پرسش و پاسخ تغذیه، چاقی و اضافه وزن کودکان

چاقی و اضافه وزن متاسفانه یکی از مشکلات رایج کودکان در دوران اخیر است. در این مقاله از مدافون به چند پرسش در این خصوص که از پزشکان مدافون پرسیده ‌شده‌است پرداخته‌ایم.

درمان دارویی چاقی کودکان زیر 5 سال
آیا برای درمان چاقی کودک زیر 5 سال پروسه درمان دارویی هست؟

دکتر سیاری فرد، فوق تخصص غدد کودکان: درمان دارویی وجود ندارد و اگر کسی درمان بگذارد براساس تجربه و مسئولیت خود پزشک است

پسر 8 ساله ای دارم که قدش 150 و وزنش 73 کیلوگرم است. در رژیم غذایی چه مواردی را رعایت کنم؟

در قدم اول باید رژیم غذایی خانواده اصلاح شود قند، شکر، نوشابه، سس‌ها، شیرینی و شکلات باید تا حد امکان حذف شود. استفاده از روغن را به حداقل برسانید. غذاهایی مانند فست بودها،انواع کوکو، کتلت یا خورش‌های پرچرب هم باید در این خانواده‌ها محدود شود. انواع سبزی‌های تازه، بخارپز یا آب‌پز را در کنار بشقاب غذای خود اضافه کنید. افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در طول روز، حجم معده کودک را پر می‌کند و تا حدی هم جلوی پرخوری او را می‌گیرد.

پسر 8 ساله ای دارم که قدش 150 و وزنش 73 کیلوگرم است. چه ‌‌ورزش‌هایی برای او مناسب است؟

ورزش برای همه افراد خصوصا کسانی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند ضروری است. ورزش کردن موجب سوزاندن کالری، تقویت عضلات و کاهش وزن می‌شود. ‌‌ورزش‌هایی که برای پسربچه‌ها در نظر میگیرید سعی کنید متنوع و جذاب باشد و انواع فعالیت ها مانند دویدن، پرش، تمرینات مقاومتی و تمرینات تعادلی را شامل شود. فعالیت‌های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال و همچنین رقابت‌های تیمی در شنا و دوچرخه‌سواری می‌توانند برای پسربچه‌ها جذاب باشند.

دختر 8 ساله من متاسفانه اضافه وزن دارد. آیا پیاده‌روی برای کاهش وزن موثر است؟

پیاده‌روی یک فعالیت ساده و موثر برای کنترل وزن است. با همراهی دخترخود هر روز به مدت حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی کنید.

پیشنهاد مطالعه | آیا می دانستید که کودکان هم به فشار خون مبتلا می‌شوند؟ در این مقاله در این باره اطلاعات بیشتر می خوانید: فشار خون بالا در کودکان 

آقای دکتر، دختر 3 ساله ام خیلی بدغذا است. من احساس می کنم که با غذا نخوردن از ما باج می‌گیرد. آیا بچه سه ساله متوجه این موضوع که ما از غذا نخوردنش ناراحت میشویم هست؟

بسیاری از تحقیقات نشان داده است که غذا نخوردن یا بدغذایی کودکان، باعث ایجاد واکنش هایی در چهره یا صدای والدین می‌شود و همین امر باعث می‌شود که کودکان با غذا نخوردن ابزاری برای نشان دادن استقلال خود داشته باشند.

خانم دکتر اشکالی دارد اگر وقتی به بچه غذای کمکی می‌دهیم، کمی هم از غذای سفره به او بدهیم؟

یک نوزاد 6 ماهه یا 1 ساله تصوری از طعم غذاهای روی سفره ندارد و فکر می‌کند که همه غذاها، همین مزه را دارند. وقتی که کودک را با غذای سفره آشنا می‌کنید، ذائقه کودک به سمت غذاهای شور یا شیرین می رود. این کار بسیار اشتباه است و باید از آن اجتناب کنید.

من پسر 10 ماهه ای دارم که خیلی بد غذا میخورد. وقتی که غذا نمی خورد، من و پدرش مجبورش می کنیم که بخورد. آیا کار ما اشتباه است؟

این رفتار تغذیه ای بسیار نادرست است و می‌تواند اثرات روانی زیادی بر روی کودک داشته باشد. به شما پیشنهاد میکنم وقتی که غذای جدیدی اضافه شد آن را به کودک خود پیشنهاد بدهید. اگر نخورد او را مجبور نکنید و حالت چهره و رفتار و صدای خود را هم عوض نکنید. دوباره 15-20 روز آینده همان غذا را به او پیشنهاد بدهید. وقتی که کودک متوجه شود که هیچ اجباری به غذا خوردن ندارد و کسی نگران گرسنه ماندن او نیست، کم‌کم غذا خوردن را شروع می‌کند و بدقلقی‌هایش را کنار می‌گذارد

پیشنهاد مطالعه | اگر می‌خواهید درباره اضافه وزن در کودکان بیشتر بخوانید، این مقاله را از دست ندهید: اضافه وزن در کودکان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 3.4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 5

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *