عوارض آلودگی هوا بر سلامت کودکان و بزرگسالان

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مشکلات سلامتی مرتبط با آلودگی هوا از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بسیار فراتر است؛ به‌طوریکه تقریبا هر سلول بدن می‌تواند تحت تأثیر هوای کثیف قرار داشته باشد.

این مقاله توسط دکتر میلاد دودانگه بررسی و تایید ‌شده‌است.

آلودگی هوا پیش از این نیز با ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها از سکته‌های مغزی گرفته تا سرطان مغز، سقط جنین و مشکلات بهداشت روان همراه بوده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه فقط به یک مؤلفه آلودگی هوا توجه می‌کنیم، این تأثیرات می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که بیماری‌هایی از جمله سپتیسمی (عفونت خون)، بیماری پارکینسون و عفونت ادراری با کیفیت پایین هوا ارتباط داشت.

تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامتی فراتر از تصور است

آلودگی هوا می‌تواند در کودکان سبب آسم و در زنان باردار سبب سقط جنین یا زایمان زودرس شود. عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، خلط و تنگی نفس از جمله عوارض آنی آلودگی هوا می‌باشد. این عوارض برای همه مردم است، اما برای کسانی که بیماری ریوی دارند می‌تواند بیشتر باشد و آلودگی هوا سبب تشدید بیماری‌این افراد می‌شود.

اثرات و عوارض آلودگی هوا بر سلامت عبارتند از:

بیماری‌های تنفسی

از آنجایی که بیشتر آلاینده ها از راه‌های هوایی وارد بدن می‌شوند، سیستم تنفسی در خط اول مبارزه در شروع و پیشرفت بیماری‌های ناشی از آلاینده های هوا قرار دارد.

  • بسته به دوز آلاینده های استنشاقی و رسوب در سلول‌های هدف، سطح متفاوتی از آسیب را در سیستم تنفسی ایجاد می‌کنند.
  • در مجاری تنفسی فوقانی اولین اثر تحریک، به ویژه در نای است که باعث ایجاد اختلال در صدا می‌شود.

افزایش خطر بیماری‌های ریوی

بررسی محققان انگلیسی نشان می‌دهد آنهایی که در معرض آلودگی هوا هستند، به مراتب ریه‌های پیرتری دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی آنها را تهدید می‌کند. 

نتایج یک تحقیقات گسترده نشان می‌دهد آلودگی هوا ریه‌‌ها را پیر می‌کند و در نهایت منجر به بروز بیماری‌های مرگبار می‌شود.  این پژوهش که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته بیانگر افزایش قابل توجه نرخ بیماری‌های مزمن انسدادی ریه است و کارشناسان نسبت به افزایش آمار ابتلا به نوع بیماری‌ها هشدار می‌دهند.

در اپلیکیشن مدافون با متخصص ریه آنلاین در خصوص بیماری‌های ریوی مشورت کن!

به گفته کارشناسان علمی، بیماری‌های ریوی و در پی آن بیماری‌های مرگبار میان افرادی که محل زندگی آنها در مناطق آلوده قرار دارد یا رژیم غذایی ضعیف دارند بیش از سایر گروه‌ها شایع است.

بیماری‌های قلبی – عروقی

بسیاری از مطالعات تجربی و اپیدمیولوژیک ارتباط مستقیم قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا و بیماری‌های مرتبط با قلب را نشان داده‌اند.

  • آلودگی هوا همچنین با تغییراتی در تعداد ‌‌گلبول‌های سفید خون همراه است که ممکن است بر عملکرد قلب و عروق نیز تأثیر بگذارد.
  • از سوی دیگر، مطالعه ای بر روی مدل های حیوانی رابطه نزدیک بین فشار خون بالا و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را نشان داد.
  • آلودگی هوای مرتبط با ترافیک، به ویژه قرار گرفتن در معرض سطوح بالای NO2، با هایپرتروفی بطن راست و چپ همراه است.

بیماری‌های سیستم عصبی

رابطه بین قرار گرفتن در معرض مواد سمی معلق در هوا و سیستم عصبی همیشه مورد بحث بوده است. با این حال، امروزه اعتقاد بر این است که این مواد سمی ، اثرات مخربی بر سیستم عصبی دارند. اثر سمی آلاینده های هوا بر سیستم عصبی شامل عوارض عصبی و اختلالات روانی می‌باشد.

  • اختلالات عصبی ممکن است عواقب مخربی به‌خصوص در نوزادان داشته باشد.
  • در مقابل، اختلالات روانپزشکی باعث پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی می‌شود.
  • مطالعات اخیر ارتباط بین آلودگی هوا و بیش فعالی عصبی-رفتاری، فعالیت مجرمانه و رفتارهای نامناسب با سن را گزارش کرده‌اند.
  • مطالعات ،همچنین ارتباط بین آلودگی هوا و خطر بالاتر التهاب عصبی، بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون را نشان داده اند.
  • برخی از مطالعات نشان داده اند که پرخاشگری و اضطراب در کلان شهرها در ارتباط نزدیک با سطح بالای آلاینده های هوا هستند.

تضعیف سیستم ایمنی

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که یکی از عوارض آلودگی هوا، تضعیف سیستم ایمنی بدن است. این معضل همچنین خطر عفونت‌ها را می‌تواند بیشتر کند. عوارض آلودگی هوا به ۲ دسته آنی و طولانی مدت تقسیم می‌شود که کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت و سرطان از جمله عوارض طولانی مدت این معضل است.

آیا آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند؟

تاثیرات منفی بر مادران باردار و جنین

در سه ماهه اول بارداری سرب موجود در آلودگی هوا با نفوذ در بدن، می‌تواند ضریب هوشی جنین را کاهش و سبب ایجاد عوارض و حتی سقط جنین شود. در سه ماهه اول بارداری اثرات آلودگی هوا بر روی سلول‌های مغز جنین بیشتر می‌باشد و این معضل می‌تواند سبب زایمان زودرس، وزن کم جنین، اوتیسم، سقط و مشکلات هوشی و یادگیری شود.

افزایش ابتلا به آنفولانزا

در شرایط آلودگی هوا با سکون ویروس ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها مواجه هستیم و این موضوع امکان ابتلای افراد به آنفولانزا را بیشتر می‌کند. همه افراد خصوصا مبتلایان به آنفولانزا، باید از حضور در فضاهایی که منبع آلودگی هواست به شدت خودداری کنند.

آیا آلودگی هوا امکان ابتلا به آنفلوانزا را بیشتر می‌کند؟

مشکلات اعصاب و روان

نتایج سه مطالعه که به تازگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد.

این مطالعات نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی هوا یک تا دو روز بعد با تشدید اختلالات روان شناختی در کودکان همراه است. این موضوع را افزایش استفاده از بخش اورژانس بیمارستان اطفال سینسیناتی برای مشکلات روان شناختی تایید کرده است.

این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که در محلات محروم زندگی می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان نسبت به اثرات آلودگی هوا بر سلامت روانی به ویژه در مورد اختلالات مرتبط با اضطراب و خودکشی حساس‌تر هستند.

دکتر «کول بروکامپ» نویسنده اصلی این مطلب می‌گوید: این مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد سطح آلودگی روزانه هوا در فضای باز با افزایش علائم روان شناختی مانند اضطراب و خودکشی در کودکان ارتباط دارد.

آلودگی هوا بر سلامت روانی کودکان تاثیر دارد

افزایش خشونت

وقتی فرد به دلیل تنفس هوای آلوده که یکی از آنها کمبود اکسیژن است، بی حوصله می‌شود، قادر به کنترل خشم خود نیست و عصبی رفتار می‌کند.

آلودگی هوا باعث کاهش آستانه‌ی تحمل و بروز پرخاشگری در انسان می‌شود. هنگامی که فرد به دلیل آلودگی هوا و کمبود اکسیژن بی‌حوصله و یا کم‌حوصله می‌شود توانایی کنترل خشم خود را از دست می‌دهد. درگیری‌های مردم پس از تصادف رانندگی در روزهایی که آلودگی هوا بیش‌تر شده افزایش می‌یابد. احساس نوع‌دوستی و کمک به دیگران و بخشش کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

آلودگی هوا خشونت را افزایش می‌دهد

راه‌هایی برای کم کردن تاثیر آلودگی هوا

  • آب کافی بنوشید
  • میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید
  • از ورزش در فضای باز و پارک ها به شدت پرهیز کنید
  • درب و پنجره خانه را ببندید
  • از تهویه مناسب استفاده کنید
  • سیگار و قلیان نکشید
  • ماسک بزنید
  • شیر بیشتری بنوشید
  • از ویتامین C   (موجود در مرکبات از جمله پرتقال و توت فرنگی و همچنین گوجه فرنگی، بروکلی و اسفناج) و  E(بادام، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، کره بادام زمینی و اسفناج) و B6 (مرغ، سالمون، ماهی تن، موز، سبزیجات سبز و سیب زمینی) استفاده کنید
  • به اندازه و میزان کافی استراحت کنید و بخوابید
  • از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

گروه‌های پرخطر هنگام آلودگی هوا

بیماران، کودکان، سالمندان و مادران باردار از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض عوارض آلودگی هوا قرار دارند. این افراد در روزهای آلوده نباید از منازل خارج شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

متوسط امتیاز: 5 / 5. تعداد امتیازدهندگان: 1

هنوز کسی امتیازی ثبت نکرده است

این مقاله توسط تیم تحریریه مدافون تهیه شده است. مقالات این وب سایت پس از تهیه توسط پزشکان و روانشناسان بررسی و تایید می شود. با این حال به یاد داشته باشید که این مقالات صرفا جهت آگاهی و افزایش معلومات شما تهیه شده است.برای درمان حتما به توصیه و تجویز پزشک یا روانشناس خود عمل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *