگ هستن مثل اسفناج یا کرم بروکلی را زیاد کنید. ده میلی گرم آهن در روز هم به او بدهید.

مصرف شیرینی و شکلات در کودکان

چه میزان شکلات و شیرینی برای کودکان بالای دو سال مجاز است؟

واقعیت این است که حجم مشخصی از شکلات و شیرینی که برای کودکان مجاز باشد وجود ندارد اما باید دقت کنید که مصرف شیرین و شکلات جز عادات غذایی کودک شما نشود. از اطرافیان بخواهید که با دادن آبنبات و شکلات ذائقه کودکان را به این ماده غذایی بی ارزش و پرکالری عادت ندهند. با هر بار مصرف شکلات و شیرینی بزاق دهان به شدت اسیدی می‌شود که می‌تواند به ‌دندان‌ها آسیب بزند.

سوال و جواب متخصص اطفال

کم خونی

به من گفته اند که دخترم کم خونی ناشی از فقر آهن دارد. لطفا من را راهنمایی کنید.

تالاسمی یکی از علل ابتلا به کم خونی در کودکان و نوجوانان است. کودک مبتلا به تالاسمی باید همیشه تحت نظر پزشک باشد. اما شایع‌ترین کم خونی، کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان و نوجوانان است. این کم خونی باعث کم اشتهایی در کودکان می‌شود. در این کودکان باید از مواد غذایی سرشار از آهن در رژیم غذایی شان استفاده کرد. در صورت لزوم می‌توانید طبق نظر پزشک از مکمل آهن نیز استفاده کنید.

به مدرسه علاقه نداشتن

پسر 8 ساله ای دارم که علاقه ای به مدرسه رفتن ندارد. مدرسه اش هم خوب و شاد است. چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

دلایل مختلفی می‌تواند برای این رفتار فرزند شما وجود داشته باشد. گاهی اختلاف والدین باعث می‌شود که کودکان نگران باشند که وقتی مدرسه هستند، پدر و مادرشان بلایی سر هم بیاورند. برخی بچه‌ها با معلم یا بقیه بچه‌ها مشکل دارند یا درس را خوب یاد نمی گیرند و ممکن است به این دلیل مدرسه را دوست نداشته باشند. گاهی بچه‌ها با سطح هوش پایین تر در مدارس خاص ثبت نام می‌شوند و همه این عوامل می‌تواند علت عدم تمایل فرزند شما به مدرسه رفتن باشد.

سرفه های طولانی

دختر 6 ساله ای دارم که 2 ماه است سرفه های خشک می‌کند. دکتر به ما گفت که حساسیت است و شربت هیدروکسی‌زین، برم‌هگزین و قرص زادیتن تجویز کرد. وقتی این داروها را قطع کردیم دوباره سرفه شروع شد. لطفا راهنمایی کنید.

برای درمان حساسیت بینی یا آسم شبانه باید ابتدا عامل آن را پیدا و برطرف کرد. مثلا بالش، شوینده های جدید، عروسک جدید، آلودگی هوا و… می‌تواند علت آن باشد. به مدت طولانی نباید از شربت هیدروکسی‌زین استفاده کرد. داروی زادیتن را به مدت طولانی تحت نظر پزشک می‌توان استفاده کرد. سرفه شبانه می‌تواند به دلیل سینوزیت و رفلاکس هم باشد

سرفه شبانه

پسر 4 ساله ای دارم که سه ماه است شب ها دائم سرفه می‌کند و گاهی نمی‌تواند تا صبح بخوابد. لطفا راهنمایی کنید.

از ‌‌مهم‌ترین دلایل سرفه طولانی در مدت شب، سینوزیت، آسم شبانه، حساسیت بینی و رفلاکس است. گاهی مشکلات قلبی و مسائل تشریحی ریه هم ممکن است نیاز باشد بررسی شود.

آسم، صرع و خون دماغ

دختر 4 ساله ای دارم که هم آسم دارد و هم صبح‌ها آبریزش بینی. گاهی خون دماغ هم می‌شود. لطفا راهنمایی کنید.

فرزند شما به دلیل گرفتگی بینی و دهان می‌تواند دچار خون دماغ شود.می‌توانید از نرم کننده های بینی مانند پماد ویتامین آ استفاده کنید. بخور هم می‌تواند موثر باشد.

مصرف خرما

دختر من سه ساله است و روزی سه عدد خرمای پیارم می خورد. آیا اشکالی دارد؟

خیر مشکلی ندارد اما زیاده روی در هر ماده غذایی می‌تواند باعث شود که کودک اشتهای خود را برای غذاهای دیگر از دست بدهد.

پیشنهاد مطالعه | در این مقاله درباره بیماری‌های شایع در مدارس بخوانید.

پوسته پوسته شدن لب

لب کودک 3 ساله ام پوسته پوسته شده. لطفا راهنمایی کنید.

شایع‌ترین علت پوسته پوسته شدن لب کودکان، خیس شدن مداوم آن با بزاق دهان است. تماس لب با آبمیوه ها و سایر مواد غذایی از دیگر علت های آن است. برای این منظور بعد از مصرف غذا و نوشیدنی دور لب او را با آب بدون شوینده بشویید و به او یاد بدهید که لبش را خیس نکند. عوامل کمتر شایع دیگری مانند حساسیت به نور آفتاب، بیماری لوپوس و بیماری PLS از دیگر عوامل پوست پوسته شدن لب است.

کرم ضدآفتاب

آیا برای کودکان باید کرم ضدآفتاب نوع دیگری بگیریم؟

بله کودکان تا قبل از سن بلوغ، باید از کرم های ضدآفتاب فیزیکال استفاده کنند که در داروخانه ها موجود است.

حرف زدن کودک

پسر 23 ماهه ای دارم که خیلی خوب حرف نمی زد. مامان بابا و چند کلمه دیگر می گوید. آیا خوردن ترشی زیاد می‌تواند باعث این مشکل باشد؟

فرزندتان از نظر تکلم کمی عقب است اما جای نگرانی نیست. باورهای عامیانه درباره تاخیر در تکلم منبع علمی ندارد.

درخواست کمک در فرزندم

پسرم 6 ساله است و در انجام همه کارها توقع دارد که من کمکش کنم. چه کار باید بکنم؟

یک طرف این مشکل شما هستید که همیشه همه چیز را برایش مهیا کرده‌اید و باعث شده اید که توقع او از شما زیاد شود. بنابراین باید کارهای شخصی اش را عهده دار نشده و آنها را به خودش بسپارید. شما نباید توقعاتش را برآورده کنید تا خودش آن را بر عهده بگیرد.

مصرف مکمل

چه مکملی برای کودکان بالای 2 سال مناسب است؟

اگر کمبود ویتامین یا املاح خاصی برای کودک مشخص نشده باشد، نیازی به مصرف مکمل نیست. در حال حاضر تنها ویتامین توصیه شده، ویتامین دی است که کودکان بالای 2 سال تا همه بزرگسالان باید از آن استفاده کنند.

تشنج

پسرم اوایل خیلی تشنج می‌کرد و حدود یک سال و نیم پیش ام آر آی داد و داروهای کارمابازپین (نصف صبح و شب ها کامل)، کلوزام نصف صبح، لوبل 2 سی سی صبح و 2سی سی شب، والپریدسدیم 3 سی سی صبح و 3 سی سی شب، شربت سانستور و رقصB6 مصرف می‌کند. آخرین باری هم که تشنج کرد اردیبهشت ماه بود. الان چند روزیست که دچار سر درد شده و گاهی نیم کره سمت چپ و یا گاهی نیم کرده سمت راست سرش درد می‌کند. به نظر شما مشکل از کجاست؟

پاسخ دکتر محمود رضا اشرفی: این سر درد ها ممکن است علت کم‌خوابی و یا استفاده بیش از حد از موبایل و یا بازی های کامپیوتری باشد. زمان خواب کودکتان را بیشتر کنید و میزان استفاده از موبایل را برایش کاهش دهید.

پیشنهاد مطالعه | در این مقاله دکتر سارا نجفی، درباره انواع تشنج در کودکان توضیح داده است تشنج در کودکان

انحراف چشم نوزاد

سلام من دو دختر دو قلوی 13 روزه دارم که وزن هنگام تولد یکی از آن ها 2630 گرم و وزن قل دیگر، 2700 گرم بوده است. در بدو تولد و در بیمارستان، برای هر دو قل، هم شنوایی سنجی و هم بینایی سنجی انجام شد و هیچ مشکلی وجود نداشت. یکی از قل ها بسیار شلوغ و یکی از آن ها بسیار آرام می‌باشد. قل آرام هنگام نگاه کردن مخصوصا هنگام بستن ‌‌چشم‌های خود، به گوشه نگاه می‌کند. البته گاهی به مستقیم هم نگاه می‌کند. آیا این حرکت در کودک من طبیعی بوده و یا احتمال مشکل وجود دارد

پاسخ دکتر حسین دلیلی: فکر نمی کنم کودک شما دچار مشکل خاصی باشد. به‌خصوص اگر در بدو تولد چشم پزشک اطفال، او را معاینه کرده باشد. اما باز هم توصیه به معاینه مجدد می کنم. می‌توانید از این حالت نگاه کردن کودک خود فیلم بگیرید و برای من بفرستید.

زمان شروع استفاده از غذای کمکی

دختر خواهرم با قد 48 سانت و وزن 3100 متولد شد. الان وزن کودک تقریبا دو برابر شده و می‌تواند تعادل گردن خود را به خوبی حفظ کند. حتی بعضا برای نشستن تلاش می‌کند. از شیر نان یک استفاده می‌کرد که دیگر او را سیر نمی‌کند. میخواستم بپرسم که آیا می‌توانیم از شیرنان2 برای او استفاده کنیم؟ و اینکه از چه زمانی می‌توانیم غذاهای کمکی، مکمل و یا فرنی به او بدهیم؟

پاسخ دکتر حسین دلیلی: می‌توانید به کودک خود شیر نان 2 بدهید. غذاهای کمکی را هم از یک ماه دیگر شروع کنید.دقیقا بر اساس آنچه که پشت کارت واکنسش نوشته ‌شده‌است.

تاثیر دکل مخابراتی بر رشد کودک

سلام ما به تازگی محل زندگیمان را تغییر دادیم و در فاصله 30 متری ما دکل مخابراتی قرار دارا. میخواستم بپرسم برای دخترم که نه ماهه است، مضر است یا خیر؟چون دخترم هنوز نه 4 دست و پا میرود و نه دندان در آورده ممنون می‌شوم راهنمایی کنید.

پاسخ دکتر حسین دلیلی: سلام در مورد ایجاد مشکل توسط دکل مخابرات، هنوز چیزی مشخص و معلوم نیست. اگر کودک شما نارس به دنیا آمده و مغزش خونریزی نداشته، هنوز برای چهار دست و پا رفتن فرصت دارد. البته بایستی در این سن بتواند بنشیند. برای رشد دندان او نیز می‌توانید تا 15 ماهگی صبر کنید.

حالت تهوع در کودکان

سلام پسرم 2 ماه دیگه دو سالش میشود. امشب دو ساعت بعد از خوردن شام که کوفته بود، بالا آورد. بعد از این اتفاق خوابید و چند ساعت دیگر دوباره بالا آورد. اسهال ندارد و فقط حالت تهوع دارد. چه چیزهایی به او بدهم؟

پاسخ دکتر مریم برومند: سلام اگر استفراغ تکرار شد حتما برای معاینه به درمانگاه بروید. اما اگر استفراغ بند آمد، اول مایعات و بعد غذاهای جامد با حجم کم به او بدهید.

تزریق سلول بنیادی

سلام من یک کودک 9 ساله مبتلا به اوتیسم دارم که می خواهم با استفاده از نمونه بند ناف برادرش، برایش تزریق سلول‌های بنیادی انجام دهم. هر هزینه ای داشته باشه پرداخت می کنم فقط لطفا شما این کار را انجام دهید.

پاسخ دکتر محمود رضا اشرفی: تزریق سلول‌های بنیادی به صورت هزینه ای قابل انجام نیست و مجوز این کار را نداریم. فعلا هم در شرایط کرونا بیمارستان ها اجازه این نوع بستری ها را نمی‌دهند.

خاویار برای کودکان

می خواستم سوال کنم که آیا خوردن خاویار را برای کودکم توصیه می‌کنید و یا خیر؟ اگر نحوه مصرف را نیز بفرمایید ممنون می‌شوم.

پاسخ دکتر حسین دلیلی: سلام خوردن خاویار بعد از 1.5 سالگی موردی ندارد. می‌توانید خاویار را با نان و کره به کودک خود بدهید.

حساسیت کودک

سلام آقای دکتر من پسرم فردا وارد 9 ماهگی میشود و یک مقدار سرفه دارد. به پزشک اطفال مراجعه کردم و گفتند که دچار حساسیت ‌شده‌است. شربت zaditen و شربت salnodic را تجویز کردند. چشم چپ کودکم نیز اشک میاد و گاهی قی می‌کند. دکتر قطره سی پلکس و محلول شستشوی blephamed را تجویز کردند. من شیر خشک گیگوز 2 به کودک می دهم. آیا امکان دارد به شیر خشک حساسیت داشته باشد؟ اگر بله چه شیر خشک هایی را تجویز می‌کنید؟چون پشت مقعدش هم جوش های ریزی می زند و به پروتئین گاوی هم حساسیت دارد.

پاسخ دکتر مرتضی عبداللهی: سلام. در صورت آلرژی به شیر گاو بهتر است شیر خشک های اچ آ مصرف کنند. مانند نان اچ آ و یا آپتامیل اچ آ. ریزش اشک از چشم کودک هم ممکن است به علت تنگی مجرای اشکی او باشد و چنانچه تا یک سالگی بهبود نیابد، نیاز به جراحی دارد.

پیشنهاد مطالعه | اگر می‌خواهید درباره حساسیت به پروتئین گاوی بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید: حساسیت به شیر گاو

تشنج در نوزادان

سلام دخترم 15 روز است که متولد شده و از 3 روز بعد از تولد واکنش های زیر را دارد. با زور زیاد گردن و سر و زانوهایش را به سمت شکم جمع می‌کند. جوری که قرمز میشود. این کار رو به دفعات انجام می‌دهد. در خواب هر از گاهی ناله می کنه و خیلی کم روی صورتش تیک عصبی می بینم. هم چنین به کوچکترین صداها هم واکنش نشان می‌دهد. ممکن است تشنج باشد؟

پاسخ دکتر محمود رضا اشرفی: سلام به نظر تشنج نیست ولی بهتر است ویزیت شود.

گرفتگی عضلات پا در کودکان

سلام پسرم حدود یک هفته است که عضلات زیر زانو پای چپش می‌گیرد. جوری که نمی‌تواند پایش را صاف کند. عضلات پایش همی می‌گیرد و هی ول می‌کند. قبلا انگشتانش بود اما الان پاهایش هم می‌گیرد. حدود یک ماه است که اسکیت ثبت نامش کرده ام و هفته ای یک ساعت تمرین می‌کند. ممکن است دلیلش این باشه یا بخاطر کمبود کلسیم هست؟

گرفتگی عضلات زیر زانو

پاسخ دکتر مستانه مقتدری: سلام بیشتر امکان داره برای اسکیت باشد. هر دو هفته یکبار ویتامین د به او بدهید. کلسیم هم روزی دو قاشق به مدت یک هفته به او بدهید. اگر بهتر شد ادامه بدهید ولی اگر بهتر نشد میزان ویتامین د و کلسیم را افزایش دهید.

پسری 5 ساله دارم با قد 105 سانتی‌متر، وزن 12 کیلوگرم و دور سر 49 سانتی‌متر. آیا از نظر قد و وزنی مشکلی دارد؟

متاسفانه فرزند شما با توجه به وزنی که دارد دچار سوءتغذیه ‌شده‌است. وزن 12 کیلوگرم برای کودکان 12 تا 14 ماهه و حداکثر 18 ماهه مناسب است، نه برای کودک 5 ساله. میانگین وزنی کودکان 5 ساله حدود 19 تا 20 کیلوگرم است. با این حساب فرزند شما حدود 8 کیلوگرم کمتر از میانگین وزنی سن خودش وزن دارد.
از نظر قدی خیلی عقب نیست. کودکان 4 ساله حدود 100سانتی‌متر قد دارند و فرزند شما در 5 سالگی 105 سانتی‌متر است. البته اگر 107 سانتی‌متر قد داشت، بهتر بود. با این شرایط پسر شما دچار شکست رشدی شده و از نظر تغذیه‌ای مشکل دارد و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد تا هم عادت‌های غذایی‌ و آنچه می‌خورد، ارزیابی شود و هم در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا شده، تشخیص داده شود.
بیماری‌های همراه معمولا موجب بی‌اشتهایی کودک می‌شوند و او را از داشتن تغذیه مناسب بازمی‌دارند. شایع‌ترین این بیماری‌ها در حال حاضر مساله ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری است. این بیماری معمولا از دوران شیرخواری شروع می‌شود و بعد به دلیل تغذیه نامناسب ادامه پیدا می‌کند. کودکانی که ریفلاکس دارند باید کمتر از تنقلات غیرغذایی استفاده کنند زیرا مصرف انواع کیک و بیسکویت و سایر تنقلات علاوه بر اینکه اشتهایشان را کاهش می‌دهد، ریفلاکس‌شان را تشدید می‌کند و تمایلشان را به مصرف غذا بسیار پایین می‌آورد. از این‌رو، بررسی کودک زیرنظر متخصص کودکان الزامی است زیرا ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی و عوارض برگشت‌ناپذیری ایجاد کند.

اگر شما هم درباره سلامت جسم و روان کودک خود سوال دارید در بخش نظرات،سوال خود را ثبت کنید. سعی می کنیم تا حد امکان سوالات شما را پاسخ دهیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *