پیشگیری و جلوگیری از سکته قلبی

 سن شیوع سکته‌های قلبی در کشور ۴۰ تا ۵۰ سالگی است. گهگاه این بیماری در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی هم قابل مشاهده است. بیماران قلبی در سال‌های گذشته عمر کوتاه‌تری داشتند اما امروزه با درمان‌های دارویی و غیر دارویی مناسب‌تر، افراد مبتلا به سکته قلبی عمر طولانی تری خواهند داشت و این موضوع سبب می‌شود تا تعداد افراد مبتلا به نارسایی‌های قلبی در ‌سال‌های آینده در کشور افزایش یابد. در این مقاله راه‌هایی برای پیشگیری از سکته قلبی معرفی کرده‌ایم.

متاسفانه سکته‌های قلبی شایع‌ترین علت فوت ایرانی‌ها است. هرچند درمان این بیماری پیشرفت چشمگیری داشته اما هنوز سکته‌های قلبی و بیماری عروق کرونر ‌‌مهم‌ترین علت فوت در کشور هستند. این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

چه طور از بروز سکته قلبی جلوگیری کنیم؟

 برخی از کشورها با اصلاح رفتارها و عادات مردم خود توانستند سن ابتلا به سکته قلبی را بین ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش دهند، به عنوان مثال سن ابتلا به سکته‌های قلبی در ژاپن و نروژ با کشور ما یکسان نبوده و این کشورها با کنترل عوامل خطر مانند کنترل دخانیات، افزایش فعالیت فیزیکی، پرهیز غذایی، کنترل استرس و کاهش نمک توانستند، سن ابتلا به این بیماری را ۱۰ تا ۱۵ سال به تعویق بیاندازند.

همان‌طور که گفته شد بهترین راه پیشگیری از حمله قلبی، در پیش گرفتن سبک زندگی سالم است. برخی موارد برای داشتن سبک زندگی سالم عبارتند از:

ترک دخانیات

با ترک و عدم استفاده سیگار، قلیان و سایر دخانیات، می‌توان خطر بروز سکته قلبی را کاهش داد. به یاد داشته باشید که قرار داشتن در معرض دود سیگار، مانند مصرف آن مضر است.

رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از مواد مغزی و مصرف کمتر نمک می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.

ورزش

ورزش، تحرک و فعالیت بدنی می‌تواند خطر سکته قلبی را کاهش دهد. روزانه حداقل 30 تا 60 دقیقه ورزش به این امر کمک می‌کند.

خواب مناسب

خواب شبانه مناسب، کافی و به موقع علاوه بر شادابی و سرزندگی موجب سلامت و کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

کنترل سایر بیماری‌ها

دیابت یکی از عوامل خطر در سکته های قلبی است. با کنترل این بیماری می‌توان ریسک سکته را کاهش داد. با کنترل کلسترول و فشار خون نیز خطر سکته قلبی کاهش می‌یابد.

کاهش مصرف الکل

با کاهش یا عدم مصرف الکل، می‌توانید به سلامت قلب و سلامت کلی بدن کمک کرده و خطر سکته قلبی را کاهش دهید

دوری از استرس

واقعیت این است که زندگی های امروز سرشار از استرس و فشار روانی است. با یادیگری روش مدیریت و کنترل استرس، علاوه بر داشتن حال روحی بهتر، به سلامت جسم خود نیر کمک می‌کنید.

مصرف داروهای ضدانعقاد خون

در صورتی که پزشک برای شما مصرف داروهای ضد انعقاد خون توصیه کرده است، حتما آن را مصرف کنید.

در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره حمله قلبی تهیه کردیم، مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم: همه چیز درباره حمله قلبی

آیا قرص،دارویی یا آمپولی وجود دارد که بتوان از سکته قلبی جلوگیری کرد؟

 به‌طور قطعی نمی‌توان خطر حمله قلبی را رفع کرده و از آن جلوگیری کنیم و قرص  و داروی اختصاصی جهت جلوگیری از سکته قلبی وجود ندارد ، اما با استفاده‌ از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توان خطر آن را به حداقل رسانید:

  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید و وزن خود را کنترل کنید
  • قبل از وقوع سکته قلبی، غربالگری‌های لازم را انجام دهید و بیماری‌های زمینه مثل فشارخون، دیابت و چربی را کنترل کنیم و داروهای مورد نیاز بیماری‌های ذکر شده را مصرف کنیم.
  • از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید
  • خواب کافی داشته باشید و استرس را از خود دور کنید
  • به اندازه کافی آب بنوشید
  • در برنامه‌های توان‌بخشی قلبی به صورت روزانه شرکت کنید

اگر نیاز به مشاوره با پزشک آنلاین قلب و عروق دارید، بهترین پزشکان در اپلیکیشن مدافون، آماده پاسخگویی هستند:

چه طور از سکته قلبی در خواب پیشگیری کنیم؟

بعضی از افراد در خواب سکته ی قلبی میکنند و جان خود را از دست میدهند و این احتمال سبب ایجاد استرس و نگرانی در برخی از افراد می‌گردد. جهت جلوگیری از این احتمال می‌توان اقدامات ذیل را انجام داد:

  • قبل از خواب، با مشورت پزشک خود، داروهای ضد انقعادی خون مصرف کنید
  • قبل از خواب آب بنوشید
  • فعالیت‌های ورزشی خود را بیشتر کنید
  • به علائم اختلالات احتمالی خواب توجه کرده و ساده از آنها نگذرید
  • یک برنامه منظم خواب داشته باشید

اولین نشانه‌های سکته قلبی چیست؟

از علائم سکته قلبی به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • درد قفسه سینه
  • دردهای جلوی سینه که به گردن، دست‌ها به ویژه دست چپ، پشت و فک تحتانی انتشار یابد
  • عرق سرد
  • تهوع یا استفراغ
  • رنگ پریدگی
حمله قلبی

سکته قلبی در مردان خطرناک تر است یا زنان؟

هرچند بروز سکته‌های قلبی در مردان زودتر رخ می‌دهد، اما سکته قلبی در زنان کشنده تر است، قبل از یائسگی زنان، سن ابتلا به سکته‌های قلبی ۱۰ سال بالاتر است، به این معنی که به‌طور متوسط زنان ۱۰ سال دیر دچار سکته قلبی می‌شوند اما بعد از یائسگی، بروز این بیماران در بین زنان و مردان نزدیک به هم شده و تقریباً یکسان می‌شود.

دکترهای قلب و عروق

در اپلیکیشن مدافون، در هر زمان و هر کجا می‌توانید با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی و چت داشته باشید

مشاوره با متخصص قلب آنلاین

هنگام بروز سکته قلبی چه کنیم؟

اگر فردی از هوش رفته و فکر می‌کنید که دچار سکته قلبی شده، سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید. سپس بررسی کنید که آیا نفس می‌کشد و نبض دارد یا نه. اگر نفس نمی‌کشد یا نبض ندارد باید احیای قلبی ریوی یا همان CPR را شروع کنید.

در صورتی که با کمک های اولیه آشنا نیستید برای احیا، به شدت و سریع به قفسه سینه فرد فشار وارد کنید حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه. اگر هم با احیای قلبی ریوی آشنا هستید، این کار را انجام دهید.

سوال و جواب پزشکی سکته قلبی

آقای دکتر من سبک زندگی خیلی سالمی داشتم، تغذیه خوب، ورزش، سیگار و الکل مصرف نمی‌کردم. اما سکته کردم. علت چیست؟

بله متاسفانه دیده شده که بسیاری از افراد که فاکتورهای خطر برای سکته را نداشته اند باز هم دچار این مشکل شده اند.گاهی در بعضی افراد تیپ شخصیتی استرسی موجب این موضوع می‌شود. در برخی موارد هم زمینه ژنتیکی موجب این مشکل می‌شود. به هر حال کم کردن فاکتورهای خطر، موجب کم شدن وسعت آسیب می‌شود.به هر حال به یاد داشته باشید که ما نمی‌توانیم صد در صد جلوی وقوع حمله قلبی را بگیریم

من قبل از سکته قلبی یک سری داروهای فشار خون استفاده می‌کردم و مجددا هم برای من همون داروهاتجویز شده. آیا این صحیح هست؟

بله مشکلی نیست و ممکن است نیاز باشد که شما همان داروهای قبلی را ادامه دهید. اگر با همان داروها، فشارتان خوب کنترل می‌شود نیازی به تغییر نیست. گاهی ممکن است بر اساس شرایط بیمار تغییر در دارو داده شود اما اکثرا تغییری ندارد

می خواستم بدانم که زمان تشخیص در مشکلات قلب و فشار خون تاثیر دارد؟

خیلی مهم است که به موقع و زود مشکلات قلب و عروق تشخیص داده شود. ممکن است سکته قلبی به دلیل مشکلات تدریجی اتفاق بیفتد و البته ممکن است که یک دفعه رگ پاره شود و موجب انسداد شود. بنابراین ما باید فاکتورهای خطر را رفع کنیم. مواردی مانند فشار خون در این زمینه اهیمت زیادی دارند.

بیماری قلبی عروقی چیست؟

بیماری قلبی-عروقی به هر گونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد اشاره دارد که شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و کلیه و بیماری‌های شریانی می‌شود.

چرا در کشور ما بروز سکته قلبی زیاد است؟

شیوه زندگی غلط عامل مهمی برای افزایش بروز این بیماری است که باید آن را اصلاح کنیم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *