مزایای ورزش

همه ما درباره تاثیر ورزش در سلامتی بسیار شنیده ایم. اما شاید گاهی این محاسن را فراموش می کنیم. در ادامه این مقاله، به 7 فایده ورزش در زندگی می پردازیم.

ورزش و فعالیت بدنی بر جنبه های مختلف زندگی تاثیر مثبت دارد، از تقویت خلق و خو گرفته تا بهبود روابط جنسی. در این مقاله از مدافون، این فواید را مرور می کنیم.

این جمله کلیدی را به یاد داشته باشید که:

اگر می‌خواهید که در زندگی احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید و به طول عمر خود اضافه کنید، فقط ورزش کنید!

مزایای سلامتی ورزش منظم و فعالیت بدنی بسیار قابل توجه است. ورزش برای همه افراد بدون توجه به سن، جنس یا توانایی بدنی مفید است.

این هفت راه را بررسی کنید تا ببینید  ورزش چگونه می‌تواند شما را شادتر و سالم تر کند.

ورزش باعث کنترل وزن می‌شود

ورزش می‌تواند به جلوگیری از اضافه وزن یا به کاهش وزن کمک کند. وقتی فعالیت بدنی انجام می‌دهید، کالری می سوزانید. هر چه فعالیت شدیدتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید.

اگر نمی‌توانید هر روز به باشگاه بروید و ورزش کنید و یا هر روز زمان زیادی برای ورزش اختصاص دهید، نگران نباشید. حتی مقدار کمی فعالیت بدنی، بهتر از اصلا ورزش نکردن است. برای بهره‌مندی از مزایای ورزش، فقط در طول روز فعال‌تر باشید مثلا به جای آسانسور از پله‌ها بروید یا در کارهای خانه سعی کنید فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید.

مزایای ورزش برای سلامتی

ورزش دشمن بیماری است

نگران بیماری قلبی هستید؟ فشار خون بالا دارید؟ مهم نیست وزن فعلی شما چقدر است، فعال بودن باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یعنی کلسترول «خوب» می‌شود و تری گلیسیریدهای ناسالم را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود خون شما به آرامی جریان داشته باشد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

ورزش منظم به پیشگیری یا مدیریت بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های سلامتی کمک می‌کند، از جمله:

  • انواع سکته
  • سندرم متابولیک
  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع 2
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بسیاری از انواع سرطان
  • آرتروز

ورزش باعث بهبود خلق و خو می‌شود

نیاز به حال روانی بهتری دارید؟ بعد از یک روز پر استرس نیاز به آرامش دارید؟ یک پیاده‌روی سریع می‌تواند بسیار به شما کمک کند. فعالیت بدنی، مواد شیمیایی مختلف مغز را تحریک می‌کند و باعث می‌شود احساس شادی، آرامش بیشتر و اضطراب کمتری در شما ایجاد شود.

همچنین ممکن است با ورزش منظم نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری داشته باشید، که می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و عزت نفس شما را بهبود بخشد.

ورزش انرژی بدن را افزایش می‌دهد

درگیر خریدهای روزانه یا کارهای خانه هستید؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند قدرت عضلانی شما را بهبود بخشد و استقامت شما را افزایش دهد.

ورزش اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌های شما می رساند و به سیستم قلبی عروقی شما کمک می‌کند کارآمدتر کار کند. هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود یابد، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

ورزش و سلامت

ورزش باعث خواب بهتر می‌شود

اختلال خواب دارید؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، بهتر بخوابید و خواب عمیق‌تری داشته باشید. فقط خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید، در غیر این صورت ممکن است آنقدر پرانرژی باشید که نتوانید بخوابید.

ورزش نشاط را به زندگی جنسی بازمی گرداند

آیا برای لذت بردن از صمیمیت فیزیکی احساس خستگی زیادی می‌کنید یا برایتان ناخوشایند است؟ فعالیت بدنی منظم می‌تواند سطح انرژی شما را بهبود بخشد و اعتماد به نفس تان را نسبت به ظاهر بدنی خود افزایش دهد. این اعتماد به نفس و احساسات می‌تواند زندگی جنسی شما را تقویت کند.

به جز مورد بالا، ورزش مزایای دیگری هم دارد. فعالیت بدنی منظم می‌تواند برانگیختگی زنان را افزایش دهد و مردانی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، نسبت به مردانی که ورزش نمی‌کنند، کمتر دچار اختلال نعوظ می‌شوند.

ورزش می‌تواند یک سرگرمی‌باشد و فعالیت اجتماعی تان را بیشتر کند!

ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند لذت بخش باشد. ورزش به شما فرصتی می‌دهد که استراحت کنید، از فضای باز لذت ببرید یا به سادگی در فعالیت هایی شرکت کنید که شما را سرحال بیاورید. فعالیت بدنی همچنین می‌تواند به شما در ارتباط با خانواده یا دوستان در یک محیط اجتماعی کمک کند.

بنابراین در یک کلاس رقص شرکت کنید، پیاده‌روی کنید یا به یک تیم فوتبال بپیوندید. فعالیت بدنی مورد علاقه خود را پیدا کنید و آن را انجام دهید. اگر خسته شدید، ورزش جدیدی را امتحان کنید.

ورزش احتمال بروز سکته مغزی مرگبار را کاهش می‌دهد

مطالعات اخیر نشان می‌دهد ورزش سبک حتی به میزان کم، احتمال بروز سکته مغزی مرگبار را کاهش می‌دهد. سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها به‌وجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند، سکته قسمت‌های مختلف مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر خون به بافتی از مغز نرسد، سکته مغزی اتفاق می‌افتد. بسته به اینکه کدام قسمت از مغز، شریان یا رگ خونی، دچار آسیب شود، علائم سکته مغزی متفاوت است. سکته مغزی در کشورهای در حال توسعه دومین علت مرگ و میر و ناتوانی است. 

سیگار و فشار خون بالا ‌‌مهم‌ترین عامل بروز سکته مغزی است، محققان برای بررسی علل دیگر، اطلاعات پزشکی مربوط به ۷۰ هزار بیمار را در فنلاند بررسی کردند. نتایج نشان می‌دهد ورزش سبک حتی به میزان کم نیز در کاهش احتمال سکته مغزی نقش دارد.

در این مطالعه آمده است حتی ۳۰ دقیقه ورزش سبک در هفته احتمال بروز سکته را ۵ درصد کاهش می‌دهد و به همان نسبت هر چقدر میزان ورزش بیشتر باشد، احتمال بروز سکته کاهش بیشتری دارد. این مطالعه نشان می‌دهد ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سبک یا دوچرخه سواری به مدت چهار روز در هفته، احتمال سکته مغزی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان احتمال می‌دهند ورزش با کاهش التهاب عروق خونی در کاهش سکته مغزی نقش دارد.

ورزش موجب طول عمر می‌شود

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد بازیکنان ورزش گلف با خطر کمتر مرگ زودرس مواجه هستند و می‌توانند به سلامت خود در دوران سالمندی کمک کنند.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد بازیکنان ورزش گلف با خطر کمتر مرگ زودرس مواجه هستند.

پژوهشگران این مطالعه دریافتند، کسانی که حداقل یک بار در ماه گلف بازی می‌کنند، احتمالاً یک دهه بیشتر از سایر افراد عمر می‌کنند.

محققان در این بررسی حدود ۵۹۰۰ فرد بزرگسال ۶۵ سال به بالا را به مدت ۱۰ سال تحت نظر داشتند و دریافتند افرادی که به طور منظم گلف بازی می‌کردند (حداقل ماهی یکبار) بیش از ۸ درصد با احتمال کمتر مرگ به هر علتی مواجه بودند.

ورزشی که عمر شما را طولانی می‌کند

دانشمندان می‌گویند این ورزش مانند پیاده‌روی گزینه خوبی است که افراد میانسال و سالمند به خوبی می‌توانند آن را انجام دهند و با تحرک فیزیکی خود را از تبعات پیری در امان نگه دارند.

گلف می‌تواند مزایایی مانند کاهش استرس را فراهم کند و به راحتی به حفظ سلامت افراد کمک کند.

ورزش سپری در مقابل پرخوری ایجاد می‌کند

فعالیت فیزیکی منظم و ورزش، اشتها و عادت‌های غذایی را تنظیم کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد ورزش و فعالیت بدنی موجب افزایش اشتها می‌شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد ورزش و فعالیت بدنی منظم در تنظیم اشتها نقش دارد.

در ادامه این مطالعه آمده است افرادی که برای کاهش وزن از رژیم غذایی کم کالری تبعیت می‌کنند، در صورت ورزش و فعالیت فیزیکی به رژیم -خود تعهد بیشتری دارند و در واقع ورزش سپری در مقابل پرخوری است.
 این مطالعه نشان می‌دهد احتمال پرخوری در افرادی که ورزش نمی‌کنند ۱۲ درصد است، ولی احتمال پرخوری همین افراد در صورتی که ۶۰ دقیقه ورزش کنند، به پنج درصد کاهش می‌یابد. به ازای هر ۱۰ دقیقه ورزش، احتمال پرخوری یک درصد کاهش می‌یابد.

چاقی و اضافه وزن خطر مرگ زودرس را در زنان سه درصد و در مردان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان بر این باورند که بدن افراد چاق مقاومت بیشتری نسبت به انسولین دارد و میزان چربی کبد و دیابت، چاقی را برای آنان کشنده‌تر می‌کند.

نکته نهایی در مورد ورزش

ورزش و فعالیت بدنی راه‌های عالی برای داشتن احساس بهتر، تقویت سلامت و تفریح ​​هستند. برای اکثر بزرگسالان سالم،  دستورالعمل های ورزشی زیر توصیه می‌شود:

فعالیت هوازی

 حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید داشته باشید.

 دستورالعمل ها پیشنهاد می‌کنند که این تمرین را در طول یک هفته پخش کنید.

برای تاثیر بهتر بر روی سلامتی و کمک به کاهش یا حفظ وزن، حداقل 300 دقیقه ورزش در هفته توصیه می‌شود. اما حتی مقدار کمی فعالیت بدنی مفید است.

 فعال بودن برای مدت زمان کوتاه در طول روز می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

تمرینات قدرتی

 حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را برای تمام گروه‌های عضلانی اصلی انجام دهید. سعی کنید یک ست از هر تمرین را با استفاده از یک وزنه و با حدود 12 تا 15 تکرار، انجام دهید.

ورزش هوازی متوسط ​​شامل فعالیت هایی مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه سواری، شنا و چمن زنی است.

‌‌ورزش‌های هوازی شدید شامل فعالیت هایی مانند دویدن، کار سنگین در محوطه و رقص هوازی است.

 تمرینات قدرتی می‌تواند شامل استفاده از وزنه، وزن بدن خود، کیسه های سنگین، لوله های مقاومتی یا پاروهای مقاومتی در آب یا فعالیت هایی مانند صخره نوردی باشد.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، به اهداف تناسب اندام خاصی دست پیدا کنید یا از مزایای بیشتری بهره مند شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که فعالیت هوازی متوسط ​​خود را بیشتر افزایش دهید.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر در مورد تناسب اندام خود نگرانی دارید، برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اید، مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت یا آرتریت دارید.

.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 2

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *