مهم ترین علل سکته مغزی

سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند.
سکته مغزی ‌‌مهم‌ترین عامل ناتوانی در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر است. نکته حائز اهمیت این است که این عارضه به‌طور کامل قابل پیشگیری است. در سال گذشته ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی جان سالم به در بردند؛ ولی بسیاری از این افراد با چالش‌های اساسی از قبیل ناتوانی جسمی، مشکلات ارتباطی، ‌تغییر در نحوه تفکر و احساسات، از دست دادن شغل و درآمد و روابط اجتماعی روبرو هستند.

پیشنهاد مطالعه| اگر دوست دارید که درباره سکته مغزی، نشانه‌ها و انواع آن بیشتر بدانید این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم: سکته مغزی، انواع، علل و درمان

علل سکته مغزی

بعضی بیماری‌ها و شرایط خاص سلامتی، احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد. عوامل خطر در بروز سکته های مغزی عبارتند از:

فشار خون بالا

‌‌مهم‌ترین علت بروز سکته های مغزی، بالا بودن فشار خون است. فشار 13/8 یا بالاتر، نیاز به درمان و رسیدگی دارد.

مصرف دخانیات

مصرف هر نوع دخانیات احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. نیکوتین فشار خون شما را بالا می برد. دود سیگار باعث تجمع چربی در شریان اصلی گردن می‌شود. همچنین خون را غلیظ می‌کند و احتمال لخته شدن آن را افزایش می‌دهد. متاسفانه دود دست دوم هم، این اثر را دارد.

بیماری قلبی

نقص دریچه های قلب و همچنین فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم چهارمین عامل بروز سکته های مغزی است.

دیابت

افراد دیابتی معمولا فشار خون بالا دارند و بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. هر دو احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهند. دیابت به رگ‌های خونی آسیب می زند که همین موضوع احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد. اگر قند خون شخص بالا باشد و دچار سکته مغزی شود، احتمال آسیب به مغز بیشتر است.
تحقیقات اخیر نشان داده است که دیابت (بیماری قند) احتمال سکته‌های قلبی را تا ۳ برابر و سکته‌های مغزی را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.
 همچنین بررسی ها نشان داده است که بیماری دیابت حتی ریسک آلزایمر را هم افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به این بیماری را  دو برابر بیشتر می‌کند.

سکته

اضافه وزن

اضافه وزن، احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.با ورزش روزانه احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهید.

داروها

بعضی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون، که پزشکان برای جلوگیری از لخته شدن خون پیشنهاد می‌کنند، گاهی اوقات می‌توانند احتمال سکته مغزی را از طریق خونریزی افزایش دهند. داروهای هورمون درمانی برای علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و استروژن با دوز پایین در قرص‌های ضد بارداری نیز ممکن است شانس سکته مغزی را افزایش دهد.

سن

هر کسی ممکن است سکته کند، حتی نوزادان در رحم. به‌طور کلی، با افزایش سن، احتمال سکته مغزی افزایش می‌یابد. بعد از 55 سالگی هر دهه این احتمال دو برابر می‌شود.

اگر نیاز به مشاوره با پزشک متخصص مغز و اعصاب به صورت آنلاین دارید، بهترین پزشکان آنلاین در مدافون آماده پاسخگویی هستند:

زمینه خانوادگی

سکته مغزی می‌تواند زمینه سرشتی و ژنتیکی داشته باشد مثلا در خانواده ای احتمال ابتلا به فشار خون بالا یا دیابت وجود داشته باشد. برخی از سکته‌های مغزی می‌تواند ناشی از یک اختلال ژنتیکی باشد که جریان خون به مغز را مسدود می‌کند.

جنسیت

زنان نسبت به مردان همسن کمی کمتر در معرض سکته مغزی هستند. اما زنان در سنین بالاتر دچار سکته مغزی می‌شوند که احتمال بهبودی آنها را کاهش می‌دهد و در نتیجه احتمال مرگ آنها بیشتر می‌شود.

نژاد

سکته‌های مغزی در بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و آمریکایی‌های اسپانیایی تبار غیرسفید پوست بسیار بیشتر از هر گروه دیگری در ایالات متحده است. بیماری سلول داسی شکل، یک بیماری ژنتیکی که می‌تواند شریان‌ها را باریک کند و جریان خون را مختل کند، نیز در اهالی مدیترانه، خاورمیانه و آسیا بیشتر دیده می‌شود

تحقیقات جدید درباره عوامل بروز سکته مغزی

دود وسایل نقلیه احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد

آلودگی

مطالعات محققان سوئدی نشان داد، قرار گرفتن در معرض دود وسائل نقلیه احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که در نزدیکی محل سکونتشان ترافیک وجود دارد و مدام در معرض دود حاصل از اگزوز خودروها قرار دارند،‌ در معرض سکته مغزی هستند. این خطر حتی در مناطقی با آلودگی کم نیز یک تهدید جدی محسوب می‌شود.
کربن سیاه یا دوده سیاه حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی است و بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، عامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود. وسایل نقلیه و موتورهای دیزلی و بنزینی و نیروگاه‌های ذغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی، منبع اصلی تولید کربن سیاه به همراه سایر ذرات معلق هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 3

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *