پرسش و پاسخ پزشکی سقط جنین

سقط جنین چیست؟

به از دست رفتن حاملگی در بیست هفته اول بارداری، سقط جنین گفته می‌شود. تخمین زده می‌شود که از هر ۴ بارداری در سراسر جهان ، یکی از آن ها به سقط ختم شوند. سقط به ۲ گروه تقسیم می‌شود: سقط های خود به خودی و سقط های القایی. سقط های القایی دارای دلایل پزشکی موجه بوده و توسط متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود، اما انجام آن بدون دلیل، غیرقانونی محسوب می‌شود.

سوالات رایج سقط جنین

بیشتر بدانید درباره: سقط جنین چیست؟


آیا برای پیشگیری از سقط جنین استراحت مطلق لازم است؟

اغلب بانوان د‌ر د‌وران بارد‌اری خود باید‌ فعالیت های طبیعی و عاد‌ی د‌اشته باشند‌. با این حال در برخی شرایط پزشک د‌ر صورت وجود‌ خطر سقط، زایمان زود‌رس، خونریزی ‌های د‌وران بارد‌اری، د‌رد‌ شد‌ید‌ زیر د‌ل، چند‌ قلویی، جفت سرراهی، پارگی زود‌رس کیسه آب و … کاهش میزان فعالیت روزانه و استراحت نسبی را توصیه می‌کند. میزان و مدت زمان استراحت، بسته به شرایط بیمار متفاوت است. از این رو استراحت مطلق برای همه ی مادران باردار توصیه نمی‌شود.

علائم سقط جنین چیست؟

علائم سقط می‌تواند بسته به مدت بارداری متفاوت باشد. بعضی از نشانه‌های سقط جنین خود به خودی جنین عبارتند از: لکه بینی زیاد، خون ریزی واژینال، خارج شدن بافت و مایعات از واژن، دل درد شدید یا گرفتگی، کمردرد خفیف تا شدید و…

اگر در طول بارداری خود با هر یک از این علائم مواجه شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین می‌توانید در صورت بروز هر یک از این علائم با دکتر زنان آنلاین مدافون مشاوره نمایید. .

بعد از سقط جنین چه می‌شود؟

پس از سقط ممکن است به مدت چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه به دردهای قاعدگی را احساس نمایید و عموما 1 تا 2 هفته پس از آن خونریزی خواهید داشت.

مهم‌ترین دلایل سقط مکرر جنین چیست؟

امروزه سوالات رایج درباره سقط جنین و دلایل بروز آن وجود دارد. از این رو باید گفت که در برخی موارد سقط جنین به صورت خود به خود و به علت استرس‌های روحی و روانی بیش از حد والدین رخ می‌دهد. اما دلایل دیگری نیز می‌توانند باعث بروز سقط جنین شوند.
حالت غیرطبیعی کروموزومی‌ والدین تنها علت غیرقابل بحث سقط مکرر است (15 درصد)، از سایر علل می‌توان به حالات غیرطبیعی شکل رحم که در ۱۲ درصد موارد دیده می‌شود، مشکلات هورمونی (۱۷ درصد)، عفونت‌ها (۵ درصد)، فاکتورهای ایمنی (۵۰ درصد)، انعقاد خون و علل متفرقه دیگر (۱۰ درصد) اشاره کرد. البته بعد از ارزیابی واقعی در ۶۰ درصد موارد، سقط مکرر غیرقابل توجیه باقی می ‌ماند.

بیشتر بدانید درباره: آیا امواج وای فای موجب سقط جنین می‌شود؟

سوالات سقط
آیا سقط جنین خطرناک است؟

در صورتی که سقط در مراکز قانونی و با رعایت اصول بهداشتی و توسط فرد متخصص انجام شود، خطری در پی ندارد. اما تمامی عمل های جراحی برخی خطرات و عوارض جانبی وجود دارد. خطر عفونت و خونریزی نیز از عواقب سقط جنین می‌باشد.

آیا استرس مادر می‌تواند موجب سقط جنین شود؟

بله استرس روحی شدید می‌تواند باعث سقط جنین شود. اصولا مادرانی که برای بار اول سقط داشته اند، زمانی که برای بار دوم باردار می‌شوند، دچار استرس شدید می‌شوند. درحالی که همین استرس عامل مهمی برای سقط جنین محسوب می‌شود. پس به جای استرس‌ها و نگرانی های بی مورد خودتان را برای بارداری مجدد آماده کنید و با انرژی مثبت دوران حاملگی را طی کنی

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟

بعد از سقط جنین چرخه قاعدگی دوباره فعال می‌شود. تخمک گذاری، هنگامی که یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، به‌طور معمول در روز چهاردهم چرخه قاعدگی 28 روزه اتفاق می‌افتد.
این بدان معناست که احتمالا فقط دو هفته پس از سقط جنین تخمک گذاری خواهید شد. به عبارت دیگر، اگر رابطه جنسی محافظت نشده فقط دو هفته بعد از عمل داشته باشید، حتی اگر هنوز دوره‌ای نداشته‌اید، از نظر جسمی امکان پذیر است که دوباره باردار شوید. اما توصیه متخصصان زنان این است که حداقل  6 ماه پس از سقط برای بارداری اقدام کنید.

عوارض جانبی کوتاه مدت سقط جنین توسط دارو چیست؟

عوارض جانبی سقط جنین با دارو طولانی مدت نیست. برخی از زنان لرز، سردرد، تب، تهوع، استفراغ یا اسهال دارند که ممکن است یک روز یا بیشتر پس از مصرف داروها باقی بماند. اما لازم به ذکر است که برخی از زنان هیچ کدام از اینها را تجربه نمی‌کنند

چه عواملی بر سقط جنین موثر هستند؟

عواملی مانند: ناهنجاری های کوروموزمی، بالا بودن سن مادر، بالا بودن سن پدر، افزایش تعداد بارداری ‌های یک زن، حاملگی مجدد با فاصله ۳ ماه بعد از تولد یک نوزاد زنده، داشتن سابقه‌ سقط یا مرده ‌زایی در حاملگی‌های قبلی،داشتن سابقه‌ تولد نوزاد مبتلا به نقایص جنینی،بیماری‌های زمینه ای مادر مانند: بیماری‌های انعقادی، سندرم فسفولیپید، اختلالات هورمونی، اختلالات دیواره رحم، دیابت، تیروئید و …

من دو بار سقط جنین داشتم. می خواهم برای بارداری اقدام کنم. دکتر داروی هپارین برایم تجویز کرده. لطفا من را راهنمایی کنید.

یکی از دلایل سقط جنین لخته شدن خون داخل عروق در بستر جفت است. احتمالا برای شما هم چنین موردی تشخیص داده شده و داروی هپارین که ضدانعقاد خون تجویز ‌شده‌است. این دارو در تمام دوران حاملگی و تا 6 هفته بعد از زایمان هم باید تزریق شود. این دارو در طی دوران بارداری خطری ندارد و لازم است که شما در طی دوران حاملگی ارزیابی هایی انجام دهید.

آیا کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب سقط جنین شود؟

نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی تاثیر قطعی در سقط جنین دارد. این مطالعات نشان داده افرادی که به‌خصوص سقط مکرر دارند، دارای کمبود این ویتامین هستند. کمبود ویتامین D، علاوه بر افزایش احتمال سقط، می‌تواند با اختلالات دیگری از جمله دردهای عضلانی، تعریق زیاد، مشکلات گوارشی، ضعف سیستم ایمنی بدن، دیابت و حتی برخی سرطان‌ها همراهی داشته باشد.

کمبود ویتامین دی تاثیر قطعی در سقط جنین دارد

کمبود ویتامین دی به غیر از سقط، می‌تواند با عوارض دیگر بارداری از جمله فشار بارداری و مسمومیت بارداری، احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن کم همراه باشد.

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد در زنانی که ویتامین D طبیعی دارند ۱۰ درصد شانس باردار شدن و همچنین ۱۵ درصد احتمال تولد نوزاد زنده بیشتر است. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند قبل از این دوران، سطح ویتامین D خود را بررسی کنند و در صورت کمبود، آن را به حد طبیعی برسانند و بعد باردار شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.6 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 3659

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «پرسش و پاسخ پزشکی سقط جنین»

  1. سلام وقت بخیر من تیرماه ۱۴۰۲سقط جنین داشتم با قرص،۶عدد قرص(واژنی و خوردنی)و خب الان باز رابطه ی مشکوک داشتم و احتمال بارداری میدم….باز قصد سقط دارم امکانش هست ک مشکلی برای رحم و تخمدان ها پیش بیاد؟ممنون میشم راهنمایی کنید(حدودا ده روزه ک علائم دارم)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *