چه عواملی خطر بروز سرطان را بیشتر میکند؟

در این مقاله می‌خواهیم به مواردی بپردازیم که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. برای مثال سیگار کشیدن یکی از عواملی است که موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می‌شود. با این حال بیشتر عوامل خطر به‌طور مستقیم باعث سرطان نمی‌شوند.

این مقاله توسط دکتر یاسمین کیوان مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

به‌طور کل عوامل خطر در ابتلا به سرطان این موارد هستند:

ریسک فاکتورهای سرطان
  • سن بالاتر:با بالا رفتن سن، احتمال بروز سرطان افزایش پیدا می‌کند.
  • سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان: افرادی که سابقه خانوادگی سرطان در خانواده آنها وجود داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که به این بیماری مبتلا شوند.
  • مصرف سیگار: یکی از عوامل مهم در بروز سرطان ها خصوصا سرطان ریه است. بیشتر بخوانید درباره مضرات سیگار
  • چاقی: وزن زیاد وجود چربی خصوصا در ناحیه شکم با افزایش خطر سرطان همراه است.
  • الکل: مصرف زیاد الکل نقشی در ایجاد برخی از نوع‌های سرطان دارد، به ویژه سرطان‌های دهان، گلو، روده و سینه.
  • برخی از انواع عفونت‌های ویروسی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • مواد شیمیایی خاص
  • قرار گرفتن در معرض اشعه، از جمله اشعه ماوراء بنفش خورشید: این مورد می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
  • استفاده از هورمون‌ها: مانند هورمون‌های زنانه (هورمون‌های زیاد در درمان‌های هورمونی یا طی دوران حاملگی) ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به برخی از نوع‌های سرطان شود.
  • مصرف نوشیدنی‌های قندی: محققان فرانسوی دریافتند افزایش مصرف نوشیدنی‌های قندی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.
مصرف نوشیدنی‌های قندی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود

خوشبختانه کنترل بسیاری از این موارد در اختیار ماست و می‌توانیم با عواملی مانند کم کردن وزن، مصرف نکردن سیگار و دخانیات، عوامل خطر را کاهش دهیم.

آیا استرس و غم و غصه باعث سرطان می‌شود؟

تا کنون، ارتباط مستقیمی بین استرس و بروز سرطان تایید نشده‌است. اما استرس می‌تواند به عوامل دیگری که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند، ارتباط داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استرس ممکن است تأثیراتی بر فعالیت سیستم ایمنی، الگوی خواب، مصرف سیگار و الکل، تغذیه و فعالیت‌های فیزیکی داشته باشد که همگی از عوامل افزایش خطر ریسک سرطان است.

استرس می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت روان و جسم داشته باشد که در نهایت ممکن است سبب تغییر در رفتارهای زندگی شود. برای مثال، برخی افراد ممکن است به دلیل استرس، مصرف زیاد سیگار یا الکل و رژیم غذایی ناسالم داشته باشند، که همگی این عوامل به عنوان عوامل خطر افزایش خطر سرطان هستند.

غم و غصه و استرس ممکن است باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرسی مثل کورتیزول شود، که می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر سلول‌ها داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد تحقیقات در حوزهٔ ارتباط بین استرس و سرطان هنوز هم در حال ادامه است، و تا کنون نتایج قطعی و کاملی به دست نیامده است. برای حفظ سلامت عمومی، مدیریت استرس و ایجاد الگوهای زندگی سالم می‌تواند مفید باشد، حتی اگر ارتباط مستقیم با بروز سرطان نداشته باشد.

علائم سرطان

در این مقاله دکتر سجاد اصل فلاح 15 علامت که می‌تواند نشانه سرطان باشد را معرفی کرده است..

کدام سرطان قابل درمان نیست؟

قابل درمان بودن سرطان ها معمولا به عوامل زیادی مانند نوع سرطان، میزان پیشرفته بودن و میزان درگیری و… بستگی دارد اما معمولا این سرطان ها ممکن است درمان موفقیت آمیزی نداشته باشند:

  • سرطانهای متاستاتیک: سرطان هایی که پیشرفت زیادی کرده‌اند و به قسمت‌های دیگر بدن حمله کرده‌اند.
  • سرطان های مقاوم به درمان: برخی از انواع سرطان ممکن است به درمان‌های معمولی مقاوم باشند یا در مدت زمان کوتاهی پس از آغاز درمان، دوباره ظاهر شوند.
  • سرطان‌های با خصوصیات خاص: برخی از نوع‌های سرطان دارای خصوصیات خاصی هستند که باعث می‌شود درمان آنها دشوارتر باشد.

راه‌های پیشگیری از سرطان

انجام غربالگری های سرطان، یکی از عواملی است که می‌تواند با تشخیص زودتر از بروز سرطان های پیشرفته جلوگیری کند. مواردی مانند:

  • آزمایش غربالگری سرطان، مانند ماموگرافی یا کولونوسکوپی
  • آزمایش غربالگری در سنین پایین تر و بیشتر از غربالگری معمول
  • جراحی یا دارو برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

برای مثال، زنی که مادرش سرطان سینه داشته است، حداقل دو برابر بیشتر از زنی که سابقه خانوادگی مشابهی ندارد، به سرطان سینه مبتلا می‌شود. برخی از زنان دارای سابقه خانوادگی قوی یا جهش های ژنتیکی مرتبط با سرطان سینه هستند. از آنجایی که آنها در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به سرطان سینه هستند، ممکن است برای جلوگیری از سرطان سینه های خود را خارج کنند. به نظر می‌رسد این جراحی خطر ابتلا به سرطان سینه را حداقل تا 95 درصد کاهش می‌دهد. همچنین، این زنان ممکن است داروهایی را برای کاهش خطر سرطان سینه انتخاب کنند.

همین الان در مدافون می‌توانید از بهترین پزشکان متخصص خون و سرطان مشاوره دریافت کنید

سرطان و چاقی چه ارتباطی دارند؟

محققان دانشگاه برگن واقع در نروژ، دریافتند افزایش وزن قبل از ۴۰ سالگی موجب افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

بر اساس این تحقیقات اضافه‌وزن قبل از ۴۰ سالگی موجب افزایش ۷۰ درصدی خطر سرطان مخاط رحم در زنان، افزایش ۵۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان سلول‌های کلیوی در مردان، افزایش ۲۹ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان و افزایش ۱۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی در هر دو جنس می‌شود.

افزایش خطر سرطان در اثر اضافه‌وزن قبل از ۴۰ سالگی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 4.1 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 523

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *